מליאת הכנסת התכנסה היום (ראשון) לישיבת מליאה והצביעה בקריאה שנייה ושלישית בעד העברת חוק הקנסות. 40 ח"כים הצביעו בעד ההצעה מול 18 שהתנגדו. המליאה תדון גם בהצעות לסדר-היום מאת חברי הכנסת בנושא "מחדלי הממשלה בהפעלת נתב"ג בתקופת הקורונה.

יו"ר הכנסת, יריב לוין, פתח את הדיון ומתח ביקורת על שר הביטחון גנץ: "יש בליבי על הואפן שבו אנו מתכנסים היום. מאחר ובני גנץ מתעתד לבוא למליאה ולדבר בחוק אני מעדיף לומר את הדברים בפניו. הדיון מתקיים לאחר שניתנה הסכמה של כל סיעות הבית ואני רוצה להודות לראשי כל סיעות הבית ובפרט לראשי סיעות האופוזיציה, ובפרט לראשי סיעת הרשימה המשותפת, על כך שמצאו לנכון לתת את הסכמתם ובכך לאפשר לחלץ את כולנו מהמצב שלצערי ראש הממשלה החלופי הכניס את הכנסת כולה".

בהמשך תקף לוין את גנץ בפניו: "לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית, כאשר אדוני אוחז בגרונה של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד. לצערי לא קיבלת גם את ההצעה שהצעתי שהייתה שומרת על כבוד הכנסת וסדרי המנהל כאן, ושמירה על זכות המיעוט שמתנגד לחוק ורוצה להיות נוכח במליאה".

גנץ השיב ללוין: "ציפיתי ממך למעט ממלכתיות, אבל בחיים יש אכזבות. אני מכיר מה היה פה לפני שנכנסתי לנאום. אני מבין את נאום ההבשה. איך קרה שמפלגה שאתה מבכיריה במשך חודשים וחצי חוסמת את התהליך הזה, ואנו צריכים לפעול כאילו זה מעצורים בנשק. במשך חודשים וחצי הצעת החוק הזאת היתה מוכנה בממשלה. ואתה לא דאגת שזה יעלה בזמן וכנדרש וחבל שכך".

"ח"כים שאומרים שזה חוק נגד חרדים או ערבים - זה לא נגד חרדים ולא נגד הערבים. זה חוק שנועד להציל חיי אדם. רוב האזרחים החרדים ומרבית האזרחים הערבים הם שומרי חוק ואנו נאבקים על בריאות תושבי בני ברק בדיוק כמו תושבי יפו רמלה ולוד. בכל מקום קוברים מתים.  נצטרך לחזור למתווה הרמזור", הוסיף גנץ.

יריב לוין, בני גנץ (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין, בני גנץ (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר: "החוק הזה מכוון נגד עבריינים שעוברים על הנחיות הבריאות. זה שהם פוגעים בעצמם, בא לי לומר זה עניינם. שיבושם להם. אבל לצערי זאת לא התאבדות. אתה אומר 'אני מצפצף' ופוגע בכל האנשים בסביבה. במצב התחלואה אין חיה כזאת ניהול דיפרנציאלי. נכון להבוקר 9 אחוז מהיישובים במדינה הם ירוקים. יוצא ש-91 אחוז הם אדומים כתומים וצהובים. שמעתי הצעות לפתוח חינוך בישובים ירוקים. הצעה מעניינת, רק שיש לי חדשות. ברוב הישובים הירוקים אין אפילו בית ספר מפאת גודלם. זה מושבים וקיבוצים. אין כמעט ערים ירוקות".

"לגבי יציאה מהסגר - תהיה. כל יום שאנו מחסנים או מוסיפים, נהיה עם עוד מאות אלפי מחוסנים בשני חיסונים כנדרש. נכון להיום לפני הממשלה יעמדו שתי הצעות - להאריך את הסגר, או לפתוח את הכל. אני אומר במלוא אחריות: לא אשחק בשום משחקים. אנו בכל הסיטאוציה הזו כי לפני זה בקשנו סגר לשבועיים. עברנו גיהנום של אי ודאות, כן פתיחה לא פתיחה, כי היה צורך לקצץ בהצעה של משרד הבריואת בשלושה ארבעה ימים. למה? אני לא יודע. אני מודיע שיהיו שתי הצעות. של הארכת הסגר או פתיחה של כלל המשק. לא מוצא חן בעיני מישהו - שיקחו פעם אחריות. מי שרוצה לשחק ולפתוח שיקח אחריות. שנפתח את כל המשק נראה את התוצאות. בוא נראה את עצמנו בלי סגר".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, נאם וביקש בסיום דבריו בדיון להקים וועדת חקירה לבדוק את "אכיפת היתר הגזענית" בנושא הקורונה שמתבצעת לדבריו נגד האוכלוסיה הערבית. הוא הקריא נתונים לפיהם מספר הקנסות בישובים ערבים גבוה פי כמה מקנסות שניתנות בערים אדומות יהודיות כמו בני ברק.

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף אף הוא את גנץ: "בני גנץ גורם למותם של אזרחי ישראל. כחול לבן כבר תנצב"ה והיא רוצה לגרור איתה לקבר עוד מאות אנשים".

כזכור, ביום רביעי התכנסה ועדת חוקה, חוק ומשפט לדיון בחוק הקנסות, לאחר הפיצוץ שחל יממה קודם במגעים עם "כחול לבן". בפני חברי הוועדה הונח נוסח חדש, על פי המתווה שהציג יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, אליו כחול לבן מתנגדת בתוקף. הנוסח המדובר סוכם במהלך התייעצות של השר יעקב ליצמן וחברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר עם יו"ר הכנסת יריב לוין ולשכת ראש הממשלה.

בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק להגדלת הקנסות ולסגירת עסקים ומוסדות חינוך הפועלים בניגוד למגבלות הסגר בקריאה ראשונה, ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים. בין היתר כוללת ההצעה את הגדלת סכום הקנסות מ-5,000 ל-10,000 שקלים וכן מתן סמכות לקציני משטרה או רופא מחוזי לסגור מוסדות הפועלים בניגוד להנחיות.

בתוך כך, חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) חזר היום לכהן במשכן והושבע אמונים, לאחר שנכנס לכנסת בעקבות התפטרותו של יו"ר העבודה לשעבר, עמיר פרץ, זכר לריצה המשופת של המפלגות.