במשך למעלה משנתיים פעלה המשטרה ללא מפכ"ל קבוע ותחת ממלא מקום - ניצב מוטי כהן. אולם, עתה מסתבר כי הספיקו יומיים בלבד לרב-ניצב קובי שבתאי מאז שמונה למפכ"ל קבוע בשביל לבנות סביבו את כוורת הפיקוד הבכירה. זאת, שעה שערך סבב ניצבים שיהוו את סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה.

טקס הענקת הדרגות לרמטכ"ל הנכנס קובי שבתאי. צילום: דוברות המשטרה

היום המשיך שבתאי במלאכת הרכבת צמרת הפיקוד, והחל משעות הבוקר הוא מקיים שיחות עם תתי-ניצבים במטרה לשנות את המערכת הפיקודית והניהולית של הארגון עליו הופקד. המפכ"ל הנכנס החל לראיין תתי-ניצבים, ובכוונתו לבטל תקנים במשרות שונות ולשבץ קצינים בכירים בתפקידים אחרים, מהלך שיוביל לפינוי מקומות בתפקידים הבכירים.

בין השינויים בדרגות אלה, בוחן המפכ"ל את שיבוצה של המזכירה הביטחונית של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שמסיימת תפקיד, וכן שיבוצים של סגני מפקדי מחוזות. בהמשך מתכוון המפכ"ל לטפל במינוי וקידום ניצבי משנה באמצעות דירוג שיבוצים. מדובר בקצינים שעניינם נותר תקוע כבר מספר שנים בשל העובדה שלא היה מפכ"ל קבוע.

בצל מינויי הניצבים שביצע אתמול, הוכיח שבתאי כי הוא אינו חושש לקבל החלטות מהותיות, גם כאלו שלא זכורות בארגון מאז היווסדו. כך לדוגמה, בהחלטה תקדימית, מינה את תנ"צ דורון תורג'מן, לפקד על מחוז ירושלים. זאת אחרי שיעלה לדרגת ניצב. מדובר במחוז הגדול ביותר של המשטרה, המטפל בנושאים הרגישים ביותר, לרבות משכן הכנסת, הכותל המערבי, הר הבית, מזרח ירושלים, מעון ראש הממשלה ועוד.

זו הפעם הראשונה שבה ממונה למפקד מחוז ירושלים ניצב שמעולם לא פיקד על מחוז. המפכ"ל החדש מטיל את כובד האחריות על סגן מפקד המחוז תנ"צ תורג'מן וזאת מתוך הערכה לפעילותו, היכרותו עם העיר וניסיונו רב השנים.

המחוז הגדול ביותר של המשטרה. הפגנה בבלפור, מחוז ירושלים (צילום: פלאש 90,אוליביה פיטוסי)
המחוז הגדול ביותר של המשטרה. הפגנה בבלפור, מחוז ירושלים (צילום: פלאש 90,אוליביה פיטוסי)

כמו כן, בסבב הנוכחי מצויים שלושה ניצבים ותיקים במיוחד שנדמה כי לא ישלימו קדנציה מלאה, כמו לדוגמה סמפכ"ל המשטרה החדש, ניצב דוד ביתן. הדבר ייאלץ את המפכ"ל לבחון תוך כדי תנועה קידום ניצבים נוספים. ביתן החליט לבסוף שלא לפרוש ולהמשיך לעבוד בארגון. כמוהו גם ניצב עוזי לוי שמונה לפקד על מחוז ש"י וניצב פרץ עמר שחוזר למחוז הדרומי, הפעם כמפקדו.