שר המשפטים, אבי ניסנקורן, התפטר הבוקר (רביעי) מתפקידו, לאחר שאמש הכריז על עזיבתו את כחול לבן וחבירתו למפלגה החדשה של רון חולדאי, "הישראלים". שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שהיה מתווך מטעם כחול לבן במגעים האחרונים מול הליכוד טרם פיזור הכנסת, שוחח עם אראל סג"ל ואבי יששכרוף ב-103FM בנושא.

העימות בין השר ניסנקורן ויו"ר הכנסת לוין. צילום: ערוץ הכנסת

אשכנזי הודיע שלא ירוץ בבחירות הבאות. ראית את גנץ אתמול בנאומו? אח"כ את חולדאי ואת ניסנקורן, שאתה רק לפני שבועיים ישבת במגעים בין גנץ לנתניהו וגנץ נלחם עליו.
"אני אתחיל בניסנקורן כי זו תופעה של בוגדנות פוליטית לתפארת. ניסנקורן, באותה העת שישב עם ראשי כחול לבן, ניהל מגעים עם שלוש מפלגות – עבודה, יש עתיד וחולדאי. באותה העת כבר האינטרס שלו לא היה שכחול לבן תצליח, לא היה לו אינטרס שאולי יהיה הסכם, שביבי אולי יקיים את הרוטציה וגנץ יהיה רה"מ בעוד שנה – היה לו עניין לטרפד את זה. אם זו איננה בוגדנות ולהיות סוכן כפול במפלגה, אני לא יודע מהי".

מי טרפד את העסק?
"אח"כ הוא מספר שאידיאולוגית חל קרע בינו ובין גנץ, שום הצהרה אידיאולוגית לא נשמעה מפיו במשך השנתיים האחרונות בכחול לבן, ועכשיו הוא מעליל על גנץ שהוא רצה ללכת לנפתלי בנט ולימינה ו'היה לי קשה מנשוא', אלה הם שקרים. אח"כ הוא משקר כאילו באו להרוס את מערכת המשפט והוא הגן על הדמוקרטיה, הוא אנטי דמוקרט במהותו".

אולי הוא הרגיש שהספינה טובעת?
"מאה אחוז. הספינה טובעת, תגיד 'אני לא לוקח חלק במגעים של כחול לבן, אני הולך לדרכי, אבל פוסל את עצמי מלדון בכל עניין שקשור לעתיד כחול לבן, מתפטר מתפקיד שר המשפטים והולך למקום אחר'. כך היה נוהג אדם ישר ולא אופורטוניסט. מה שהשתבש לצערי הרב... ביום חמישי לפני כשבועיים אנחנו סיכמנו את הכול, בסוף הדיון הודיע בא כוחו של נתניהו ביקש להיות שנתיים וגנץ שנה, הוא לא התכוון לקיים את הדמוקרטיה במועדה וזה היה תנאי המוקדם להיכנס לשיחות הם אמרו לנו אם אתם לא מסכימים לזה אנחנו מנתקים מגע, ונשבר המשא ומתן על זה.

"בליל שבת למחרת, דיברתי עם נציגו של ביבי ואמרתי לו 'תשמע, אנחנו לא נותנים לו אפילו חצי שעה, אתם רוצים - טוב, אם לא אז לא'. הוא אמר לי 'אולי שלושה-ארבעה חודשים', אמרתי לו 'גם לא ארבע דקות', וזה באסטרטגיה בדבר הכי מהותי שבר את המשא ומתן. לצערי ביבי לא רצה לקיים את הרוטציה כפי שהתחייב לה. אני חושב שעל זה הוא ישלם מחיר פוליטי מאוד כבד וודאי שהוא לקח הימור פוליטי לא סביר בסדרי גודל".

לכאורה אנחנו נמצאים במשחק שרה"מ נתניהו לא יהיה בבחירות הבאות. מי כן?
"זה לא יהיה יאיר לפיד ולא חולדאי וגם לא גנץ, זה יהיה גדעון או/ו בנט, הם יזכו ליותר ממליצים מביבי אצל הנשיא ועל אחד מהם יוטל להרכיב ממשלה. אני מניח שאם המנדטים שיקבלו יהיו בערך אותו סדר גודל, הם יצרו סוג של רוטציה".

הסקר שלנו הבוקר אומר סער 16 ימינה 14, יחד יש להם 30 מול 27 של הליכוד.
"השמאל הוא שמאל וכולם ביחד מקבלים 25 מנדטים".

בעצם איך זה מתכנס מספרית? בכל הבחירות האחרונות יש מחנה שמאל ששווה לפחות 30 מנדטים. מה קרה?
"בבחירות האלה הוא מתקרב ל-30 מנדטים אבל כולו יחד עם מרצ, העבודה וכו'. מחנה השמאל היה יותר מ-30 מנדטים, קרוב ל-43. כל מחנה השמאל הציוני מהמרכז מגנץ ועד מרצ היה 44-40 בשיא ולא 30".

מה שהיה מת.
"מאה אחוז, לכן זה לא יקרה. אחד הדברים שאמרתי לניסנקורן בפגישה, תבין, מה שמוצע לך זה לשלוט למעשה ב-80 אחוז ממשרד המשפטים ויש לך זכות וטו על כל דבר שלא יקרה. בכנסת הבאה יהיו כ-75-70 ח"כים מהימין, שכולם רוצים לעשות מהפכה משפטית הרבה יותר רדיקלית ממני, אבל זה לא השפיע עליו".