יושבת הראש החדשה של מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על תמונת המצב הפוליטית, התייחסה להחלטתם של איציק שמולי ועמיר פרץ לעזוב את המפלגה ולהישאר בתפקידיהם כשרים אחרי שהודיעה על פרישת העבודה מהממשלה, והסבירה מדוע היא מתעקשת לערוך פריימריז לרשימה לפני שתעסוק בחיבורים: "אני קודם כל חייבת להעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים, הכי חשוב לי שהמפלגה תבוא לחיבורים האלה ממקום של כוח כשהיא עומדת בזכות עצמה".

בתוך כך, ועידת מפלגת העבודה תתכנס מחר ותתבקש להעניק למיכאלי מנדט להגיע להסכמים עם מפלגות, רשימות או תנועות אחרות לצורך התמודדות במסגרת רשימה משותפת, כאשר מיכאלי גם תוסמך לקבוע את המיקומים של מועמדי המפלגה ברשימה המשותפת לכנסת. הודעה בעניין זה תובא לידיעת ועידת המפלגה.

מרב מיכאלי מודיעה על צאת מפלגתה מהממשלה (צילום: דוברות מפלגת העבודה)

יש בכלל מגעים עם חולדאי, עם שלח?
"התחיל קשר רק אחרי שנבחרתי. כל זמן שלא היה לי מנדט לא ניהלתי שום מגעים עקיפים וישירים. התחילו דיבורים עם חולדאי ועם שלח, אבל אני קודם כל חייבת להעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים. יש לי פריימריז לעשות לרשימה, להביא כמה שיותר מועמדות ומועמדים טובים לרשימה".

אז עד שלא תעשי פריימריז ותגבשי את הרשימה שלך, לא יהיה מו"מ מעמיק עם הישראלים ושלח?
"אני אומרת שהעדיפות שלי והדבר הכי חשוב לי שמפלגת העבודה תבוא לחיבורים האלה ממקום של כוח כשהיא עומדת בזכות עצמה. כרגע אני מאוד משקיעה בדבר הזה ובמקביל אשמור איתם על ערוצים פתוחים".

זה נכון, אבל בהינתן שאין הרבה זמן, אז אין הרבה זמן לפריימריז ולחיבורים.
"הפריימריז הם ביום שני והחיבורים יש להם עד ליום חמישי. הכל בלוח זמנים מאוד צפוף".

מבחינתך מה התרחיש הכי טוב לחיבור?
"אני לא יודעת לתת תסריט".

החיבור הזה עם חולדאי ושלח יעמוד תחתייך?
"הבטחתי ואמשיך להבטיח לעשות את הדבר הכי אחראי למיקסום כוחו של הגוש. איך בדיוק זה ייראה? זה מוקדם לדעת. מה לעשות שהמאבק שלי למען קיום פריימריז הביא אותי ללוח כל כך מאוחר? אני לא יכולה לרתום עגלות לפני הסוסים".

יש מצב שהעבודה תרוץ לבד?
"אני באמת לא יודעת להגיד. אני חושבת שהדברים מתהווים. אי אפשר לתת תשובות במהלך הדבר. הכל עוד לא מספיק ברור".

פרץ ושמולי החליטו לעזוב את העבודה ולהישאר בממשלה. את מבינה את ההחלטה?
"בוודאי. זאת זכותם הלגיטימית. אני חושבת שבזה שהם נכנסו לממשלה הזו הם בעצם כבר עזבו את מפלגת העבודה וכנראה שהם באמת מוכנים לוותר עליה".

את חושבת שהיה נכון מבחינתם לעזוב את ממשלת המעבר הזו? ובעצם היציאה הזו היא חיזוק הימין ונתניהו.
"אני לא מקבלת את זה. אני לא רואה איך זה שפרץ ושמולי נמצאים בממשלה שיפר את עבודת הממשלה או גרם לה להיות פחות מושחתת או גרועה. לעמיר פרץ יש זכויות במפלגת העבודה ובציבוריות הישראלית, אבל עכשיו מפלגת העבודה מתחילה התחלה חדשה. היא חוזרת לפעול בהתאם לחזון שלה ולא בניגוד אליו, זה הדבר שאני מרוכזת בו".

מה את חושבת על ישיבה עם חרדים?
"אני לא פוסלת אף סקטור במדינת ישראל. לא חרדים, לא ערבים, לא שום בני אדם בכלל".

רק את נתניהו.
"זה לא ברמה האישית. השאלה היא לא אם אדם הוא חרדי או חילוני, השאלה היא מה הוא עושה בחיים. זה לא אם לבן אדם קוראים נתניהו או לא, אלא האם הוא משתמש בכוחו כדי לפגוע במוסדות ובדמוקרטיה של מדינת ישראל באופן אנוש לטובת עצמו".

"המדיניות של נתניהו התאפיינה ב"ניקוי" כל מיני חלקים של החברה הישראלית. להגיד שאנחנו מאפשרים כאילו אוטונומיות בתוך מדינה, אני חושבת שמדינה דמוקרטית מאפשרת לילדים חרדים לגדול בלי חינוך הכי בסיסי שדרוש לחיים בעולם מודרני, זו הפקרה לא נורמלית. נדרש סדר חדש".

את רואה תרחיש של הקמת ממשלה בלי החרדים?
"אני חושבת שקשה מאוד לצפות מה יהיו התוצאות אחרי הבחירות האלה. תמונת הסקרים היום לא תהיה בהכרח תמונת הסקרים אחר כך, ולכן מאוד קשה היום להגיד איך נשב. אחד הדברים שבעיניי יהיו דרמטיים זה להפסיק לדבר במונחי שיח הזהויות כמו שהוא מתנהל היום. הגיע הזמן לדבר על אינטרסים משותפים".