שר המשפטים היוצא, אבי ניסנקורן נשא היום (חמישי) דברים בטקס הצהרת האמונים לשופטים החדשים בבית הנשיא. "זה לא סוד שהיו ניסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לבחירת שופטים, להכניס פוליטיזציה ושיקולים לא ענייניים למרחב הזה, לא אפשרתי זאת", אמר ניסנקורן. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הוסיפה: "היו מי שניסו להכשיל את עבודת הוועדה לבחירת שופטים".

השר ניסנקורן, שהתפטר אתמול לאור הצטרפותו למפלגת "הישראלים" בראשותו של רון חולדאי ופרישתו מ"כחול לבן", אמר לשופטים והשופטות כי "נבחרתם בצורה נקייה, בזכות עצמכם, על מנת שתוכלו לכהן ללא משוא פנים, ללא תלות, ללא מורא ובלי ניסיון לשאת חן בעיניי מישהו".

אבי ניסנקורן והנשיא ריבלין (צילום: חיים צח, לע''מ)
אבי ניסנקורן והנשיא ריבלין (צילום: חיים צח, לע''מ)

לדבריו, הוועדה לבחירת שופטים נתקלה גם ב"ניסיון חמור להכניס פוליטיזציה במינוי שופטי בית המשפט העליון", על מנת להפוך את השופטים הנבחרים לתלויים בגחמותיהם של פוליטיקאים. "עצרנו גם את זה", הצהיר ניסנקורן.

ניסנקורן המשיך את דבריו ואמר כי "מי שמבקש להלך אימים על החוק והמשפט, מבקש להלך אימים על אזרחי ישראל וזכויותיהם הבסיסיות. כשר משפטים פעלתי בשפיות. שמרתי על עצמאות שלטון החוק, זה הכל. אבל בישראל של היום, שמירה על שפיות הפכה לעמדה רדיקלית. יותר משזה עצוב, זה מסוכן".

לסיום, מסר שר המשפטים לשופטים בשורה כי הוא ושותפיו ימשיכו "לשמור על שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית". "במאבק הזה אין לנו ברירה אלא לנצח", אמר ניסנקורן והוסיף כי "שמירה על בית משפט עצמאי הייתה קשה לעיכול עבור פוליטיקאים שהאינטרסים האישיים מנחים אותם".

אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הנשיאה חיות: "היו מי שניסו להכשיל את עבודת הוועדה לבחירת שופטים"

במהלך הטקס, אמרה נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות כי "אכן, כל מערכת ראוי לה שתבדוק את עצמה ותחתור תמיד לתיקון הטעון תיקון. אך אילו נשאל אורח לרגע בארצנו, מיהי ואיזו היא הרשות הטעונה תיקון וטיפול דחופים במיוחד, אינני בטוחה כלל וכלל שהיה מצביע על הרשות השופטת. אדרבה, בתוך הכאוס הפוליטי וחוסר היציבות השלטונית המלווים את חיינו כבר עת ארוכה, אני מרשה לעצמי לומר כי למרות הניסיונות החוזרים ונשנים להרעיד את האדמה תחת רגלינו, הרשות השופטת מהווה אי של יציבות ומרחב לשיח ראוי, ממלכתי ומכבד. ולכל מי שמתעקש לעשות הון פוליטי על גבנו, הייתי מציעה להביט תחילה אל תוך ביתו פנימה".

עוד אמרה חיות כי "היו מי שניסו להכשיל את עבודת הוועדה ולהשליט שיקולים אחרים לבחירת שופטים. יש להותיר את מערכת בתי המשפט מחוץ למשחק הפוליטי, כי הניסיונות לגרור אותה ואת שופטיה אל השדה הפוליטי הם מסוכנים. ניסיונות אלה חותרים תחת העצמאות ואי-התלות של הרשות השופטת, עקרונות שהם נשמת אפה ובהם מחויבים כל שופטת וכל שופט".

בתוך כך, שרת התחבורה מירי רגב, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "הנשיאה חיות, לא נבחרתי לוועדה למינוי שופטים כבובה וחותמת גומי. יש לי מה לומר על אופיו וצביונו של בית המשפט בישראל. הביקורת מצד ימין תמיד היא 'פוליטית' והביקורת של השמאל היא 'עניינית'. האמת הפוכה. השמאל לוקה באליטזם, ניתוק ורצון לשמר את בתי המשפט כמעוז הגמוני אקטיביסטי. אמירתך מרחיקה את אמון הציבור מבתי המשפט ופוגעת בעשיית צדק ושיוויון. אני מציעה תפיסה צודקת ושיוויונית שנותנת קול ובמה לקולות שונים, המצפים שקולם יהדהד בהיכל הצדק. זאת הדרך לשקם את אמון הציבור במערכת המשפטית".

הנשיאה חיות, לא נבחרתי לוועדה למינוי שופטים כבובה וחותמת גומי. יש לי מה לומר על אופיו וצביונו של בית המשפט בישראל....

פורסם על ידי ‏Miri Regev מירי רגב‏ ב- יום חמישי, 31 בדצמבר 2020