יו"ר מפגלת "תקווה חדשה" והמועמד לראשות הממשלה, גדעון סער, שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לכישלון התמודדות הממשלה עם הסגר בחברה החרדית. עוד סיפר על שאיפותיו הפוליטיות, ואמר בהתייחסו לעתידו הפוליטי: אני אקים קואליציה בעזרת השם לאחר הבחירות ולא לפני. בשלב הזה אני צריך לקבל את אמון הבוחרים, אינני פוסל מראש אף אחד".

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: מוטי אונא תיעוד מבצעי מד״א)

אני רוצה להתייחס לציוץ שלך 'פלא שההדבקה נמשכת'. היית מחמיר את הסגר?
"זו לא שאלה של החמרה, אין סגר. זה הרי בדיחה כל העניין הזה. אני אומר שכך נראים כל יום אוטובוסים בירושלים ולא רק, אנשים עומדים. באוטובוס סגור כשהחלונות סגורים מצטופפים עשרות אנשים כשההנחיות הן שאסור להתקהל יותר מחמישה אנשים בחלל סגור, זה לוגי? מסתדר באופן רציונלי?".

עוד הוסיף סער: "זה כמו להכביד את היד על אזרחי ישראל במסחר, ובאותו זמן להשאיר את פרצת הענק בנמל תעופה בן גוריון, דרכה מייבאים לארץ קורונה ומוטציות כולל ממדינות אדומות. בשביל להתמודד עם הנגיף הערמומי, הקורונה, והמוטציות שלו צריך מדיניות רצינית ועקבית וזה לא קורה. מה שקורה בתחבורה הציבורית כמעט לא בשיח, והוא אחד הדברים הכי משמעותיים בעיקר בחורף כשנוסעים עם כל החלונות סגורים".

עוצר?
"אם החליטו שיש אוטובוסים שנוסעים בחצי תופסה אז שלפחות תהיה חצי תפוסה, ברגע שנוסעים אוטובוסים גדושים עם חלונות סגורים אז אנחנו לא יכולים להיות הכי קשוחים עם אנשים בנושא הפרנסה, לאסור על מסחר על פי כללי תו סגול של שני אנשים בחנות אבל לאפשר סוג כזה של הדבקה, לפי דעתי זה לא הגיוני. אני חושב שכל עוד לא יהיה משהו קונסיסטנטי והגיוני נתקשה לראות תוצאות".

מה עמדתך לגבי מערכת החינוך הסגורה?
"אני עם שני ילדים שמטפסים לי על הראש כל היום, האחת בת 4 והשני בן 7. תנסה לנהל קמפיין בחירות ככה. ברצינות, אני חושב שנכון שכרגע מערכת החינוך סגורה. אבל אני חושב שצריך להיערך לפתיחתה בשלב שנראה קצת ירידה בתחלואה בשלושה תנאים: ברשויות ירוקות, עם חיסון של צוותי ההוראה ועם בדיקות שבועיות שיש למדינת ישראל יכולות לעשות לילדים".

שר הבריאות טוען שצוותי ההוראה לא באים להתחסן.
"אני מאמין שכל דבר אפשר לעודד ואפשר לעבוד גם עם הרשויות המקומיות וארגוני המורים כדי להגדיל את חיסון צוותי ההוראה. המערכת צריכה להיערך עם שלושת המוטיבים".

מה היית עושה עם החרדים?
"אוכף את החוק באופן רציני ושוויוני. אין פה שאלה. לא יכול להיות שמוסד חינוכי אחד סגור והשני פתוח. למדינה יש כלים, הכלים שלה היא הרישוי למוסדות, התקצוב. אני כשר חינוך ב-2010 כאשר קיבלתי דו"חות פיקוח והייתי צריך לאכוף את החוק כלפי בתי ספר שלא קיימו את חובות הליב"ה ביצעתי את זה ללא היסוס וקיצצתי 30-20 מיליון שקל. המפלגות החרדיות היו בקואליציה ותקפו אותי, זה לא היה פשוט אבל זו הייתה החובה שלי כדי לאכוף את החוק. קל וחומר כשאכיפת החוק קשורה ממש לבריאות הציבור. המדינה לא יכולה לייצר סטנדרטים שונים של אכיפה בשטחה וזה נכון בכל נושא ובכל מגזר".

