ועדת החוקה בראשות ח"כ עמית הלוי אישרה היום (חמישי) את חוק הקנסות לקריאה שנייה ושלישית. החוק אושר באותו הנוסח שהתקבל בקריאה ראשונה וללא כל שינויים ויובא להצבעה סופית במליאת הכנסת ביום שני בשעה 11:00.

לצד זאת, אבד הסיכוי לכנס את המליאה עוד היום. יו"ר הכנסת יריב לוין שיגר מכתב לכל ראשי הסיעות בכנסת בבקשה להתייצב עוד הערב לאישור החוק, כאשר ניתנה להן האפשרות להודיע עד השעה 18:00 על התנגדותן. מוקדם יותר הודיע לוין כי על מנת לקיים את ישיבת המליאה היום יש צורך בנוכחות של כל המפלגות, ואילו חברי הרשימה המשותפת הודיעו כי יחרימו את הדיון. 

במקביל, דרש בני גנץ מראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס את מליאת הכנסת עוד הערב ולהעביר את חוק הגברת האכיפה השיוויונית: "אם לא יאושר החוק, תהא להמשך הסגר יעילות מצומצמת שלא תצדיק את המשך קיומו".

היום הפוליטי הסוער כלל חילופי האשמות קשים בין חברי הכנסת מהליכוד וכחול לבן, על רקע הניסיונות לאישור חוק הקנסות במליאה והארכת הסגר. יושב ראש הכנסת יריב לוין תקף בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ, ותבע מכחול לבן להתנצל ולחזור בה מהאשמה לפיה "יו״ר הכנסת לוין מסרב לכנס את המליאה באופן מידי ולהעביר את חוק הקנסות, ובכך מסכן חיי אדם". לוין אמר על הדברים: "מצפה מגנץ ומיו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג למשוך את ההודעה ולהתנצל על אמירה שמקרית, לא נכונה ומנוגדת למארג הסמכויות שלי". 

בכחול לבן מתבצרים בעמדותיהם ומבהירים כי לא יתמכו בחוק אם "לא תהיה אכיפה שוויונית". בסביבת גנץ אמרו: "לא נאריך את הסגר אם לא יעלה החוק. אם אין אכיפה שוויונית אין טעם בסגר - אפשר גם להפסיק היום. לא הציעו לגנץ שום פתרון זמני להאריך את הסגר ביום אחד כדי שחוק הקנסות יועבר ביום שני, אך גם אם יציעו זה לא מקובל. לא תהיה שום פשרה בנוגע לחוק לאכיפה שיויונית. מספיק עם ניסיונות התחמון של הליכוד. אם לא יתקיים הסגר לכולם באופן שוויוני  - לא יהיה סגר. זה הזמן להציל חיים ולא לעסוק בספינים".

הדיון בוועדת החוקה על הארכת תקנות הקורונה, אתמול. צילום: רונית גל, דוברות ועדת החוקה

במקביל לחילופי האשמות דורש לוין מכחול לבן להיעתר להצעת הפשרה שלו בנוגע לאישור החוק. ההצעה נועדה להפיג את חששות חברי כחול לבן מפני 'תרגיל' בו הממשלה תכונס להאריך את הסגר ובסופו של דבר הצעת החוק להגדלת הקנסות לא תאושר במליאת הכנסת. לוין הציע שהממשלה תאריך בשלב ראשון את הסגר רק ביום אחד. לאחר מכן מליאת הכנסת תכונס ביום שני לאשר סופית את חוק הקנסות, ולאחר מכן הממשלה תתכנס שוב להאריך את הסגר למשך תקופה ארוכה יותר.

