הרשימה המשותפת לקראת פיצול: רע"ם הודיעה היום (רביעי) כי בתום פגישה של הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת, דרישות הסיעה במשא ומתן התקבלו בדחיה, "בלי שום הסבר" לשיטתה. מועצת אל-שורא תתכנס ב-48 השעות הקרובות ותקבל החלטה סופית על עתיד המפלגה.

אתמול, המפלגה בראשות מנסור עבאס אמרה לאחר פגישה בין ראשי הרשימה המשותפת כי היא מוכנה לא להמליץ או לתמוך בראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת, בתמורה להסכמת שאר המפלגות ברשימה לשני תנאים שהציבה.

התנאי הראשון שהציבה המפלגה, הוא ששאר מרכיבי הרשימה יסכימו להצהיר בפומבי "מי כן". כלומר להבהיר מי מהמועמדים מקובל על חברי הרשימה ועל מי ימליצו לראשות הממשלה. עוד הוסיפה המפלגה, כי על הרשימה להודיע "עם מי מבין המועמדים אפשר לעבוד ובאיזה דרך, ומהם הגבולות המותרים להשפעה".

זאת, לדברי רע"ם, משרת את מטרתה העליונה שאותה דוחף יו"ר המפלגה כבר זמן מה, והיא "העצמת הכוח הפוליטי של מהמצביע הערבי והבאתו לידי ביטוי לטובתו ולהשגת זכויות. אנחנו רוצים שמצביעי המשותפת לא יעמדו בפני תיבת פנדורה, אלא ידעו בדיוק מה יקבלו מאיתנו". 

התנאי השני הוא שהרשימה המשותפת תכבד את ההלכה ולא תתמוך בשום הצעת חוק המנוגדת לה, שעלולה לפגוע במעמד בתי הדין השרעיים. התנאי מתמקד גם בנושא קהילת הלהט"ב והפונדקאות. כידוע, חלקים מן הרשימה, כמו נציגי מפלגת חד"ש, תומכים בפומבי במתן זכויות שוות לקהילת הלהט"ב ובחקיקת חוקים שלא עולים בקנה אחד עם משנתם של חברי רע"ם.

כזכור, מנסור עבאס עלה לכותרות בחודשים האחרונים בשל שיתוף הפעולה המפתיע בינו לבין בנימין נתניהו וחלקים נוספים במחנה הימין. הוא אתגר את מחנה השמאל, הן היהודי והן הערבי בשל שיתוף הפעולה הפוליטי שלו עם הימין היהודי. בראיון שנתן למעריב בנושא, אמר: "החברה בישראל, במיוחד הימין, חושבת שאי אפשר להגיע לקבלה של הערבי. תמיד יש תחושה שאם הערבים ישלטו, היהודים יהיו הקורבן. הם יסבלו. יזרקו אותם לים. אני מתייחס בצורה רצינית לפחדים האלה. אומרים שנתניהו משתמש במנגנון הזה של ההפחדה, וזה נכון, אבל לדעתי יש מקום שגם אנחנו הערבים נשים לזה לב ונתייחס לפחד ברצינות ולא בהכחשה".

מנסור עבאס, יו״ר רע״ם אמר:  ״הם גם לא רוצים לכבד את ערכי הדת והחברה, וגם רוצים להישאר על הספסל של המגרש הפוליטי. ניסינו למנוע התפרקות המשותפת עד הרגע האחרון, עכשיו ההחלטה היא בידי מועצת רע״ם״.

ח"כ סמי אבו-שחאדה, יו"ר בל"ד, אמר הערב: "המשותפת ממשיכה את דרכה ללא מנסור עבאס, שבחר צד - של ביבי, לא זה של החברה הערבית. מי שיצא נגד הקונצנזוס בחברה הערבית, ישלם מחיר כבד על החלטתו. בטוחים בציבור שלנו ונמשיך את דרכנו בראש מורם ולב שלם".

ח"כ היבא יזבק כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מי שמפרק את הרשימה המשותפת בוגד באמון הציבור, אין בזה שום כבוד לחברה. השימוש הציני של רע״ם להציב תנאים הקשורים בדת לא יסתיר את הסיבה העיקרית לפירוק: זרימה עם נתניהו. חבל מאד שחברינו מנסור בוחר בדרך הזו".

בתוך כך, במפלגה המשותפת מעדכנים הערב כי אנשי סיעת רע"מ "השתלטו" על קבוצת התקשורת של המפלגה. לטענתם, כל אנשי התקשורת מטעם יתר הסיעות המנהלים את הקבוצה סולקו והיא נחסמה להודעות.