יו"ר מפלגת "הציונות הדתית", חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הודיע הערב (שני) כי הוא מפרק את השותפות עם נפתלי בנט ומפלגת "ימינה", וכי בכוונתו להתמודד באופן עצמאי בבחירות לכנסת ה-24: סמוטריץ' התראיין לתוכנית "תכנית חיסכון" בערוץ 12 והכריז: "אני ונפתלי נפרדים".

"אנחנו נפרדים איש איש לדרכו – אני מכבד ומעריך אותו, נישאר חברים. הוא לקח על עצמו משימה חשובה - לשקם את הכלכלה, ואני לוקח על עצמי את המשימה לאחד את הציונות הדתית ולהיות הקול הימני האידאולוגי הערכי בכנסת ישראל", אמר סמוטריץ'.

ממפלגת "ימינה" נמסר בתגובה: "סמוטריץ בחר הערב לפצל את הימין. אנו מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך".

בנט במליאה. צילום: ערוץ הכנסת

סמוטריץ' צייץ הבוקר בטוויטר, בתגובה לטענות שעולות בימין על כך שבמגעים עם בנט דרש מקומות ותפקידים: "בתקופה הקרובה תשמעו הרבה מאוד ספינים פוליטיים שלא היו ולא נבראו. תדרוכים עלומי שם של יריבים פחדנים שמתעסקים בפוליטיקה קטנה של מיקומים, תפקידים וכיבודים. אין לי כוונה להכחיש כל שטות ובכך לשחק לידי הספינולוגים ולהעצים את הספין שלהם".

"אתם מכירים אותי - כשיש לי משהו לומר אני עושה את זה בקולי ובשמי ולא מתחבא מאחורי "גורמים" עלומי שם. כך גם אשתף ואעדכן אתכם ישירות בכל התפתחות. לכל השאר פשוט אל תאמינו", הוסיף סמוטריץ', שמכחיש באופן גורף את הטענות וטוען כי לא הגיעו לשיח על תפקידים ומקומות, וכל השיח כולו נסוב סביב פערים אידאולוגיים.

בסקר המנדטים שפורסם הבוקר ב-103FM, ובחן את כוחם של השניים בנפרד, עלה כי ימינה בראשות בנט זוכה ל-14 מנדטים, בעוד מפלגת "הציונות הדתית" בראשות סמוטריץ' זוכה לארבעה מנדטים.

סמוטריץ' שוחח הבוקר עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לתוצאות הסקר: "להערכתי התוצאות יהיו הרבה יותר טובות. בשונה ממפלגות אחרות שהן כמו מניה בורסאית, הציונות הדתית היא נכס מוחשי, לא צריך ללקט בשדות זרים. יש תנועות נוער, הורים ומורים והדבר הזה חי ונושם ונושא ערכים גדולים. זו מפלגה שלא תשים בצד את כל הדברים שתשים בצד את הדברים שחשובים לציבור שלו".

אתה ונפתלי רצים לבד?
"לצערי נפתלי קיבל החלטה להתמודד לבד, ולצערי הרב הוא יוצא שוב לדרך ומתבשם מסקרים. הפעם הוא מתחיל עם 14, אני מאוד מקווה שהוא יעבור את אחוז החסימה, אבל אנחנו לא מחכים. הציונות הדתית חיה ובועטת". 

אז זה סופי?
"למיטב ידיעתי מבחינתו זה סופי. אני שומע את ההתנהלות שלו בעיקר דרך התקשורת. אני שומע שהוא מנהל משא ומתן עם גנץ. יש ציבור מאוד מאוד גדול, חרדי וגם מסורתי וחילוני, שמזדהים עם מפלגות של דרך. אנחנו שומעים על אנשים שמחליפים את דעותיהם". 

האם בן גביר הוא שותף רצוי וראוי בעיניך?
"אז אני לא מנהל משאים ומתנים דרך התקשורת, האתגר שלי הוא לאחד כמה שיותר גורמים בציונות הדתית שמזדהים עם ערכיה. אני הולך להתעסק בשבועות הקרובים בחיבור כמה שיותר כוחות בציונות הדתית למפלגה אחת גדולה, ואני סמוך ובטוח שהיא תצליח".

