שר האוצר לשעבר בייגה שוחט שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על התוכנית הכלכלית שהציגו אתמול שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו וטען: "התוכנית הכלכלית שהוצגה אתמול היא שיא הציניות מכיוון שבמקומה היה צריך להיות תקציב. מה שקורה היום באוצר זה דבר שלא היה מעולם, הוא דבר דרמטי מבחינת הריסת המשק הישראלי".

בנימין נתניהו מודיע על התוכנית הכלכלית החדשה לסיוע במשבר הקורונה

מה אתה אומר על התוכנית של נתניהו והשר כ"ץ?
"תארו לכם שהייתם צריכים לדון על צה"ל כאשר יש שר ביטחון שאין לו הרבה ניסיון וזה כבר קרה בעבר, ממנה רמטכ"ל שעשה את כל הקריירה במשטרה צבאית, אלוף פיקוד דרום יהיה מי שהיה בשלישות – כך נראה היום משרד האוצר. כל הדיבור הזה על הפקידות שמפריעה ועל דמות האוצר, אני הייתי 6 שנים שר אוצר, מיניתי 3 מנכ"לים. את פוגל שהיה כלכלן והיה קודם ראש אגף תקציבים, את אבי בן בסט שהיה פרופ' ומשנה לנגיד בנק ישראל – אנשים מקצועיים שמבינים במקרו-כלכלה שיכולים לבנות מערכת. מה שקורה היום באוצר זה דבר שלא היה מעולם, הוא דבר דרמטי מבחינת הריסת המשק הישראלי, הוא דבר דרמטי מבחינת אי קביעת סדרי עדיפויות ושיא הציניות היא התוכנית הכלכלית שהוצגה אתמול מכיוון שבמקומה היה צריך להיות תקציב. אין דבר כזה תוכנית כלכלית, מי שמסתכל על 9 הסעיפים רואה שבחלק מהם זה עניין של חוק ההסדרים שלא בא לאישור כי לא בא תקציב כי נתניהו לא רצה תקציב".

עכשיו אי אפשר.
"הייתה תקופה שאפשר היה להעביר תקציב, הדברים האלה היו כתובים על הקיר".

היא טובה או לא?
"צריך להבין, כשאתה לוקח את המערכת הכלכלית החברתית המרכזית במדינת ישראל, מפורר אותה, מרסק אותה, אומר שהפקידות לא שווה שום דבר, דרג אחרי דרג לא נמצאים בתוך המערכת, גם על המקרה הזה אני קורא בעיתון שהדרג המקצועי לא דן בעניין הזה. זה לא משחק ילדים רבותיי, כך לא מנהלים מדינה. כל אותם 180 מדינות שיש להן קורונה יש להן תקציב אין מדינה בעולם ש-3 שנים אין לה תקציב. מזה נגזר התופעה של ההופעה אתמול. אין ספק שצריך לעשות הרחבה תקציבית במשבר מהסוג הזה".

מצבה של ישראל טוב.
"אגדה אורבנית כי בתחום האבטלה אנחנו הכי גרועים. בתוכנית יש דברים שיצטרכו לתת למגזר העסקי וזה בסדר אבל חלוקת הכסף לא נכונה בתוכנית מופיעים דברים שבחוק ההסדרים, 50 מיליארד שקל להייטק, 100 מיליארד שקל לתעשיות – הכול קשקוש אחד גדול".

ראית את עובדה על המתרחש באוצר, אם מה שסיפר מרידור ששר האוצר ביקש ממנו לשחק עם המספרים כדי שיוכל לשפוך עוד כסף מה צריך לעשות?
"אני מניח שהיא לא פלילית כי מישהו היה עותר לבית המשפט אני חושב שההתנהגות היא לא גנגסטרים אבל היא לא פלילית. אמרו אי אפשר להכין תקציב, יש אי בהירות והם מספרים ששר האוצר, אמרה המנכ"לית לשעבר שאנחנו מוכנים להכין תקציב ואין שום בעיה. לא רק זה, גם חוק ההסדרים שלא הובא ועכשיו הם תוקעים את זה בתור כותרות".