הממשלה קיימה היום (שישי) ישיבה טלפונית, במהלכה אישרה את מינויו של ניצב קובי שבתאי לממלא מקום המפכ"ל, ואת מינויה של גונדר קטי פרי לתפקיד מ"מ נציבת השב"ס. עפ"י החלטת הממשלה, הם יכהנו בתפקיד עד ה-30 ביוני השנה, או עד למינוי קבוע, המוקדם מביניהם. 

ניצב קובי שבתאי בשיחה עם מתגייסים למג"ב, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

כאמור, החלטת הממשלה שלא לאשר מינויים קבועים לתפקידים הללו, בהם כיהנו בשנתיים האחרונות קצינים על תקן מ"מ, עוררה סערה רבה, שכן האישור של השרים הוא המשוכה האחרונה בדרך לכניסה לתפקיד.

גורמים בכירים לשעבר במשטרה טוענים כי ההחלטה היום מבלי לערער או להמעיט ביכולותיו וכישוריו של ניצב שבתאי, שהוא בהחלט קצין ראוי, שוב מעמידה את המשטרה במצב של אירגון ללא מפכ"ל קבוע ובעצם משאירה אותו באותו סטטוס שהיה קיים עד כה בשנתיים האחרונות, ולכן לא ברור מדוע התעקש השר לביטחון פנים אוחנה שלא להאריך את כהונתו של ניצב מוטי כהן עד לסיום הכהונה בסוף 2021 ובכך בעצם היה פותר את הסאגה המעלה גיחוך מחד אולם מערערת את מעמד המשטרה מאידך.

"השוטרים והסוהרים נפגעים מאוד גם הם מהיעדר מפכ״ל ונציב שב״ס קבועים, קידומים נעצרים ורפורמות ותוכניות אינן יוצאות אל הפועל. אי מינוי מפכ״ל ונציבת בתי הסוהר, לאחר שבג״צ הורה כבר בצו מוחלט  למינוי מפכ״ל קבוע ולאחר שמינויים  של השניים כבר אושר על ידי ועדת גולדברג - הוא פגיעה חמורה בשלטון החוק ופארסה שצריכה לבוא לסיומה בהקדם", מסרה מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה. 

כזכור, ועדת גולדברג אישרה שלשום את מועמדותו של שבתאי. אם לא יהיה ניתן לאשר את מינויים, ניצב אלון אסור ימשיך לכהן כמ"מ המפכ"ל וגונדר אשר וקנין כמ"מ נציב שב"ס.

השר לביטחון פנים, ח"כ אמיר אוחנה, פנה לחברי הממשלה באומרו כי "סברתי שנכון יהיה להביא את מינוי הקבע לאישור מיידי בממשלה, לאחר יותר משנתיים שבשני הארגונים מכהנים ממלאי מקום. לצערי, המדובר בממשלה פריטטית בה גוש כחולבן צריך לאשר נושאים שעל סדר יום הממשלה, ואישור כזה לא ניתן על ידם".

עוד הוסיף אוחנה כי "על כן אני נאלץ להביא בפניכם הצעה חלופית בהסכמה, למנות את השניים לממלאי מקום ראשי הארגונים, באמונה ובתקווה שבזמן הקרוב ביותר תינתן הסכמת כחולבן להשלמת מינויי הקבע לשני הגופים הביטחוניים, המשוועים לכך כבר יותר משנתיים".

כזכור, שמו של שבתאי עלה בתום דיונים ממושכים, שאף הגיעו לבית המשפט העליון - שחייב את השר אוחנה למנות מפכ"ל קבוע, לאחר שנתיים בהן מוטי כהן משמש כממלא המקום. עם היוודע דבר היבחרו של מפקד מג"ב כמועמד של השר לביטחון פנים לתפקיד המפכ"ל - פרסם כהן איגרת מיוחדת בשורות המשטרה ובה הוא הודיע על עזיבתו את הארגון. בדבריו אמר כהן כי תמיד פעל למען טובת הארגון ואנשיו, אולם בתקופת כהונתו הוא נאלץ להתמודד עם "אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל".

יעקב (קובי) שבתאי, 56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.

קטי פרי, 56, נשואה ואם לשלושה, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנה ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון, ביניהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז ועוד. לאחר מכן מונתה לתפקיד הבכיר של מפקדת מחוז דרום, והייתה לאישה הראשונה בתפקיד שטח מבצעי זה. פרי בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי.

כחול לבן מסרו בתגובה על החלטת הממשלה: "נתניהו החליט לקחת את המדינה בת ערובה והוא מונע עשרות מינויים בממשלה. ביניהם גם פרקליט מדינה ומפכ"ל. גנץ תומך במינוי שבתאי ויקדם אותו ביחד עם עוד עשרות מינויים מקצועיים של ראשי נציגויות ושגרירים בחו"ל ופקידים בכירים".

השר אוחנה השיב: "יתכן שניסנקורן הונה את גנץ - אבל אני יידעתי אותו; לא ניכנע לדרישות הלא ענייניות של כחול לבן".