יו"ר מפלגת תנופה וחבר הכנסת לשעבר מטעם יש עתיד, עפר שלח, שוחח עם ענת דוידוב ב-103FM והדגיש את הצורך של מחנה השמאל-מרכז "להיות מאוד בהירים בעמדות, ולא להתחבא כמו שעשתה כחול לבן מאחורי כל מיני סיסמאות". בתוך כך, זאת הוא הוסיף והזהיר את המפלגות כי "אם לא יהיה בהירות באידיאולוגיה ובמסר, ולא ייקחו בחשבו את הלקחים של תקופת הקורונה, אנחנו נעמד בסכנה גם אם תתגשם משאלתו של המחנה הזה ובנימין נתניהו יפסיד בבחירות".

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

מה דעתך על מה שקורה בארה"ב?
"זה מראה לכולנו עד כמה דמוקרטיה זה דבר שברירי, ואי אפשר לקחת אותה כמובן מאליו. גם בארה"ב, ארץ הדמוקרטיה, שבה היא מתקיימת כמעט 250 שנה, וכביכול הכל מסודר וזו המדינה החזקה בעולם, העסק הזה שברירי. ההמון יכול להגיע לגבעת הקפיטול, ובכך לסכן את בית הנבחרים האמריקאי". 

אתה נותן פה איזו הקבלה בינינו לבין ארה"ב?
"לא. אגב, אני באמת אומר לכם בכנות שאני לא חושב שזה יכול לקרות אצלנו. הדמוקרטיה נמצאת בסכנה בהרבה מאוד דרכים, וכשמסיתים נגדה ונגד המוסדות שלה יש לזה השלכות. כשבן אדם כמו נשיא ארצות הברית עומד ולמעשה אומר לציבור כאילו 'תלכו בשלום', אבל בעצם מתכוון לזה שהוא לא מקבל את ההכרעה של המוסדות הדמוקרטיים וכלל לא מקבל את התהליך הדמוקרטי, זה מסכן את הדמוקרטיה. אגב, אנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון בכל מקום". 

בוא נעבור לפוליטיקה: אתה הולך לדרך חדשה, ואני מסתכל על הסקרים ושואל אותך האם תוכל לקחת את האחריות או את העזה לכך שמחנה המרכז יישאר בלי כמה מנדטים, ולא יעברו את אחוז החסימה?
"לקחתי את הסיכון, אי אפשר להגיד שלא. היה לי מקום בטוח ונוח ביש עתיד. לקחתי אותו כי אני רואה לנגד עיניי סכנה מאוד גדולה, והיא שבגלל שהמחנה הזה התמקד סביב שאלה אחת בלבד, והיא בנימין נתניהו כן או לא. אנחנו נמצאים במצב בו למחנה הגדול הזה שהצביע כחול לבן עבודה או מרצ, בבחירות הבאות כמעט ולא יהיה ייצוג בכנסת או סביב שולחן הממשלה".

"לכן בחרתי לצאת לדרך הזו עם שני מסרים: צריך להיות מאוד בהירים בעמדות, ולא להתחבא כמו שעשתה כחול לבן מאחורי כל מיני סיסמאות. הדבר השני הוא שצריך מסוגלות פוליטית. בשביל המסוגלות הפוליטית הזו יכול להיות שיהיו חיבורים פוליטיים כאלה ואחרים. אם הם לא יהיו בהירים באידיאולוגיה שלהם ובמסר שלהם, ולא ייקחו בחשבו את הלקחים של תקופת הקורונה, אז אנחנו נעמד בסכנה גם אם תתגשם משאלתו של המחנה הזה ובנימין נתניהו יפסיד בבחירות".

בוא נדבר תכל'ס על כלכלה: אז אתה מציע את המודל האמריקאי? עוד הלוואות בערבות מדינה? אז מה עשינו?
"אני רוצה לתת לאנשים לקום על רגליהם. התוכנית שלנו, שעוצבה על ידי שותפי רועי כהן, אומרת שלאנשים לא תהיה נקודה שחורה באשראי על דברים שקרו במהלך הקורונה. לאנשים יהיה סוג של חנינה. כן, אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעזור ל־80 אלף העסקים שקרסו בתקופה הזו ולצערי יהיו עוד. כדי שיוכלו לקום על רגליהם באמצעות, מה שנקרא, המודל האמריקאי. אם מדינה קפיטליסטית כמו ארצות הברית יכולה לעשות אותו, אז ישראל על אחת כמה וכמה". 

אתה יודע מה ההבדל. הרב קנייבסקי פה ומי משלוחיו, וזו מדינה מאוד קטנה, וזה ממש לא כמו בארה"ב. 
"אנחנו מדינה קטנה יחסית, והשלטון המרכזי פה הוא חזק. הוא יכול להשפיע בכל מיני מקומות, אבל הסיבה שהוא לא עושה היא שהוא לא רוצה בגלל לחצים פוליטיים. יושבת מדינה שלמה ומחכה למוצא פיו של אדם שלא ברור אם הוא מכיר בקיומה של ישראל או לא". 

אז מה נעשה? נשלול מהם קצבת ילדים?
"נאכוף את זה כמו בתל אביב או ברמת גן". 

המון עצמאים יצאו במפלגות לאחרונה. איך אתה מתכוון להתמודד עם זה? 
"העצמאיים האלה מכירים את פעילותו של רועי כהן כנשיא לה"ב ובזה אחר זה מגיעים לפה ומביעים תמיכה. אם העצמאיים לא ידאגו לעצמם אף אחד אחר לא יעשה את זה".