יו"ר בל"ד החדש, סמי אבו שחאדה שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על אפשרות הפירוק של הרשימה המשותפת והסביר כי השינוי היחיד שצפוי, בעקבות השינוי בגישתו של חה"כ מנסור עבאס - הוא שרע"מ לא תהיה חלק מהמפלגה. "לדעתי רע"מ בדרכה שלה היום, לא יכולה לעבור את אחוז החסימה", טען. כמו כן, על ניסיונות הקרבה המחודשת של בנימין נתניהו למגזר הערבי, אמר: "זה עלבון לאינטליגנציה".

המשותפת התפרקה אתמול סופית?
"ככל הנראה אנחנו בדרך לשם. לצערי אני רואה שמנסור עבאס קיבל את ההחלטה לפני כמה חודשים, כמו שאנחנו בבל"ד ראינו וכתבנו את זה לפני כמה חודשים. הוא ממשיך להוביל את רע"מ מחוץ למשותפת, שהולכת להמשיך. אם יהיה שינוי זה יהיה שרע"מ לא תהיה חלק".

אתה מבין את ההחלטה שלו?
"האמת שלא. אני באמת ניסיתי להבין את זה בישיבות הסיעה כמה פעמים".

על מה זה נפל?
"לא יודע, ברגע שפוליטיקאי מחליט, או שטוען כי זו תפיסת עולמו, הוא חושב שצריך להיות עמום - אתה לא יכול להבין אותו. הוא מדבר בעברית ואומר דברים אחרים בערבית. אתה שואל אותו והוא מתחמק, אין שום דבר ברור ושום דבר עקרוני. כל שבוע אפשר לראות ולהשוות, בתוך הישיבות של המשותפת אנחנו מנסים להבין מה הוא רוצה. הוא טען שהוא חושב אחרת".

ח״כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

הוא רוצה להשאיר אופציה פתוחה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו או לתמוך בו מבחוץ.
"זה מבינים חלק ממי ששומע אותו. אני הבנתי משהו אחר לגמרי, כי הייתה החלטה עקרונית בתוך רע"מ שלא מצטרפים לממשלה ורע"מ לא שינתה את עמדתה, היא לא אמרה 'במשך 25 שנים טעינו ואנחנו חושבים עכשיו אחרת', לא ראית את זה, לא שמעתי את זה, לכן העניין של העמימות לא כל כך ברור, כי כששואלים אותו באופן ישיר הוא יכול להשיב גם ככה וגם ככה ועם שותף כזה קשה לעבוד".

נתניהו הצליח לפורר אתכם, כי כל הסקרים מראים שכשאתם לא רצים ביחד כל המפלגות הערביות, אחוז ההצבעה יורד, מספר המנדטים שלכם יורד. רע"מ לא בטוח תעבור את אחוז החסימה, והכוח של ערביי ישראל הולך להישחק בבחירות הקרובות באופן דרמטי.
"צריך שניים לטנגו, נתניהו לבד לא יכול לעשות דבר כזה, הוא היה צריך שותף מהמשותפת, כנראה מצא שהחולייה החלשה שלו - מנסור".

כמה שווה מנסור עבאס על פי סקרים פנימיים?
"יש פה דבר חדש, זאת לא רע"מ שאנחנו מכירים. לדעתי רע"מ בדרכה שלה היום לא יכולה לעבור את אחוז החסימה".

כי יעדיפו להצביע ישר לליכוד.
"גם הציבור הערבי, נתניהו הוא לא איש חדש, הוא לא מועמד חדש שבא להציע דברים חדשים. יש את נתניהו שאנשים מכירים המון זמן ויש כלפיו כעס אמיתי ומאוד גדול בחברה הערבית גם על חוק הלאום, על תיקון קמניץ, על הריסת הבתים, על אוזלת היד. במשך כל כך הרבה שנים של קדנציה מדהימה, כשקרן המוביל בחברה הישראלית, צריך מישהו שיאמין לו עכשיו. אני לא חושב שהוא ימצא בחברה הערבית".

אני רוצה להגן על עבאס מנסור, אולי הגישה שלו יותר חכמה? הוא יתקרב לנתניהו, יקבל תקציבים לפתח את המגזר הערבי, יביא בשורה חדשה, ילחם בפשיעה אז הוא תומך בו.
"אם לא היה לנו ניסיון מאוד ארוך עם כל המפלגות הציוניות מקום המדינה, הרי היסטורית מ-48 עד תחילת שנות ה-90 בכלל רוב הציבור הערבי עשה את מה שאמרתם, הלך ישירות והצביע למפלגות הציוניות וראו את התוצאות. הרי מנסור עבאס בגישה החדשה הזאת, לא כל כך חדשה, יש לנו ניסיון מאוד ארוך והוא ניסיון גם מאוד מר".

אבל למה אתה כזה ציניקן? אנשים משתנים. תראה את נתניהו מבקר בערים שלכם מלא אהבה, למה אתם לא נותנים לו צ'אנס?
"אתה יכול לרשום, אני אומר באופן ברור - ככל שנתניהו יעבוד יותר בחברה הערבית הוא יקבל פחות. האנשים כל כך מכירים אותו והכעס כל כך אמיתי, כך שהפנייה שלו בכלל נותנת תחושה של העלבה לאינטליגנציה. הזלזול הזה באינטליגנציה של הציבור הערבי תעלה לו ביוקר".