אתה מנסה להשאיר תל אביביים עם הלגליזציה?
"זה נושא שבשיחות ביני לבין שרן השכל שהיא נמצאת בהנהגת הרשימה שלנו. זה הדגל שלה ותמכתי בנושא גם כשהיא ניסתה לקדם את הנושא הזה כחברת סיעת הליכוד. העברנו בקריאה טרומית את החוק שלה, לצערנו כמו כל דבר הדבר הזה נתקע בממשלת נתניהו וניסנקורן, והיא לא הצליחה להשלים אותו. אנחנו עשינו עבודה מקיפה לגבי כל הנושא הזה גם בהיבט של קנאביס רפואי, היעדר כלכלה, חקלאות קנאביס והסייגים כלפי אי מכירה לצעירים, אי מכירה לחיילים, השקעת כספים מתוך העניין במניעת התמכרויות וכדומה. זה אחד מהדברים שנבצע בדיוק במסגרת הזמנים לאחר שנקים ממשלה כפי שצוין בתוכנית שלנו".

אתה כמעט נושף בעורפו של נתניהו בהתאמה לראשות הממשלה, אבל לפיד עוקף במנדטים.
"בקמפיין בחירות תמיד יש שלבים של עליות וירידות אבל בסופו של דבר כשזה יגיע קרוב לבחירות הציבור יצטרך לשאול את עצמו מי יכול להחליף את נתניהו ומי מתאים להחליף את נתניהו. מאחר וברור שאני נמצא במקום הרבה יותר נכון מבחינת יכולת לבצע חיבורים ויכולת להקים קואליציה וגם באחוזי התאמה יותר גבוהים לראשות הממשלה אני משוכנע שהדבר יבוא לידי ביטוי במנדטים של תקווה חדשה".

ליברמן אומר שזאת לא חוכמה כי הממשלה תהיה זהה, עם החרדים, רק בלי נתניהו. 
"אני אקים קואליציה בעזרת השם לאחר הבחירות ולא לפני. בשלב הזה אני צריך לקבל את אמון הבוחרים, אינני פוסל מראש אף אחד. אני לא חושב שיש יותר מאפשרות אחת, יש יותר מאפשרות אחת בתנאי שנתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה. אז תהיה לנו יותר מחלופה אחת ואז יהיה צריך לפעול. התנאי שנגיע למצב של היכולת להחלפת השלטון – שאני אקבל מספיק כוח כי רוב הישראלים לא רוצים שנתניהו יישאר רה"מ לאחר הבחירות הם פשוט צריכים להצביע באופן ההגיוני ביותר. המועמדים האחרים, או ניסו פעמים רבות להחליף את נתניהו ואף פעם לא הצליחו או כאלה שלא מחויבים למטרה הזאת, ואני חושב שאנחנו היחידים שגם מחויבים וגם יכולים לעשות את זה".

כל התרחישים עובדים לטובת נתניהו. חוץ מאיחוד בין בנט לסער.
"אנחנו נדע את התמונה מבחינת הרשימות רק ביום חמישי הבא אחרי שיוגשו הרשימות כי להערכתי בשבוע הבא יהיו איחודים גם בשמאל וגם בציונות הדתית וכמובן שזה ייצר מפה שונה של ההתמודדות. אנחנו לא יכולים ללכת ביחד כשאין מצד ימינה מחויבות ליעד של החלפת השלטון אלא להפך. שקד אומרת גם השבוע יכול להיות שנשב תחת נתניהו ,אני לא מאמין שאתה הולך לבחירות עם מישהו שאתה אומר אני בעד החלפת השלטון והשני אומר אני לא בטוח". 

עוד אמר: "אני חושב שאתה מפסיד משני כיוונים – מכיוון אלה שרוצים להחליף את השלטון ואלה שרוצים לשמר את השלטון. נתניהו מעדיף את טובתו האישית על טובת המדינה והוא הסיבה לחוסר היציבות בגללה אנחנו במערכת בחירות רביעית תוך שנתיים. אני מחויב להחלפתו ואני יכול ללכת רק עם אנשים שמחויבים באותה מידה כמוני להשגת היעד הזה".