מזכיר המדינה האמריקאי היוצא, מייק פומפאו, אמר היום (רביעי) בכנס האמירויות של הג'רוזלם פוסט: "מודאג לגבי המדיניות העתידית של איראן. ניסיון לפייסם מסוכן לישראל, לאירופה ולארה"ב". "הבנייה, שאושרה השבוע בהתנחלויות, לא תפגע בתהליך הנורמליזציה" מזכיר המדינה האמריקני אמר בראיון לעורך העיתון.

אחרי חתימת "הסכמי אברהם" עם איחוד האמירויות ורגע לפני החלפת הממשל בארצות הברית, הציג הכנס של הג'רוזלם פוסט והחאליג' טיימס מפגש פסגה בין בכירי הממשל והמשק בישראל ובאמירויות שדנו בתהליכים הגיאו פוליטיים והכלכליים העולמיים והשפעתם על מדינת ישראל והמדינה המפרצית.

פגישת נתניהו ופומפאו, ארכיון. קרדיט: לע"מ

"הסכם הגרעין מגוחך": פומפאו התבטא בצורה חריפה בראיון לכנס האמירויות של הג'רוזלם פוסט אודות חששותיו מכוונותיהם העתידיות של האיראנים ומשינוי אפשרי במדיניותם, על רקע השינויים באזור.

בראיון שערך יעקב כץ, העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט, נשאל פומפאו האם הוא מודאג מהשינויים האפשריים, שעלולים להתרחש בשנים הקרובות במדיניות האיראנית: "בהחלט. אם ננקוט בגישה מפויסת כלפי איראן, אם נאפשר לאירופאים להמשיך לתמוך כלכלית במשטר האיסלמי, בקלפטוקרטים ששולטים בתיאוקרטיה הזו, זה יהיה רע מאד עבור ביטחון האזור, עבור ביטחון אירופה ועבור בטחון אמריקה. אני מקווה שהממשל הבא של ארה"ב יבין שאנחנו כבר לא ב-2015, ואומות העולם יבינו שהגורם המערער במזרח התיכון הוא איראן, שחייבים לדרוש מהם לשנות את התנהגותם. אם יעשו כן, נוכל לאפשר להם לחזור מחדש לקהילת האומות הנורמליות. אם לאו – ארה"ב תצטרך לוודא שהיא חלק מקואליציה שעובדת יחד על מנת להבטיח בטחון ויציבות במזרח התיכון".

בנוגע לצירוף מדינות ערביות להסכמי אברהם, אמר פומפיאו: "אנחנו רואים הרבה מדינות נעות בכיוון הנכון. אפילו אם הן לא חתמו על הסכמי אברהם באופן רשמי עדיין. ישנה הבנה הולכת וצומחת ביניהן שמדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי וישות חוקית, ושותף נהדר, ולא יריב".

לשאלה האם לדעתו הבנייה שאושרה השבוע בהתנחלויות עלולה לפגוע בהסכמי אברהם, השיב כי בהחלט לא. "הכרנו במציאות הקיימת, כפי שעשינו עם רמת הגולן וירושלים, וכך נעשה עם ההתנחלויות. הן לא לא-חוקיות כשלעצמן, ומה שקורה שם לא מערער בשום אופן את הביטחון או את היציבות של אף אחד", אמר.

כנס "השולחן העגול"

בעקבות החתימה על  "הסכמי אברהם" התאחדו לכנס "השולחן העגול לשלום ולשגשוג", שתי קבוצות תקשורת דוברות אנגלית, ישראלית ואמירתית, "הג'רוזלם פוסט" ו"חאליג' טיימס", שיתפו פעולה ליצירת כנס שנערך בישראל ובדובאי. לכנס הגיעו ויגיעו נציגים ממשל בכירים, מקבלי החלטות, מנהיגים עסקיים ומומחי תעשייה כדי לקדם את הסכם הנורמליזציה.

הכנס נערך בשני חלקים. היום בישראל ובדובאי בעוד כחודש. מטרתו לעצב את הטון ביחסים הבילטרלים בין שתי-המדינות. ידונו בו בנושאים, המהווים חלק בלתי נפרד מסיפור ההצלחה של ההסכם בין איחוד האמירויות וישראל: טכנולוגיות רפואיות, סחר והשקעות, שיתוף פעולה בתחום הפינטק והיציבות במזרח התיכון.

מדובר בכנס ראשון מסוגו אשר מכנס פוליטיקאים, אנשי עסקים ומנהיגים אזרחיים מובילים במטרה לדון בחשיבות שיתוף הפעולה וכינון היחסים בין איחוד האמירויות לישראל. בנוסף, הכנס דן בחשיבות הסכם השואף לבסס שלום בר קיימא, אשר המזה"ת והעולם כולו ייחלו לו במשך כל כך הרבה שנים.