פרופסור ירון זליכה הכריז היום (רביעי) על הקמת "המפלגה הכלכלית" בראשתו, אתמול היה זה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהכריז על הקמת מפלגת "הישראלים" אליה חבר גם שר המשפטים אבי ניסנקורן, שגם הספיק להתפטר מהתפקיד מאז. מי שהספיק להודיע כי לא יתמודד בבחירות, הוא הרמטכ''ל לשעבר גדי אייזנקוט. לאור כל ההתפתחויות הפוליטיות, התראיין הפרשן הפוליטי רביב דרוקר לתוכניתם של אריה אלדד  ובן כספית ב-103FM וניסה לנתח את המפה הפוליטית העכשווית.

הפרשן המשפטי התייחס להכרזתו של פרופסור זליכה, שכיהן בעבר כחשב הכלכלי במשרד האוצר, על כניסתו לפוליטיקה: "פרופ' ירון זליכה מזהה מה שנראה בעיניו כמו הזדמנות. הנושא הכלכלי מאוד חזק והוא נתפס כמישהו שיכול להתמודד איתו, האם יש מספיק קולות במחנה האנטי ביבי שיכול לתת לו חמישה מנדטים? זו שאלה קשה". "כל אחד מבין היום מה אומר נתניהו, זה לא שמישהו חולק על תפיסת הביטחון או תפיסתו המדינית, כל מה שמייצג נתניהו כולם מתנגדים, סער, זליכה, גנץ והורוביץ לא ממש שונים במה שהם חושבים על נתניהו", פירט דרוקר את הסיבה שבגינה יתחלקו המנדטים בין שלל המפלגות.

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

לא נלך לבחירות עם שבע מפלגות במרכז שמאל, ברור שיהיו חיבורים. שלח לא ירוץ לבד, מציעים לו לעמוד בראש העבודה, וזליכה לא ירוץ לבד, אני בספק אם גנץ ירוץ לבד ולא יודעים למי חולדאי יתחבר.
"צריך לשבור את המיתוס שחייבים להתאחד כדי להגדיל כוח, לפעמים זה מקטין כוח כי תמיד יש מישהו שלא אוהב את החיבור. זה בתנאי שאתה מספיק בטוח מעל אחוז החסימה, שלח והעבודה לא, חולדאי ולפיד אולי כן ולכן אולי אין היגיון באיחוד שלהם. חשבתי שגנץ ולפיד לא צריכים להתאחד ואני חושב כך עד היום. ממילא לא יקום פה מועמד לראשות ממשלה בסגנון גנץ או כמו שניסינו לראות בלבני או הרצוג. אם יהיה משהו, תהיה מועצה שתתכנס. אם לגוש של נתניהו, בנט וחרדים לא יהיה 61, היא תתכנס ביום שאחרי הבחירות ויצטרכו להחליט מי בכל תפקיד, כשהמכנה המשותף הוא רק לא ביבי".

לאן ילכו שרידי העבודה?
"חולדאי הוא אופציה מאוד טובה, עכשיו כולם רוצים את שרידי המנדטים של גנץ השאלה היא כמה הוא יצליח להחזיק את הראש מעל המים, כדי להגיע עם סחורה למו"מ על חיבור. נעשה עוול גדול לבני גנץ, שהוא לא איש מרשים כמנהיג אבל הוא עשה החלטות טובות. בסביבתו לא פוסלים שיהיה מס' שתיים של חולדאי. הוא יכול לתרום לו אלקטורלית".

הפתיעה אותך ההחלטה של איזנקוט לא להיכנס?
"לא הפתיעה, גם לא הייתי מופתע אם הוא היה נכנס, הרגשנו את חוסר ההתלהבות כל הזמן, אם הייתה אופציה ממש טובה, אם כחול לבן הייתה נלחמת ובועטת ובני וגבי היו אומרים לו לעמוד בראש הוא היה בא, אבל עם האופציות הקיימות לא היה משהו מספיק מפתה".

זה שהוא לא יכול להיות שר, שיחק תפקיד בהחלטה?
"זה נורא מוזר אצלו, אם הוא היה נמנה עם מפלגה שתרכיב את הממשלה הבאה כמו מספר שתיים אצל סער, זה היה טבעי שהחוק הראשון שהממשלה הייתה מכוננת זה לשנות את חוק הצינון וזה היה עובר, אבל איזנקוט התנגד לזה כי זה היה נראה פרסונלי כאילו תופרים את זה רק לו".

לסיום, ניסה דרוקר להסביר גם את מצבו של יו''ר מפלגת ימינה נפתלי בנט לאור האמירות האחרונות של בצלאל סמוטריץ': "המספרים הם שלפי הסקרים השונים גוש נתניהו עם בנט והחרדים הוא בין 56-58 מנדטים. אם הוא יגיע ל-61, זה מרחק של כלום, הלחץ שנתניהו יפעיל על בנט ביום שאחרי יהיה 'בוא נכונן את קואלציית החלומות שלנו, הבלוק שולט, מה שרצינו כל מערכות הבחירות'. זה יהיה לחץ כזה שאני לא חושב שהוא יוכל לעמוד בו. בצלאל סמוטריץ' אמר שהוא מעדיף קואליציה כזו בראשות נתניהו מאשר קואליציה בה בנט הוא רה"מ, אבל לפיד נמצא בה, תבינו איפה ההעדפות האמיתיות של סמוטריץ'".

בתוך כך, גם דובר צה''ל לשעבר, תת אלוף אבי בניהו התראיין גם הוא לתוכנית ושוחח עם אריה אלדד ובן כספית על מצבם של הרמטכ''לים לשעבר שבחרו להיכנס לפוליטיקה. "כשהרמטכ"ל פושט את המדים הוא נמוך ב-20 סנטימטר. בעבר, במפלגות בהן לא היו פריימריז אלא ועדה מסדרת, שיבצו את הרמטכ"לים בתפקידים שרצו והם עשו חיל", הסביר בניהו, לדבריו, הטעות אצל גנץ הייתה שהוא לא תכנן להיות מועמד לראשות ממשלה, אלא בכלל כיוון לתפקיד שר חינוך וכשהסקרים החמיאו לו הוא השתעשע ברעיון שיהיה שר ביטחון. פתאום הוא מצא את עצמו עם 35 מנדטים וכך הוא הפך למועמד הראשון לרה"מ.

בניהו המשיך וטען כי בפוליטיקה "אין קיצורי דרך, גנץ ואשכנזי הגיעו לפוליטיקה עם אפס ניסיון פוליטי וזה חלק מהתוצאה. הם נפלו קורבן לאיש ששונא את הרמטכ"לים ואת אנשי הצבא כבר שנים. הרמטכ"לים והאלופים צברו הרבה ניסיון, הם מכירים  את טעמו המתוק של השלום על פני טעמה המר של המלחמה, מביאים איתם ניסיון בהבנה באנשים, הם לא פסולים ונא לא לפסול אותם. הדבר החמור ביותר שקרה לאשכנזי וגנץ, הוא שהם נכנסו מול השועל הפוליטי נתניהו כאשר אין להם עוד יכולת לשנוא, הם לא למדו לשנוא, הם לא למדו להיחבל וזה המחיר שהם שילמו".