יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM אודות מצב התחלואה בקורונה, על מערכת הבחירות ועל יריביו הפוליטיים.

בנט בביקורת על דברי ראש הממשלה

בוא נתחיל עם הקורונה. יש מוטציה ישראלית?
"אני במלחמה על בערך מיליון וחצי אזרחי מדינת ישראל שהם במצוקה כלכלית נוראה, הם מופקרים, וגם במלחמה על המדינה שלי. בשנה האחרונה אין ניהול, כל העסק לא מתנהל, מחדל נתב"ג, חוסר האכיפה הביא אותנו למצב שאנחנו על הגחון. בניו זילנד ואוסטרליה החליטו שלא רוצים להיות המדינה הראשונה שמתחסנת, כי בכל חיסון ותרופה חדשה יש סיכונים והם לא במצב חירום. הם מתנהלים בצורה מאוד טובה, הכלכלה פורחת ואין שם מאית מהיקף התמותה אצלנו, כי הם כן התנהלו עם תנאים דומים ואפילו קצת פחות טובים משהיו לנו. מי שמתנהל בצורה טובה לא חייב להגיע למצב שהוא הראשון בעולם שלוקח חיסון. אתה לא רוצה להיות שדה הניסוי הראשון אם הייתה לך חלופה יותר טובה. יש 160 מדינות עם פחות תמותה לנפש, ובערך 60 עם יותר".

הגיל החציוני שלנו נמוך וזה נתון דרמטי.
"אני חושב שהבעיה היא יותר רחבה מנתניהו, אני חושב שנתניהו למשל במדיניות חוץ עשה דברים טובים מאוד למדינת ישראל. המדינה פנימה לא מנוהלת, כל אחד עושה מה שהוא רוצה, ראש עיריית תל אביב הקים מדינה, גונב חיסונים ומקדים את תושבי העיר לפני אחרים בניגוד לחוק. החרדים או חלק מהם מפעילים מערכת חינוך, ואולי זה מה שצריך לעשות אבל יש חוק, ויש סדר שהמדינה קבעה, ורון חולדאי וחלק מהחרדים עברו על החוק".

מה אתה אומר על האדמו"ר?
"אני אומר שזה חלק מההתפרקות הכוללת, זה לא רק שם, זה גם הבדואים בנגב שעושים מה שרוצים, כי אין הנהגה בישראל ואין כוח מוסרי להנהגה בישראל לבצע אכיפה. כי איך זה עובד? מי שהכי מסכן פוליטית את הממשלה הכושלת הזאת מקבל. אני רוצה להסביר מה צריך לעשות במצב הנתון. אני הייתי שמח להיות אחת מהמדינות שלא זקוקה להיות הראשונה בחיסונים, כי יש פה מידת סיכון, אבל שוב בהינתן שהיה כישלון כל השנה, לא הייתה ברירה אלא להתנפל על זה, וטוב שכך, אבל יש המון מידע שאנחנו לא יודעים. אנחנו נכנסים לתקופה של מוטציות ואין לנו מידע על האפקטיביות של החיסונים על המוטציות הקיימות או שייוולדו.

"הסתמכות בלעדית רק על החיסונים היא שגיאה, כי אתה שם את כל הביצים על משהו שאתה לא יודע אם יצליח. במקביל אין סגר, זה בדיחה, כל אחד עושה מה שהוא רוצה. במצב הנתון, אין מנוס אלא להגיע למצב שישראל סטרילית כמו ניו זילנד, טאיוואן ואוסטרליה. המשמעות היא ליישם את הנוהל שכתבתי כבר במרץ, לא להכניס פנימה על ידי בדיקה לפני, בנחיתה ובידוד. להתחיל סריקה מסיבית של מדינת ישראל ולייצר איים ירוקים באמצעות מסה של בדיקות, ואז יהיה אפשר להחזיר את החיים למסלולם גם אם החיסון קצת יאכזב".

מה המצב הפוליטי? קרסת בחצי. מעדיף שר אצל ביבי או רוטציה?
"אני מתכוון להחליף את נתניהו, אנחנו יציבים על 12 מנדטים".

אבל אתה לא יכול להחליף אותו.
"לאורך כל חיי כיזם היו אנשים סקפטיים שאמרו 'אתה לא תצליח', ונכשלתי בדרך הרבה פעמים, אבל אני נלחם על המדינה. המאזינים ישאלו את עצמם ביום אחרי הבחירות האם הם רוצים קבוצת אנשים מחויבת שאכפת לה או לחזור, אני רואה את המפלגה של סער נוזלת במנדט וחצי בשבוע כי רואים עוד פוליטיקאים שמחליפים פוליטיקאים. אני מעדיף את אביר קארה ועוד אלפים שבאים מהשטח, פייטרים, מאשר עוד חבורת פוליטיקאים שבשנת המשבר לא עשו דבר למען האזרחים".

