ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במדינה, וכינה זאת "אנטישמיות מזוקקת". כזכור, בערב שישי האחרון, בית הדין קבע זאת בהחלטה תקדימית, והתיר גם לפתוח בחקירה נגד ארגון חמאס בעזה.

נתניהו הוסיף וגינה את ההחלטה וציין: "ראשית, בית הדין טוען באופן שערורייתי, שכשיהודים חיים במולדתם, בשילה, חברון, בית אל, אפילו בירתנו ירושלים - זהו פשע מלחמה. שנית, הוא טוען שכשחיילינו הגיבורים, מגינים עלינו נגד טרוריסטים שבאים לרצוח את ילדינו, לשגר טילים על ערינו - גם הם מבצעים פשע מלחמה". 

ראש הממשלה מגיב על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג

בהמשך, טען כי "כמובן שבית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששמה ישראל - הוא מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה כמעט מדי יום. זוועות מחרידות - הוא לא חוקר בכלל". 

"כראש ממשלת ישראל, אני מבטיח לכם, נעמוד מאוחדים, נגן על חיילינו שמגינים עלינו, נגן על מולדתנו בכל הכוח. אי הצדק המשווע הזה זועק לשמיים, לעולם לא ניכנע לו", כך סיכם את דבריו.

גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב לדברים ואמר כי "בית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים. עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".

עוד הוסיף: "הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבין-לאומי".

שר הביטחון בני גנץ שלח איגרת לרמטכ"ל ולמנכ"ל משרד הביטחון, בה גינה את ההחלטה וכינה אותה "החלטה חמורה, חסרת סמכות, פוליטית ומוטה שנועדה להוות כלי שקת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל".

גנץ הוסיף כי החלטת בית הדין מחלישה את המדינות הדמוקרטיות במאבקן בטרור, והבהיר: "למדינת ישראל מערכות משפט איכותיות, מקצועיות ועצמאיות, הכוללות מנגנוני בדיקה, חקירה ושיפוט מקצועיים ואפקטיביים, העושים את עבודתם נאמנה".

בני גנץ  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

גם צה"ל והרמטכ״ל, רא"ל אביב כוכבי, הצרו על ההחלטה. "עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה״ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי", כך נכתב.
  
בתגובתם הוסיפו כי: "צה״ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה״ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש".

כזכור, בית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית היא חברה על פי אמנת רומא, ובשל כך הוא רשאי לדון בעתירות שעניינן התרחש בשטחי יהודה, שומרון ועזה ומזרח ירושלים. ההחלטה מסירה את כל החסמים המשפטיים שעמדו עד כה בפני בית הדין לחקור סוגיות שהתרחשו בשטחים אלה. לאחר ההחלטה, גם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, פרסם סרטון תגובה חריף בו טען כי זו "התקפה על ישראל ויתר המדינות הדמוקרטיות בעולם, שפוגעת במאמצי ההגנה על אזרחים מטרור".