לוין תקף בחריפות את האיום של כחול לבן ש"אם לא יהיה חוק לא יהיה סגר" ואמר: "זה דבר משוגע. זה פשוט מטורף להתנות שאם לא יהיה לא יהיה בכלל סגר. במקום להתעסק בשטויות, מוטב שכחול לבן יכנסו את ועדת הכנסת ואת ועדת החוקה ויקדמו את הצעת החוק". "זאת התנהלות שאני לא זוכר כדוגמתה והיא גם מקוממת במיוחד כשהיא באה מצד מפלגה שהעומד בראשה כיהן כיושב ראש הכנסת ושאחד מחבריה הוא יו"ר ועדת הכנסת. הציפיה שלי ממי שכיהן כיו"ר הכנסת ומיו"ר ועדת הכנסת היא לא לבוא בדרישה שהם יודעים שלא ניתן לקיים אותה כשכל הכללים הפלרמנטרים נרמסים", אמר לוין.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כתב בחשבון הטוויטר שלו על הדחייה באישור חוק הקנסות: "‏רה״מ והליכוד עשו הכל כדי שחוק הקנסות יהיה מוכן לקריאה שנייה ושלישית לפי הנוסח המקורי שהוגש ע״י שר הבריאות. החוק אושר ומוכן להצבעה במליאה במידה והדבר יתאפשר. כשפנינו למגזר הערבי להצביע לליכוד, ידענו שאסור לו לסמוך על הרשימה המשותפת שכרגע מונעת את הדיון בחוק בחוסר אחריות אופייני".

נציגי הסיעות החרדיות החרימו את הדיון בעניין בוועדת הכנסת, וכך עשו גם בדיון בוועדת החוקה. מוקדם יותר אישרה ועדת הכנסת בראשות ח״כ איתן גינזבורג את טענת הנושא חדש של כחול לבן, ובכך החזירה את הנוסח של חוק הקנסות בוועדת החוקה לנוסח המקורי שהגיע מהממשלה, וכל השינויים שהכניס יו״ר הוועדה יעקב אשר בוטלו.

ח''כ עמית הלוי בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
ח''כ עמית הלוי בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

הבוקר הכריז יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, בציוץ בטוויטר כי חוק הקנסות יעבור היום בנוסחו המקורי, זאת לאחר שאמש לא הושגה הסכמה בין הליכוד, כחול לבן והחרדים על מתווה הקנסות. עם זאת, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי הודיע ליו"ר הכנסת יריב לוין כי הוא מתנגד לכינוס של מליאת הכנסת היום לצורך העברת חוק הקנסות בקריאה שניה ושלישית. "הודענו כי מתנגדים לכינוס המליאה על הקנסות. היישובים הערבים סובלים מאכיפה סלקטיבית ומפלה. זו אמירה ברורה שלנו נגד". בשל כך מליאת הכנסת לא תכונס היום וכעת לא ברור האם ועדת החוקה תתכנס כדי לאשר את חוק הקנסות בקריאה שניה ושלישית.

בכחול לבן זעמו ומסרו בתגובה: "תחמנות ליכודית קלאסית: יו״ר הכנסת יריב לוין מסרב לכנס את המליאה באופן מיידי ולהעביר את חוק הקנסות ובכך מסכן חיי אדם. אם לא תהיה אכיפה, לא יהיה סגר". שר הביטחון, בני גנץ, פנה מוקדם יותר למזכירות הממשלה בדרישה כי תועבר פנייה מטעם הממשלה ליו"ר הכנסת, לצורך כינוס המליאה להצבעה על חוק הגברת האכיפה היום.

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, ביקש בתחילה להבהיר כי במידה וחוק הקנסות יאושר היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, חוק ומשפט, הוא יאפשר את כינוס המליאה לאישורו באופן מיידי, וזאת במידה ולא תהיה התנגדות לכך מצד מי מסיעות הבית. עם זאת, הרשימה המשותפת התנגדה כאמור, ונראה כי לא תתקיים הצבעה במליאה.

"נפעל כדי שהוא יוצבע היום על מנת שנוכל להתחיל באופן מיידי לאכוף את כל אלו שאינם שומרים על ההנחיות. רה״מ, שר הבריאות והליכוד ממשיכים לפעול בכל דרך למען בריאות הציבור, הן באמצעות הבאת מליוני חיסונים והן באמצעות אכיפה ופעולות להפחתת התחלואה", צייץ זוהר.

