לאחר נאומו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שקרא אמש לראשי גוש המרכז-שמאל להתאחד, שוחח הבוקר (שלישי) יועצו לשעבר של גנץ, רונן צור, עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM.

שר הביטחון בני גנץ מישיבת הממשלה

מה חשבת על נאומו של גנץ?
"אני חושב שזאת סוף סוף אמירה מצד גורם בכיר בגוש. שמעתי שגם שלח קרא לאיחוד, אני חושב שבדיוק כפי שצפינו בלוחות בזמנים, אנחנו נמצאים בשלב שבו יתחילו השיחות על איחודים, והן ייסגרו לפני סגירת הרשימות ברביעי בפברואר".

יהיה איחוד בגוש המרכז-שמאל? באמת מעניין מה משותף לכולם שם, חוץ מ'רק לא ביבי'. זה לא קצת מכמיר לב?
"מעבר ל'רק לא ביבי', שגם זו אגב תפיסה לגיטימית למישהו שנמצא כל כך הרבה זמן בשלטון, יש הרבה מאוד דברים שקשורים גם לסוגיות המדיניות, למשל בעניין הסיפוח, גם לסוגיות האזוריות, למשל בעניין המו"מ, גם לסוגיות הכלכליות ומדיניות הרווחה. נורא קל להגיד שכל מה שמחבר את האנשים האלה זה 'רק לא ביבי', אבל זה כל כך לא נכון, שחבל לי שאף אחד מראשי המפלגות בגוש לא תוקף את האמירה הזו ובא ומראה שיש עומק ורבדים הרבה יותר משמעותיים מהסלוגן הפשטני".

מה דעתך על ריבוי המפלגות בגוש המרכז שמאל?
"כל אחד עכשיו מקים לו איזו קבוצת רכישה קטנה, בניסיון לשפר את עמדת המיקוח שלו לקראת המו"מ להקמת אותה מסגרת שמכילה את כולם. הייתה דרך לקבוע מי המוביל, והיא עדיין לא מאוחרת – או במנגנון של בחירות בזק, או באמצעות רשת של סקרים שייקבעו מי המוביל והוא ייקבע את הרשימה. חלק מראשי המפלגות היום, לא רק שהם לא עוברים, אני בספק אם גם המעט שהם מקבלים בסקרים יתממש. מדובר בשברירי מפלגות שייקבלו רסיסי קולות. כל קול שהולך לאיבוד זה מיותר, אז לא כל מי שהקים מפלגה חייב להיות גם במסגרת הגדולה. יש עייפות מאותן דמויות שליוו את הגוש הזה בשנים האחרונות, ואני חושב שמי שייעמוד בראש הגוש, בין אם זה יאיר לפיד שיש לו כרגע את הסיכויים הגבוהים ביותר, או כל אחד אחר, יהיה צריך לבנות תמהיל רענן והרבה יותר בועט ומחובר לציבור".

איך תיראה מערכת הבחירות?
"במידה ובאמת יהיה איחוד בתוך גוש המרכז, זה מאיים על יכולתו של גדעון סער לסגור את הפער מנתניהו. הקמפיין של גדעון סער כרגע קפוא – יכול להיות שזה נובע משיקולים אסטרטגים או משיקולי חיסכון בכסף. מה שאומר שלמי שיעמוד בראש גוש המרכז-שמאל, יש אפשרות בשבוע שבועיים הקרובים לייצר מובילות על פני סער. וסער אם לא יתעשט ויעורר את הקמפיין שלו וגם יפנה לקהל הזה, סיכוי שיקרה לו מה שקרה לבנט – שהוא יאבד את המנדטים האלה".

איך משכנעים את אותם רסיסי מפלגות שהריצה הזאת היא ראש בקיר? שהיא מגש הכסף של נתניהו בבחירות הבאות?
"לשכנע פוליטיקאים שאין להם סיכוי זו משימה יותר קשה מלהגיע למאדים עד סוף השבוע הקרוב. זה עניין שהוא בסוף החלטה אישית של המועמד כשהוא לא רוצה להתבזות. אני מציע שבעניין הזה תנוח דעתנו של כולנו, כשהמועמדים האלה,שלושה-ארבעה ימים לפני הבחירות, יראו שהם לא מגיעים לרף אחוז החסימה הם פשוט יעזבו מעצמם. הם לא ירצו להתבזות ולסמן לעצמם כישלון ברזומה. לנאום נגד נתניהו זה לא קמפיין. יש המון נאומים נגד נתניהו שכביכול נועדו לייצר תחליף לקמפיין – אבל נאומים נגד נתניהו זה לא קמפיין".