היה ותשב עם נתניהו אחרי הבחירות, האם ידיכם יורמו לטובת חסינות, פטור כזה או אחר דרך חוק צרפתי כזה או אחר שיאפשר לו לחמוק מהמשפט?
"לא ייאמן הנתק בין השיח של מה יהיה עם חוק צרפתי או שוודי, שאף אחד אחר חוץ מאיתנו לא בא עם פתרונות איך מחזירים מיליון אזרחים לעבודה".

מצבה של ישראל יחסית טוב על פי המדדים הבינלאומיים.
"מצבה של ישראל טוב? השבוע היינו מספר אחד בעולם בתחלואה פר נפש מתוך 220 מדינות".

דיברתי על הכלכלה.
"מה שקורה נורא פשוט, אנחנו שואבים מהעתיד להווה לוקחים עוד הלוואות על חשבון הילדים. החוב תוצר שלנו מזנק. אני מסכים שלא צריך להיכנס לדיכאון אבל כן צריך לטפל בעניינים ויש פה הזדמנות. אנחנו בארבע מערכות בחירות, בלי קשר לקורונה אנחנו בבעיה מהותית כרונית לגבי התנתקות חלק מהמגזר החרדי ממדינת ישראל, אובדן הנגב לבדואים ומדינות מפוררות וכניעה כרונית של הממשלה לקבוצות לחץ. יש הזדמנות לטפל בדברים האלה".

עושה רושם שאתה בקטע של לרדת חזק על גדעון סער. יש עודף אנרגיה על הראש שלו במקום שתתמקד במה כן ולא במה לא. תקווה חדשה אומרים שאתה בהיסטריה ולכן אתה מאבד עשתונות. ההיסטריה שלך לא תשנה עובדה אחת – הצבעה לך זה הצבעה לנתניהו.
"באה מפלגת אווירה שהיא כחול לבן הבאה, הפעם קוראים לה תקווה ובפעם הבאה אכזבה, כחול לבן, כחול צהוב, זה אותו דבר. מפלגות שהומצאו במשרדים בתל אביב אצל קופירייטרים, ואני שואל – מנהיג נמדד במשבר, אנחנו חווים את המשבר הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מזה 50 שנה. איפה היה גדעון סער? אלקין? האוזר? איפה הם היו? מה הם עשו כשאני פתחתי מלוניות כשר ביטחון והבאתי בדיקות כשנזרקתי על ידי נתניהו לאופוזיציה, ואיפה היה נתניהו בחודשי אפריל-יוני? בהחזרי מס לבריכה שלו ולרקוח חוקי יסוד כדי שיוכל להתעסק עם בני גנץ ולסובב אותו, פשוט נעלמו מהזירה. לציבור הישראלי נמאס מאוד פוליטיקאים משומשים, יש לנו תוכניות מסודרות איך תוך 200 ימים מסדרים את המדינה".

תשב עם נתניהו? מה אתה חושב על זה שאין תקציב מדינה?
"דבר מטורלל. מי שחתום על כך שאין תקציב למדינה זה בנימין נתניהו, ישראל כ"ץ, צביקה האוזר עם הפשרה המהוללת שלו שרק האריכה את חיי הממשלה, ואלקין. אלה שרקחו לנו מצב שאין תקציב למדינה, דקה לפני שעברו לגדעון סער שיבחו את נתניהו מעל כל במה. האופוזיציה היחידה שהייתה השנה לנתניהו זה אני, נלחמנו כי אנחנו פייטרים. אני מסרב לקשור את גורלי אליו (אל נתניהו). אנחנו חושבים שהוא נכשל, הוא צריך להתחלף. הציבור צריך להחליף אותו ואני פונה לציבור ואומר – לנתניהו יש הרבה זכויות, העסק פה בארץ לא מנוהל, תנו לנו צ'אנס'".

סמוטריץ' סגור?
"אני מכבד את ההחלטה שלו, הוא פיצל את הימין וזו זכותו והוא הלך לדרכו. מי שפירק את הגוש זה נתניהו, ובאותה תקופה הוא פחד מזה שאולי אני אמשיך לתפקד טוב ואקבל קרדיט ולכן סילק אותנו ממשלתו. אני לא אוהב את הגישה של ההפגנות של 'לך', אני פונה דווקא לציבור הליכודי – תנו לנו את הכוח להביא שינוי. מי שחושב שהמצב של המדינה טוב שיצביע לשתי המפלגות שהביאו אותנו עד הלום מפלגת העריקים והמתוסכלים של סער או מפלגת הליכוד של נתניהו".

יש לך ערבויות של קארה שלא תצא עמיר פרץ?
"אביר הוא אדם סופר רציני הוא נכנס לתוך המפלגה. הוא איש מאוד נאמן לדרך שלו וגם אלינו. זה לא התחיל עכשיו, אנחנו בערך שנה מכירים ומדובר בבן אדם מדהים שאני רואה שהתקשורת מעלה מהאוב דברים מלפני 15 שנה אבל אני גאה בו ובקבוצה המדהימה שלו כי אנחנו היחידים שהיינו עם העם השנה ולא במסדרונות פוליטיים".