בכחול לבן הגיבו בסיפוק להודעתו של זוהר: "לקח זמן אבל הבנתם: דין בני ברק כדין הרצליה. היה אפשר להציל חיים אם לא הייתם עסוקים בתחמונים". בכחול לבן דורשים שהחוק יעבור היום בקריאה שניה ושלישית, לא רק בוועדה אלא גם במליאת הכנסת. בכחול לבן וגם בליכוד אומרים שהדבר נתון לשיקול דעתו ולהחלטתו של יו"ר הכנסת, יריב לוין, שאתמול הודיע שהישיבה הבאה תהיה ביום שני. "אין ישיבת ממשלה על הארכת הסגר בלי שהחוק עובר מלא מלא", אמרו גורמים בכחול לבן.

מטעם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), נמסר: "נוסח החוק להעלאת הקנסות הוכן אמש להצבעה בוועדת החוקה לקראת אישורו בקריאה שניה ושלישית. כחול לבן העלו טענת 'נושא חדש' על כל השינויים למרות שעמדת הייעוץ המשפטי הייתה כי מדובר באיזונים מידתיים וראויים. כעת החוק מחכה להכרעת וועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן שלא זימן עדיין ישיבה לדון בנושא ולהכריע אם יש הצדקה לטענת נושא חדש ולכן ועדת החוקה אינה יכולה להתכנס להצביע על החוק.

"בכחול לבן לוקחים את המאבק בקורונה כבן ערובה במלחמתם הפוליטית מול ראה"מ ומאיימים כי לא יתמכו בתקנות הגבלות הקורונה בממשלה ובכנסת, כביכול בשם הדרישה לאשר את חוק הקנסות. טענתם מופרכת מיסודה שכן החוק יכול היה לעבור כבר אמש במליאת הכנסת, הנוסח המוצע נקבע על פי המלצת הייעוץ המשפטי וגם נציגי כחול לבן בוועדת החוקה הודו בשיחות סגורות כי הוא ראוי ומאוזן. מצער שיש המתעקשים להמשיך לקדש את הפוליטיקה על פני הדיון הענייני והמקצועי במטרה לתייג את הציבור החרדי ולהכתימו עבור כמה קולות בקלפי. בהצגה המבישה הזו אנחנו לא ניטול עוד חלק".

יעל רון ותהלה פרידמן בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יעל רון ותהלה פרידמן בוועדת החוקה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)


יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, אמר בריאיון לגל"צ: "אנו רוצים להעביר את חוק הקנסות כפי שקבעה הממשלה. שמעתי את מיקי זוהר, עד אתמול בלילה הם נאבקו שהחרדים יובילו את החוק. הם רצו התראות ושני קנסות, הכל כדי לרצות את החרדים. אני שומע שהם מוכנים לבוא לחוק המקורי, אם כך יהיה, נעביר אותו היום בשלוש קריאות ונמשיך קדימה".

כמו כן, הוסיף: "אנו רוצים להעביר את החוק כלשונו כי כך צריך לאכוף סגר וועדת חוקה צריכה לאשר את החוק. המליאה צריכה להתכנס, אם נעביר בשלוש קריאות אפשר יהיה לכנס את הממשלה, לבדוק נתונים, ויוחלט איך להמשיך להתמודד עם ההחלטה. ברור שאי אפשר להאריך את הסגר בלי אכיפה משמעותית".

כזכור, אמש פוצצה ישיבת ועדת החוקה שביקשה להגיע לנוסח אחד של חוק הקנסות, המקובל על כל הממשלה. המשמעות היא כי אכיפת הקורונה בנושאים אלו תימשך כמו שהיה עד היום, כך שניתן להטיל קנסות בגובה של עד 5,000 ש"ח, אולם לא ניתן יהיה להטיל צווי סגירה מנהליים למוסדות חינוך.