יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, צפוי להודיע עד ה-20 בינואר על תאריך לבחירות לנשיאות הרשות, לפרלמנט ולמועצה הלאומית הפלסטינית (הגוף המחוקק), כך פורסם הערב (ראשו) בג'רוזלם פוסט.

עבאס נפגש בסוף השבוע האחרון עם נציגה בוועדת הבחירות המרכזית ברשות, ד"ר חנה נאסיר, ושוחח איתה על ההכנות הכרוכות. הוועדה צריכה לפחות 120 ימי הכנה לבחירות, אך בשטח הגדה וברצועת עזה מתכוננים לקראת התאריך שינקב, ולאחריו, יפגשו נציגי הפלגים השונים בקהיר.

השיחות על הבחירות חודשו על מנת להעביר מסר לממשל האמריקאי הנכנס בראשותו של ג'ו ביידן, ולראשי האיחוד האירופי, לפיה הנהגת הרשות מתייחסת ברצינות באשר לכוונתה לאפשר לפלסטינים להצביע. 

סאיב עריקאת מסביר את עמדת הרשות הפלסטינית על הסכם השלום בין ישראל ובחריין (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר החודש, הודיע יו"ר הרשות כי חמאס הסכים לכונן בחירות נפרדות לנשיאות, לפרלמנט ולמועצה הלאומית. בתוך כך, חמאס דרש כי הבחירות לגופים אלו יתקיימו במקביל. 

מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, נפגש עם השיח' הקטארי, תאמים בין חאמד אל-ת'אני, והשניים דנו בנושאים שונים, ובהם הבחירות. בהמשך לכך, גורמים המקורבים לחמאס הביעו אופטימיות זהירה כלפי הבחירות, אם כי הבהירו כי ישנם מכשולים בדרך, שאחד מהם נגדר מהקרע בין חברי חמאס בשטח הגדה. 

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

מכשול נוסף, טמון בהחלטת ישראל – אם תאפשר לתושבי מזרח ירושלים להצביע. אך עבאס וחמאס הודיעו לא מכבר שאינם מתכוונים לערוך בחירות ללא תושבי מזרח ירושלים. אם כי בעבר, ישראל הותירה את השתתפותם של התושבים הנושאים תעודת זהות ישראלית, להשתתף בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. 

הבחירות האחרונות ברשות התרחשו בשנת 2006 והביאו לניצחון חמאס, מה שהוביל למאבק כוחות בין התנועה האיסלאמיסטית בעזה לבין הפת"ח של עבאס.