השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתוכניתם ב-103FM על חידוש משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אני סבור שנעשה עוול בתיקי ראש הממשלה. היועמ"ש מנדלבליט מחויב כל כולו לחיסולו הפוליטי של נתניהו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו כפר באשמה בדיון בבית המשפט. צילום: קונטקט

השר לבט"פ אמיר אוחנה, התייחסות שלך. היום נפתח משפט ראש הממשלה, כרגע דיון מקדמי בהקשר לאישורי היועמ"ש לפתיחת החקירה. עמדתך?
"אינני נוכח שם פיזית ולא נוכחתי שם פיזית היום אבל בהחלט נמצא שם ברוחי לצידו של רה"מ כמו שלאורך השנים כשהייתי סנגור בתחום הפלילי השתדלתי לעמוד לצידו של כל מי שאני סבור שנעשה לו עוול וכך אני סבור שנעשה בתיקי ראש הממשלה. להבדיל מהדיון הראשון שהיה בחודש מאי, הקורונה אז הייתי לשמחתנו במצב אחר לגמרי, היום לצערנו היא במצב שונה ולכן אנחנו קוראים לציבור להתרחק מהתקהלויות, אני חושב שהדוגמה האישית בהחלט ראויה בהקשר הזה. אמלא הקורונה וודאי שהייתי שם".

לנתניהו לא נוחה תמונה כזאת.
"אני לא מכיר סברה כזאת וכאמור מתייצב לימינו, אם זה לא נוח למישהו או כן נוח למישהו, הנה אני אומר את האמת שלי".

הקבינט בחמישי האחרון באמצעות הדלפה של הקלטות, אתם תפסתם את היועמ"ש בקלקלתו. הוא בילף, לא?
"כשהוא אמר ההצבעה שהתקיימה זה עתה ובמסגרתה ברוב קולות התקבלה ההחלטה שמקובלת ומתבקשת על ידי כל הפרופסורים והרופאים של משרד הבריאות היה צריך להאריך את הסגר ביום ראשון עד חצות איננה תקפה, שאלתי מדוע והוא אמר יש חוות דעת שלי שנמסרה כבר שההצבעות צריכות להיות פריטטיות. אמרתי לו אתה מוכן להקריא מהחוק? אם לא תעשה את זה אני אעשה את זה. הממשלה הייתה צריכה לכונן מנגנון שיקבע איך ההצבעות במידה ואין שוויון בין הגושים אבל היא לא עשתה זאת אז אתה יוצר יש מאין. הוא אומר לי יש חוות דעת, ביקשתי שיציג אותה, מסתבר שלא היה ולא נברא. אין חוות דעת, היום או אתמול היא הועברה לשרי הממשלה אבל לא הייתה חוות דעת כזאת".

איך הוא מכשיר רטרואקטיבית? הוא נתן אישור למנות את ויסמן.
"לתחושתי ואני חושב שמי שעיניו בראשו יכול לראות זאת, גם היועמ"ש משחק משחק פוליטי, הוא מחויב כל כולו לחיסולו הפוליטי, המשפטי, של רה"מ מכיוון שיוקרתו מונחת על הכף, הרי ברור שכך הוא מעוניין. כשהסמכות שלו כראש התביעה הכללית וכמי שמגיש כתבי אישום במדינת ישראל מתערבבת עם היכולת האינסופית שלו לקבלת הכרעות והחלטות בניגוד לעמדת הממשלה, אתה רואה ניגוד עניינים שאין מובהק ממנו".

למה הוא ביטל את ההמלצות לשוחד שהמשטרה הגישה?
"אני חושב שצריך מידה רבה של אטימות כדי לא להבין שמרגע שהוא החליט להגיש כתב אישום בעיניי הוא מופרך, גם על מה שהוגש, ויכול להיות יותר מופרך לו היה הולך את כל הדרך, אבל מרגע שהחליט להגיש, יוקרתו מונחת על הכף. אם יקרה מה שמבחינתו הוא אסון ונתניהו יזוכה מכתב האישום אתה מבין שהוא לא יוכל להראות את פניו ברבים אחרי מה שהוא גרר את מדינת ישראל אליה בשנים האחרונות. הייתי מצפה שעם הגשת כתב האישום הוא יגיש את כתב התפטרותו כי הוא לא יכול להיות היועמ"ש כשבראשה עומד אדם שבעיניו עבר עבירות כל כך חמורות, יש בכך ניגוד עניינים. אני לא כופר בסמכותו להגיש כתב אישום, זו סמכותו, אבל ההגינות מחייבת שבד בבת עם הגשת כתב האישום היועץ המשפטי לממשלת ישראל שאמור לסייע לממשלה להצליח בכל תפקידיה יגיש גם את מכתב התפטרותו. יש אחרים שיכולים לעשות את העבודה. המערך המשפטי המפואר של מדינת ישראל לא יקרוס אל תוך עצמו לו אביחי מנדלבליט לא יעמוד בראש התביעה הכללית. אבל משהוא לא עשה זאת חובה עלינו אנשי הציבור לחשוף את ניגוד העניינים המובנה ולומר את הדברים".

