שר האוצר, ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אודות המצב הכלכלי בצל הסגר השלישי, על "כלכלת הבחירות" ועל עתידו הפוליטי.

ישראל כ"ץ מקבל חיסון לקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

אני קורא הבוקר כותרת ראשית ב'דה מרקר' - 'משבר הקורונה מחק הישגים של 20 שנה בשוק עבודה'. אי אפשר להתעלם ממה שקורה כאן. קורים כאן דברים.
"כן בהחלט, אבל כשמסתכלים בתוך המשבר על הסיוע הכלכלי הנרחב, עם רשת ביטחון שמתעדכנת בהתאם לצורך, המובטלים במדינת ישראל קיבלו מענה. אני יודע שתוקפים אותי על הדבר הזה - 'למה אתה נותן סיוע ארוך טווח? הם לא ירצו לחזור לעבודה'".

זה קורה בפועל, אתה יודע.
"אז קודם כל ממש לא. 90% ומעלה מאלה שמוצאים לחל"ת בסגרים, חוזרים מיד לעבודה לאחר מכן. ואנחנו גיבשנו ומובילים כבר תוכנית הכשרה מקצועית כדי להביא את אותם מובטלים כרוניים למקומות עבודה כמו הייטק ומקומות אחרים, עם שכר הרבה יותר גבוה, וגם לתת תמריץ מאוד גבוה שייצא בימים הקרובים לדרך, יאושר, כדי לתת מענק לאותם מובטלים גם לחזור לעבודה תוך כדי קבלת סיוע".  

אתה לא מכיר תופעה של תשלום בשחור, של אנשים שעובדים, למרות שלכאורה הם מובטלים, של אנשים שאומרים, 'עדיף לי להישאר בבית כי השר כ"ץ משלם לי משכורת?'.
"קודם כל אני משלם ואתם משלמים, כולם משלמים, זה לא מכיסי. אנחנו חייבים את זה לאנשים האלה. אלה נשים וגברים שנזרקו החוצה פתאום, זו לא כלכלה רגילה. אני חסיד השוק החופשי, אבל אנחנו בתקופה מיוחדת, אנחנו חייבים להפגין חמלה ואחריות. הרוב המוחלט של אותם אנשים ישמחו לחזור לעבודה. ברגע שהמשק ייפתח, אני מקווה מפברואר, והחיסונים ישפיעו, אתם תראו אותם חוזרים. יישאר גרעין מסוים, בעיקר של אותם מעסיקים שלמדו לעבוד עם פחות עובדים עוד בסגר הראשון, אנחנו מטפלים בהם ונטפל בהם בקור רוח".

לא תאריכו את התשלום למובטלים מעבר ליולי, נכון?
"אם נצטרך, נאריך".

מאיפה יבוא הכסף?
"אנחנו נתקצב אותו".

יש לנו גירעון של 160 מיליארד שקל, הכי גבוה בעולם חוץ מארצות הברית ובריטניה.
"הגירעון הלך לסיוע לכל המגזרים - העצמאים, בעלי עסקים, המובטלים. רק עכשיו הנשיא החדש של ארצות הברית הביא תוכנית נרחבת ביותר של שני טריליון דולר כמעט, ובתוך התוכנית סיוע למובטלים עד חודש דצמבר".

לא צפויות בשלושת החודשים הקרובים עוד הטבות? עוד כסף שנופל מהשמיים?
"בהחלט, אני הבהרתי גם ליועץ המשפטי לממשלה ולכל המערכת המשפטית, שלמרות שהממשלה מוגדרת כממשלת מעבר, אני לא אמנע מנקיטת כל צעד שיידרש כדי לסייע למשק ולאנשים לחזור לפעילות".

זו בדיוק כלכלת בחירות.
"לא, זו בדיוק עשיית המעשה הנכון".

גולן שאל אותך קודם על הגירעון האדיר, איך יוצאים מזה?
"היציאה תהיה ברורה. אני מכין ומקדם רפורמות".

אין תקציב, אז אין רפורמות.
"אבל אני מעביר חוקים. כבר העברתי ארבעה בקריאה ראשונה. החוקים האלה וההחלטות שיובילו לצמיחה במשק - מכאן יהיה הכסף לצמצם את הגירעון בלי להעלות מסים".

אנחנו מבינים שנתניהו מעמיד במרכז קמפיין הבחירות שלו את עניין החיסונים, ואחרי זה הוא מתכוון להגיד, 'אני הולך להיות גם החיסון לקורונה הכלכלית'. במילים אחרות, הוא מבין שקשה למכור את שר האוצר כ"ץ לציבור, איך אתה מתייחס לזה?
"קיבלתי מראש הממשלה חופש פעולה נרחב ומימשתי אותו. כשצריך לקבל גיבוי, אני מקבל. הוא ראש הממשלה, המעורבות שלו תמיד רצויה ונדרשת. אני הובלתי מאות החלטות. כל חברות דירוג האשראי שאני שוחחתי איתן אמרו שישראל מסוגלת להחזיר את הגירעון".  
   
אם נתניהו מרכיב את הממשלה הבאה, אתה רוצה להמשיך להיות שר אוצר?
"בהחלט כן. אם הציבור ייתן אמון בליכוד, ודאי שאני אמשיך בתפקידי כשר אוצר".