היועץ האסטרטגי ישראל בכר שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM ושוחח איתו על תמונת המנדטים לכנסת ה-24, לפי הסקרים שנערכו השבוע. בכר התייחס לאפשרות כי לנתניהו לא תהיה דרך להקים ממשלה נוספת בראשותו ואמר כי "הוא תלוי בבצלאל סמוטריץ', אם סמוטריץ' לא עובר את אחוז החסימה, הוא מסכן את כל שלטון נתניהו". לדבריו, גוש 'אנטי ביבי' נמצא במאבק משולש, כאשר לפיד, סער ובנט עדיין מתחרים ביניהם מי יהיה הפנים של האלטרנטיבה לליכוד.

השבוע הקרוב הוא קריטי מבחינת איחודים וחיבורים כי ביום חמישי מגישים את הרשימות לכנסת. אתה שמעת את תוצאות הסקר שלנו, ועוקב אחר הסקרים השונים. מה אתה לומד מהנתונים?
"מצבו של נתניהו מבחינה אלקטורלית, וזה די מפתיע נוכח המשבר שמתרחש, הוא סך הכל די טוב. הסקרים נותנים לו בין 29 ל־30 מנדטים, והוא המפלגה הגדולה ביותר ביחס למפלגה שנמצאת אחריו, מפלגת יש עתיד. על זה הוא ימשיך לעבוד. במחנה האנטי ביבי מתחיל איזשהו קרב מי יהיה זה שיעמוד מולו ויהיה זה שינסה להרכיב מולו ממשלה. האם זה יהיה יאיר לפיד, גדעון סער, או במדרג השלישי האם זה יהיה בנט? השאלה כאן היא לא רק אם נתניהו יביא 61? השאלה היא אם הוא לא מקבל 61 מי יהיה זה שיבקש משני החברים האחרים ללכת ולהמליץ עליו לנשיא. יש שם דרמה שמתרחשת די בשקט, ואנחנו לא שמים עליה מספיק דגש, כי יש עניין מבין שלושת המפלגות מי יהיה הפנים של המחנה".

יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה (צילום: דוברות יש עתיד-תל"ם)



בכר המשיך והתייחס גם לדברים שיקרו בשבוע הקרוב: "מעבר לזה, בוא נשים לב באיזו תקופת זמן אנחנו נמצאים עכשיו. כמו שאמרת בהתחלה זו תקופה של איחודים, שריונים, ורשימות. בוא תסתכל על זה בצורה שיווקית רגע - אתה נכנס לסופר, מסתכל על המדף ויש לך הרבה מוצרים. זה מאוד מבלבל וקשה לך להחליט - אותו הדבר קורה כרגע גם לציבור הישראלי. מאחורי המספרים האלה בסקרים יש סיפור, והסיפור הוא ש־20 אחוז מהציבור עדיין מתלבט. הסוקרים מפלחים אותם, אבל זה לא בהכרח אומר שהם יתנהגו כמו שהסוקרים חושבים כרגע". 

אתה עם הרבה ניסיון. מה האינסטינקט שלך כשאתה רואה את מה שקורה מאחורי הקלעים? 
"יש לנו פה שלוש תופעות מקבילות, אבל בינתיים אנחנו צריכים לחכות ליום חמישי כשיסתיימו החיבורים והשריונים. השאלה הראשונה היא האם בצלאל סמוטריץ' יחבור לבית היהודי ולבן גביר. אם הוא יעשה את החיבור המשולש הזה הוא יעבור באופן וודאי את אחוז החסימה. אם לא הוא בעצם זה שיסכן את כל שלטון נתניהו. אם בצלאל לא עובר את אחוז החסימה לא יהיה לנתניהו 61 בשום מקרה". 

כלומר, בנימין נתניהו תלוי ביהודי סמוטריץ'?
"חד משמעית. לכן הוא פעיל שם, ועובד שם מאחורי הקלעים. מה שקורה בבית היהודי מדאיג אותו לא פחות ממה שקורה סביב הסגר". 

ומהצד השני לפיד מתחזק על חשבון גדעון סער?
"נכון, זה מה שמראה הסקר כרגע, אבל נראה את השפעת החיבורים בסוף השבוע. יש להמתין עוד כמה ימים בשביל להבין את התמונה. יהיה מאבק די ברור בין יש עתיד לגדעון סער. בוא נראה אם זה ימשיך והאם זו מגמה שתלך ותגדל. ליאיר לא יהיה פשוט לעבור את מחסום ה־22 מנדטים".