"אני לא פוסל את גדעון סער ולא אומר שאני הולך לשבת עם נתניהו. אתם מסתכלים על הכל רק דרך המשקפיים האלה. אני לא יודע על מי אמליץ, אבל אמליץ על מי שיהיה לו את הסיכוי הכי טוב להקים את הקואליציה הכי ימנית שתאפשר לי לקדם את התכניות שאני רוצה לקדם. אני לא בכיס של אף אחד. אתם החלטתם שהכל דרך הפריזמה של כן ביבי, לא ביבי. אני לא יודע על מי אמליץ, אני אחכה לאחרי הבחירות, נראה את התוצאות, אשב על לוח השחמט ואשקול איזה הרכב קואליציוני יאפשר לי למממש יותר דברים שאני מאמין בהם", הוסיף סמוטריץ'.

אתה סומך על גדעון סער שהוא ימין?
"אני סומך על סער ונתניהו, ולא סומך על סער ונתניהו. הספיק לי להיות בפוליטיקה לראות איך אנשים משנים את עורם. אני מתמקד בהרכב הקואליציוני ולא באנשים".

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה לדבריו של סמוטריץ': "לא ברור מה האינטרס מאחורי ההחלטה של סמוטריץ לפצל את הימין ואת הציונות הדתית, ומי אלה אותם יועצי אחיתופל שהכניסו לו לראש את הרעיון שהציונות הדתית שייכת לו. בזמן של משבר לאומי וכלכלי חריף עם מיליון מובטלים, המיקומים שלו ברשימה הם לא הסיפור. צריך לפעול באחדות ובשיתוף פעולה, לא בהתבדלות והתנשאות".

היועץ האסטרטגי, משה קלוגהפט, אמר ברדיו גלי ישראל: ״ארבע פעמים מתוך חמש בנט רץ עם האיחוד הלאומי בפעם היחידה שהלך לבד הוא נפל מתחת אחוז החסימה״.

גורם בכיר בבית היהודי הגיב לדבריו: "קלוגהפט טועה. בכל הפעמים מי שרץ ביחד עם הבית היהודי עבר את אחוז החסימה. סמוטריץ'  כתקומה/איחוד לאומי/ציונות דתית מעולם לא העז לרוץ לבד. רק ריצה משותפת של כל המפלגות תתן מענה רחב לכלל הציונות הדתית, ולכן חשוב לאחד את כל הכוחות. קוראים לסמוטריץ' ובנט לשים בצד את הוויכוחים על המיקומים ולהתכנס לחדר ביחד כדי לסגור על ריצה משותפת".

בן גביר: "אני לא מתכוון להיות קלף מיקוח של אף אחד"

בתוך כך, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, התייחס בראיון לגל"צ לאפשרות שיחבור לסמוטריץ'.

איתמר בן גביר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

רה"מ רצה שתתחבר לסמוטריץ?
"אני לא מצטט משיחות פנימיות, אבל כולם יודעים שכדי שתהיה ממשלת 61 צריך מפלגה מימין לבנט. נכון שגם לפי גורמים בליכוד, אם יש מפלגה כזאת אז הוא בהחלט יכול להיות חיבור מנצח. אני עובד מאחורי הקלעים כדי ליצור את החיבור הזה. לגבי סמוטריץ', הוא אדם ראוי אבל הפנים שלו הם לנפתלי בנט". 

לשכת רה"מ ניסתה לארגן פגישה עם סמוטריץ' והרגשת שהוא משתמש בך כדי ללחוץ על בנט.
"מה שאני מרגיש זה שבאמת רצו שאנחנו נהיה איזה קלף מיקוח של סמוטריץ' בדיונים שלו עם בנט. סמוטריץ' רוצה שנהיה קלף שלו מול בנט וזה בסדר גמור מבחינתו, אבל אני לא מתכוון להיות קלף מיקוח של אף אחד. אנחנו עובדים על חיבורים. במועד ג', אנשים הצביעו לי למרות שהם ידעו שאין לי סיכוי. במועד ב' הצביעו לי 80 אלף. סמוטריץ' חייב אותנו אם הוא בלי בנט אבל הוא רוצה אותו. הם עסוקים בכיפופי ידיים - אותי מעניינת ארץ ישראל".

עוצמה יהודית תרוץ בכל מקרה, עם סמוטריץ' או בלעדיו. עוצמה יהודית חייבת לרוץ כי אין אלטרנטיבה. 
"אני מסכים וזה מה שאני עובד, וזה מה שאנחנו עושים כל הזמן, ואנחנו הולכים לחיבור של כל מיני גוונים וזרמים. רינו, תקרא את השפתיים שלי - ביום הגשת הרשימות תראה רשימה מגוונת עם חילונים, דתיים, ימניים יותר וימניים פחות. העיקר הוא אנשים שאוהבים את ארץ ישראל ואנחנו נהיה אלטרנטיבה".