היועץ האסטרטגי ישראל בכר, שעבד עם יו"ר כחול לבן בני גנץ בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל על השאלות הנמצאות כעת על הפרק לקראת הבחירות המתקרבות. בכר, ששמו עלה לכותרת כאשר התפרסמו דברים שאמר על מעסיקו לשעבר, דיבר עליו ב-103FM, והזכיר גם את נתניהו ו"האיש החשוב ביותר כרגע במערכת הפוליטית", להגדרתו - נפתלי בנט.

יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: ערוץ כנסת)

עפ"י סקר מעריב כחול לבן מתרסקת ולא עוברת את אחוז החסימה, מה דעתך?
"ברמה האישית כמי שיזם את ההקמה של כחול לבן דאז נגד דעתם של כל היועצים והפוליטיקאים, לי ברמה האישית זה כואב לראות. מבחינה אלקטורלית ראיתי את זה כבר לפני כמה חודשים שהם יגיעו לשם, לצערי אתה לא יכול לאבד את הבייס הטבעי שלך וללכת נגד הסנטימנט שלו. בסופו של יום הציבור אומר את שלו".

הכתובת הייתה על הקיר?
"כן, היא הייתה על הקיר מאוגוסט, מרגע שכל המערכת הפוליטית הבינה שלא תהיה רוטציה והתחילה היגררות רבת חודשים בתוך התהליך של 'כן תקציב-לא תקציב', 'כן רוטציה-לא רוטציה'. זה שיח שהציבור לא אוהב והיה ברור שהוא גם יזוז".

בני גנץ, עם כמה שהוא איש טוב לא התאים למערכת הפוליטית.
"זכותו של אדם להתמודד, בסופו של יום, כן מתאים או לא מתאים זה הציבור קובע, והציבור יחליט מי ראוי ומי לא, או את מי הוא רוצה ואת מי לא. הציבור מחליט ולא אף אחד אחר".

לאן המנדטים שלו ילכו?
"זה לא לאן ילכו, הם כבר הלכו. זה הסיבה שמקבלים 2.6 אחוז שלא עובר את אחוז החסימה. 11 מנדטים של כחול לבן. לכחול לבן בניגוד להרצוג שהביא 24 מנדטים היא הצליחה לייצר דופן ימנית של 11 מנדטים ולכן הגיעה ל-35 בקמפיין הראשון ו-33 בקמפיין השלישי. אותם 11 מנדטים של כחול לבן נדדו לגדעון סער, רובם המוחלט. גדעון מחזיק בסביבות 11 מנדטים של מרכז נוטה ימין, שהצביעו כחול לבן, ויש עוד מנדט שנמצא אצל נפתלי. שאר הקולות הלכו עם יאיר לפיד".

מה אתה למד על מצבו הפוליטי של נתניהו?
"מבחינת אלקטורלית, נתניהו נמצא במצב מצוין בהשוואה לכל השאר, הוא המפלגה הגדולה בפער גדול. מבחינה פוליטית מצבו של נתניהו מורכב. האיש החשוב ביותר כרגע במערכת הפוליטית זה נפתלי בנט. אם הוא יקבל את ההחלטה שהוא לא הולך עם נתניהו לאחר הבחירות אין לנתניהו שום סיכוי להרכיב ממשלה בשום צורה שהיא. זו ההחלטה הכי חשובה שתהיה במערכת הפוליטית". 

נפתלי מחזיק בקלף הכי חשוב במשחק?
"חד משמעית".

מה בנט יעשה?
"בלעדי נפתלי לא תהיה לנתניהו ממשלה. זה לא משנה כמה מנדטים הוא יקבל, נתניהו צריך כל מנדט של נפתלי כדי להגיע ל-61. מה שמעניין זה שהם כלים שלובים אלקטורליים, ברגע שנתניהו יעלה יש סיכוי שבנט ירד, ויש גם מנדטים אצל גדעון. ארבעה מנדטים של הליכוד שחונים אצל גדעון שכרגע נשארים אצל גדעון ואני מעריך שנתניהו ינסה לקחת אותם בחזרה אליו ויהיה קרב גדול מאוד".

להערכתך בנט ילך עם נתניהו?
"אני לא יודע אני לא מנהל שיחות עם בנט על העניין הזה, תהיה לנפתלי בנט החלטה קשה".

גם אם ימינה של בנט תצטרף לנתניהו הוא באזור ה-57 מנדטים. אין לו 61.
"כרגע אין לו את ה-61 ולכן הוא יצטרך שיקרו כמה דברים. צריך לראות את אחוזי ההצבעה, את הקהלים ולשים עין על מה יקרה במגזר הערבי. מוקדם כרגע לדעת אם יהיו לו 61 או לא, זו תהיה משימה קשה. המטרה האסטרטגית העליונה בכחול לבן הייתה כל הזמן למנוע מנתניהו את ה-61".

אין לו 61 על פי כל סקר שמתפרסם בזמן האחרון ואתה אומר שהוא יכול?
"אני לא אומר את זה, כי אני לא מנהל כרגע את הקמפיין שלו או אחר אבל אני אומר שיכולה להיות סיטואציה אלקטורלית, ברגע שחונים אצל גדעון 4 מנדטים מהליכוד, אם נתניהו מחזיר שניים וחצי מנדטים מגדעון לליכוד התמונה משתנה, 59 מנדטים בגוש של נתניהו. זה מאוד שברירי. ארבעה מנדטים חונים אצל גדעון, שלושה מנדטים של הליכוד חונים אצל נפתלי. אם הוא לא יצליח לקחת מגדעון הוא במצב בעייתי ויהיה לו קשה להגיע ל-61.

גדעון סער זה כחול לבן החדשה?
"סוג של, סוג של. יש כרגע קניבליזם פנימי בתוך המרכז שמאל, יהיה לו קשה לצמוח עוד, הכניסה של חולדאי ומפלגות קטנות אחרות. מאוד לא פשוט לבצע מעברי מנדטים מהימין למפלגה אחרת. אחת מההצלחות של נתניהו במהלך השנים זה שהוא הצליח לגבש את הגוש הזה, זה לא פשוט. כרגע יש אצל גדעון ארבעה מנדטים אבל המשימה שלו היא לשמור עליהם". 

עידן נתניהו הסתיים?
"לא הייתי יוצא בהכרזה כזאת, הוא על המגרש מאוד חזק, לא הייתי מספיד אותו – ממש לא. השאלה איך ינהלו את הקמפיינים ומה הציבור ירצה". 

מה אומר על רון חולדאי?
"הדבר הטוב שהוא עשה זה שהוא מיתג את עצמו ברור במה כן ומה לא, יש לו זהות ברורה מהנאום הראשון. האם יצליח לנוע למספרים דו ספרתיים גבוהים? אני מסופק".