ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) את ביטול החובה הגורפת לבידוד במלוניות, לאחר שאמש הכריז על כך שר הבריאותף יולי אדלשטיין. השבים מחו"ל יוכלו לקיים בידוד ביתי בכפוף לבדיקה והתחייבות לבדיקה נוספת ביום התשיעי לבידוד. הוועדה אישרה גם את הארכת מצב החירום בשל הקורונה ב-60 ימים.

החוזרים מחו"ל השוהים במלוניות כעת, יוכלו לעבור אף הם לבידוד ביתי, בכפוף לעריכת בדיקת קורונה במלוניות ולעמידה ביתר התנאים שבהכרזה.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה במהלך הדיון: "אנחנו במגיפה מתפשטת עם יותר מהכפלה בחולים המאומתים, והמונשמים ובמקביל המגיפה מתפשטת גם בעולם במדינות שנחשבו ירוקות. כרגע אנחנו מטפלים בהתפרצות קורונה במטוס מדובאי, ברגעים אלו המטוס נמצא בתחקיר לאחר שחזר עם 14 חולים. לגבי המוטציה באנגליה רואים עליה משמעותית באשפוזים במאומתים ובתמותה, הדבקות מהירות בבתי"ס. במקביל יש מוטציה בדרא"פ שפוגעת יותר באנשים צעירים. על המוטציה מאנגליה לא ידוע ודאית, אך ההנחות הן שהחיסון יעיל לגביה והתשובות יגיעו מ'פייזר' בשבוע הקרוב. במצב התחלואה בישראל אין לנו לוקסוס להביא תחלואה מחו"ל". 

עוד אמרה כי "הנתונים מראים שבבדיקות בכניסה נגלה 3% חולים מאומתים מהשבים מחו"ל והמשמעות עדיין גדולה. צריך להבין שזה לא שכשהבדיקה שלילית בכניסה זה פותר הכל, אלא של-97% נגלה אם הם חיוביים רק לאחר הנחיתה כשהם בארץ. כשמנקים את בדיקות הסקר לאוכלוסיות שונות אנחנו עומדים על 6% מאומתים ואנחנו רוצים להפסיק את הגברת התחלואה ע"י תחלואה מיובאת".

הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

לפני כן היא הספיקה להתעמת עם מספר חברי כנסת, בהם ח"כ אלי אבידר. "אני ממש מציעה להפסיק עם האמירויות הפופוליסטיות האלה", אמרה אלרעי פרייס בפתח דבריה בתגובה לדברי חברים בוועדה, שהגיבו בקריאות: "את פופוליסטית בעצמך, איזו עזות מצח". 

"אני חושבת שיש חוסר הבנה של המצב בישראל", הוסיפה אלרעי-פרייס. "כדי שתהיה לנו אפשרות לתו סגול למניעת התקהלויות זה דבר שמחייב מצב חירום. אני חייבת לומר שקשה לי עם ההתקפות שמייחסות לנו כל מיני מניפולציות. אנחנו מראים נתונים באופן שקוף, וברור שאף אחד לא זורק חכות".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הבהירה כי מצב החירום יימשך בחודשים הקרובים, והוסיפה: "ב-60 יום לא נגיע לשתי מנות של כל האוכלוסיה בסיכון".

בין המוזמנים לדיון נציגי משרד המשפטים, משרד הבריאות, משרד האוצר, המשרד לביטחון הפנים, מרכז השלטון המקומי, ההסתדרות הרפואית בישראל, המשמר החברתי, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, פורום 'קהלת', מועצת חירום ציבורית למשבר הקורונה, מפלגת העצמאים בהקמה ועוד.

אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כאמור, אמש הודיע אדלשטיין כי החליט לבטל את הבידוד הכפוי לשבים מחו"ל. "הנחתי את בכירי משרדי לפעול לבטל את בידוד המלוניות בהקדם לשבים מחו"ל, מכל המדינות, בכפוף לבדיקת קורונה", אמר אדלשטיין והוסיף: "כל חוזר מחו"ל שרשאי להיכנס לארץ צריך לעשות בדיקה מידית, ולצאת לבידוד ביתי לשבועיים או לעשרה ימים אם יעשה בדיקה נוספת ביום התשיעי".

סגן שר הבריאות, חבר הכנסת יואב קיש כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "כל מי שיחזור מחו"ל יהיה חייב בבידוד.מי שייבדק בשדה התעופה ילך לבידוד ביתי. ומי שלא יסכים להיבדק יילך לבידוד במלונית". הוא הוסיף כי "מי שנמצא עכשיו במלוניות, יוכל לעבור לבידוד ביתי לאחר ביצוע בדיקת קורונה".

משרד הבריאות ביקש להבהיר בעקבות הדברים שנאמרו בוועדה בכנסת כי "היום בבוקר החלה חקירה אפידמיולוגית בעקבות גילוי של מאומתים על טיסה מדובאי. מדובר בטיסה שנחתה ביום שני ה-28.12 ומאז הנחיתה התגלו 14 מקרים של מאומתים, שטיילו ביחד בטיול מאורגן. הנוסעים נכנסו לבידוד כמו כל השבים מחו"ל בשבוע האחרון".