סקר מנדטים עדכני שערך מכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר עבור התוכנית 'שבע תשע' של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בדק את תמונת המצב הפוליטית ובחן תרחישים שונים של איחוד ופיצול בין המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-24.

מרב מיכאלי עם מפגינים על איחוד במרכז-שמאל לקראת הבחירות (צילום: הדגלים השחורים)

הסקר העלה כי תרחיש של חיבור פוליטי, שטרם יצא אל הפועל, בין מפלגת הישראלים של רון חולדאי למפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי מביא את הרשימה ל־7 מנדטים. זאת אל מול 4 מנדטים לישראלים כמפלגה עצמאית, ו-0 לעבודה בראשות מיכאלי, שממשיכה להיות מתחת לאחוז החסימה.

בימין, פיצול אחד דווקא מצליח לקבל ציון 'עובר' בציבור, כאשר מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' חוצה את קו אחוז החסימה עם 4 מנדטים. 

סקר 103FM (צילום: 103FM)
סקר 103FM (צילום: 103FM)

מפת המנדטים: מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו שבה וזוכה לנתון גבוה - 31 מנדטים - וממשיכה במגמת ההתחזקות שנרשמה בשבועות האחרונים. התחזקות מפתיעה נרשמה גם עבור יש עתיד של יאיר לפיד, שחוצה לראשונה את תקווה חדשה של גדעון סער ומגיעה ל-16 מנדטים, בעוד המפלגה של סער נחלשת ל-14 מנדטים ומגיעה למקום השלישי.

באשר להתאמה לראשות הממשלה, נתניהו הוא עדיין המועמד המוביל עם 32 אחוזי התאמה לתפקיד על פי הנשאלים, אחריו סער עם 21 אחוזים ובמקום השלישי לפיד עם 12 אחוזים בלבד. 

סקר 103FM (צילום: 103FM)
סקר 103FM (צילום: 103FM)

חזרה למפת המנדטים: שאיפתו של נפתלי בנט להתמודד על ראשות הממשלה נראית רחוקה מתמיד, כאשר ימינה זוכה בסקר ל־11 מנדטים בלבד. הרשימה המשותפת שבה לשיאה השלילי מהתקופה האחרונה עם 10 מנדטים.

ברקע הפרות הסגר במגזר החרדי, ש"ס ויהדות התורה רשמו ירידה קלה ומקבלות 7 מנדטים כל אחת. גם ישראל ביתנו עם 7 מנדטים, מרצ עם 5, ואילו כחול לבן, הציונות הדתית והישראלים חולקות את התחתית עם 4 מנדטים כל אחת. 

מתחת לאחוז החסימה עדיין צפוף, כאשר שלוש המפלגות הקרובות ביותר לחצות אותו הן המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה (2.6 אחוזים), העבודה (2.4 אחוזים) ועוצמה יהודית (1.8 אחוזים). מפלגתו של משה יעלון, תל"ם, עם 0.2 אחוזים בלבד.

סקר 103FM (צילום: 103FM)
סקר 103FM (צילום: 103FM)

תרחיש ימינה בגוש נתניהו: שוויון מוחלט בין הגושים

מפת הגושים, על פי סקר זה, מקבלת תפנית: לראשונה, אפשר לזהות נקודת שבירה לגוש של מתנגדי נתניהו, שמגיע ל־60 מנדטים ללא ימינה. גוש נתניהו והמפלגות החרדיות מגיע בסקר זה ל־49 מושבים - מה שאומר שחיבור של נתניהו עם ימינה מייצר שוויון מוחלט בין הגושים. על פי הנתונים האלה, נראה כי לנתניהו יש סיכוי גדול יותר להקים ממשלה, כשמולו ניצב גוש המורכב ממפלגות שלא עתידות לשבת זו לצד זו באותה קואליציה.

שאלת השאלות נותרת, בתרחיש זה, מה תעשה ימינה. חיבורה לליכוד מגדיל משמעותית את הסיכוי להעניק את השלטון לנתניהו. מנגד, חיבורה לגוש בראשות יאיר לפיד או גדעון סער מקרב את האחרונים אל השלטון. כך או כך, היחלשותה של ימינה בסקרים האחרונים, וההנחה כי סמוטריץ' יישב בקואליציית נתניהו, לא מבטיחים כי לבנט תישמר הזכות להוות לשון מאזניים גם בסקרים הבאים.

הסקר נערך אמש על ידי מנחם לזר - מנהל פאנלס פוליטיקס. השתתפו בו 517 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־2,958 חברים בפאנל. המשיבים בסקר מהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד - מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית היא 4.4 אחוזים.