על פי כל המומחים אנחנו רגע לפני הפסקת האש.
"אני חושב שגם מתנגדיו של נתניהו ששמעו את אותם חלקים שנחשפו מהישיבה של הקבינט מבינים שמי שמקבל את ההחלטות הקשות והלא פופולריות הוא דווקא נתניהו ואנחנו חברי הליכוד כי סגר איננו דבר פופולרי, לכולנו קשה, יש חלק שקשה להם יותר כי פרנסתם תלויה בסגרים הללו, אבל כשרואים עשרות מתים מדי יום ולמעלה מאלף חולים קשים אתה מבין שאין מנוס מהארכת הסגר, קשה ככל שיהיה. אין לי הסבר לסיבוב הפרסה שעשה בני גנץ שלאורך החודשים הללו דווקא הקפיד ללכת יחד עם הרופאים והמומחים של משרד הבריאות. פתאום תפס פרסה, כנראה שהקמפיינרים שלו אמרו לו אם אתה רוצה לעבור את אחוז החסימה זה מה שצריך לעשות כי זה מה שהציבור רוצה לשמוע שיוצאים מהסגר למרות שנתוני התחלואה אינם מאפשרים זאת בניגוד לכל מה שאמרו המומחים, פשוט מצביע נגד".

אפשר להגיד שנתניהו רוצה להדק את הסגר כדי שלקראת הבחירות הוא יפשיר אותו ויזכה באהדת הציבור.
"אנחנו כבר שנה נמצאים בסגרים, סגר שלישי כרגע שיצאנו ממנו, לא בתקופת בחירות. למה? כי אנחנו רוצים שהתחלואה תרד, אנחנו רוצים לחסוך חיי אדם ולהציל את הציבור. אבל זה שיש בחירות או אין בחירות לא משנה את זה. אנחנו שיאני העולם בפער אדיר בנושא החיסונים, בעולם ייקח עוד 7 שנים לצאת מהקורונה ובישראל בעוד חודשיים, אנחנו פועלים לטובת הציבור כל הזמן".

הציבור לא מביע את אמונו כבר כעת בסקרים.
"אני חולק עליך, המפלגה הגדולה ביותר בפער ניכר מהמפלגה הבאה בתור אחריה למעלה מ-30 מנדטים כמעט בכל סקר זה הליכוד. המפלגה הבאה אחרי לא ברמת ה-20".

למה הסגר לא עובד?
"רוב הציבור נשמע להנחיות אם רוב הציבור לא היה נשמע היינו רואים תחלואה הרבה יותר גבוהה והסגר לא היה עובד. אבל הסגר עובד כי עם המוטציה הבריטית שמשתוללת בארץ ובעולם הצלחנו לייצב את מספר החולים החדשים מדי יום, להוריד את מספר החולים הקשים בצורה משמעותית, במציאות רוב הציבור אכן נשמע להנחיות והייתי רוצה שכל הציבור יישמע להנחיות כי הן מצילות חיים".

היו פקקים כתוצאה מזה שאנשים היו מחוץ לבית. 
"ההבדל הגדול בין הסר הזה לסגרים הקודמים, בסגר הראשון הייתה פאניקה ולאורך הזמן חלה התרופפות במשמעת הציבורית, חלה עייפות, זה אנושי. אני כמובן מצטער על זה אבל זה אנושי ואני יכול להבין את זה. בקרוב בעזרת השם אם רוב רובו של הציבור יתחסן נוכל גם להרשות על עצמנו להקל על הציבור, לשחרר, לפתוח מסעדות, תיאטראות, מקומות שיש בהם התקהלויות בכפוף לכך שאנשים יתחסנו עם הדרכון הירוק. ביקשתי ממשרד הבריאות להכין תוכנתי, אני נגד כפיית חיסונים ונגד סנקציות כי יש אוטונומיה של האדם על גופו אבל כשמישהו לא מתחסן הוא צריך להכיר בכך שיהיו דברים שהוא לא יוכל לעשות".

רה"מ עשה מהלך שחיבר את סמוטריץ' עם בן גביר. איך אתה יכול לתמוך בחצי פה רפה בדבר הזה?
"כל חובבי הלהט"בים למיניהם. אני וודאי מתנגד לכל מי שמביע עמדות הומופוביות ולצערי יש כאלה כבר בכנסת במפלגות החרדיות, במפלגות הערביות, בשני הגושים לצערי הרב. אני מקווה מאוד שאנחנו עוברים תהליך חיובי בחברה בנושא הזה. אני קורא לציבור לא להצביע לסמוטריץ' ולא לבן גביר אלא לליכוד, למפלגה הלאומית ליברלית בראשות נתניהו על ההישגים הרבים שהוא הביא. ממשלת נתניהו על ימיניה וחרדיה הקיצוניים הביאה את התקציבים ביותר לגופי הלהט"ב".