האם מותו של שלדון אדלסון ישפיע על התיקים הפליליים של ראש הממשלה בנימין נתניהו? כזכור, עדותו של אדלסון שנפטר השבוע, הייתה גורם מכריע בהחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, להאשים את נתניהו בתיק 2000, לאחר שהאחרון הוקלט מנהל מו''מ עם מו''ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, על החלשת כוחו של ישראל היום בתמורה לסיקור חיובי עליו בידיעות אחרונות.

לטענתו של נתניהו, המו''מ היה מזויף לכל אורך הדרך, ומכיוון שהרעיון מעולם לא יצא לפועל, יכול להיות שלהוכיח כוונה פלילית הייתה משימה קשה במיוחד. בשל הקושי, מנדלבליט נטה לסגור את התיק נגד רה''מ, אך גם לאחר שהחליט שלא, עדיין נתניהו הואשם רק בגין הפרת אמונים ולא בסעיף השוחד שפרקליט המדינה דאז שי ניצן וצוותו ביקשו. למרות זאת, מוזס כן הואשם בשוחד.

שלדון אדלסון (צילום: מרק ישראל סלם)
שלדון אדלסון (צילום: מרק ישראל סלם)

לאחר שמנדלבליט ויתר על האישום בשוחד, הוא כבר רמז כי התיק רחוק מלהיות מבוסס ובכדי להבטיח הרשעה, התביעה תצטרך לנצל את הקלטות בהן נשמע רה''מ משוחח עם מוזס על מנת להפריך את טענותיו של נתניהו. לפי כתב התביעה, נתניהו הפר את החוק כאשר השיב למוזס בדצמבר 2014 ותיאר לו כיצד יעביר את החוק שנועד להחליש את ישראל היום.

בשלב זה נכנס לתמונה אדלסון, אשר תיאר למשטרה כיצד לאחר הפגישה החמישית מתוך שש בין נתניהו למוזס, נועד רה''מ עם אדלסון וביקש את עזרתו כדי לבצע את מה שהבטיח למו''ל ידיעות אחרונות.  חלק זה בעדותו של אדלסון, היווה ראייה מכרעת בהחלטתו של מנדלבליט להאשים את נתניהו בתיק 2000. לאדלסון, תומך נלהב של נתניהו, לא היה שום אינטרס לשקר ולפגוע בראש הממשלה, ובכל זאת הוא אישר כי נתניהו פעל למימוש הבטחתו למוזס.

כעת, משנפטר אדלסון, לצוות ההגנה של נתניהו לא יתאפשר לקיים חקירה נגדית, ובשל כך, תיק 2000 נחלש. השאלה הגדולה היא, עד כמה הוא נחלש. במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, פטירתו של העד המרכזי שמואל דכנר בטרם הספיקה ההגנה לתחקר אותו, היוותה טיעון מרכזי מצד ההגנה על מנת לפסול את עדותו.  לטענת ההגנה, לא היה צודק להרשיע את אולמרט, כאשר לא ניתן לחקור עד כל כך מרכזי בפרשה.

נוני מוזס במשפטו (צילום: עמית שאבי, פול)
נוני מוזס במשפטו (צילום: עמית שאבי, פול)

אך כיצד התביעה יכולה להתגבר על הקושי? ראשית, לעיתים בית המשפט מאשר עדות, גם ללא חקירה נגדית, במקרה בו נפטר העד ואין דרך אחרת להשיג את הראיות. בתי המשפט נוטים לייחס פחות חשיבות בהכרעתם לסוג זה של עדות, אך עדיין ניתן לקבלן.

שנית, תיק 2000 אינו נשען רק על הצהרות אדלסון. ישנן עדיין הקלטות ועדים אחרים שיכולים להעיד על פעולותיו של ראש הממשלה ולהוכיח כי הוא פעל להחלשת ישראל היום בתמורה לסיקור חיובי בידיעות אחרונות. מנדלבליט אולי הכריע בעקבות עדותו של אדלסון על הגשת כתב האישום, אך כבר אז היה אדלסון חולה למדי, כלומר, היועמ''ש העריך ככל הנראה שהסיכויים כי אדלסון יגיע לבית המשפט להעיד, מראש אינם גבוהים.

לעומת זאת, ניצחון לצוות ההגנה בתיק 2000 יכול להשפיע גם על תיק 4000, שכן התביעה מנסה בתיקים אלו להוכיח דפוס התנהגותי. ללא קשר לפסק הדין הסופי, מותו של אדלסון, ככל הנראה, ישפיע עמוקות על התקדמותו של משפט נתניהו.