בחירות רביעיות, סגר שלישי, שני ראשי ממשלה ומדינה אחת משותקת. אלה פניה של ישראל בתחילת שנת 2021, והייאוש בציבור מורגש. על פי כל הסקרים, מסתמן כי לא תושג הכרעה גם בבחירות הקרובות, אך מי שיכריע סופית את הכף יהיה נפתלי בנט, יו"ר "ימינה". גדעון סער שפרש מ"הליכוד" והקים את מפלגת "תקווה חדשה", קיווה למצב את עצמו כאלטרנטיבה ימנית שלטונית לנתניהו, אך כיום הוא ממוקם כמפלגה השלישית בגודלה. השר לשעבר זאב אלקין ("תקווה חדשה") התייחס היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM למצב מפלגתו בסקרים ולחיבורים פוליטיים אפשריים.

מה יהיה?
"יהיה בחירות, העם יחליט".

אתמול בסקר של ערוץ 20 אתם על 11 מנדטים.
"נו בחייך, על הסקר של ערוץ 20 כדאי שתראיין את ערוץ 20, כל מי שרואה את השונות העצומה בינו לבין שאר הסקרים מבין שהנושא לראיון פה זה ערוץ 20".

גם פילבר, שנותן 16.
"המצב מאוד ברור, אנחנו נמצאים בחלקם בשוויון עם לפיד ובחלקם קצת בפער אחריו, בסקרים ובהתאמה לראשות הממשלה גדעון סער מול נתניהו נמצא כמעט בתיקו בשונה מלפיד ובנט שנמצאים בפער יותר גדול".

אני גם חושב שהמספר הכי אופטימי מבחינתכם זה בהתאמה. איך סער יודע להעביר את בנט אליכם?
"המפתחות יהיו בידיים של הבוחר. אם לנתניהו לא יהיה 61 יחד עם בנט וזה כרגע המצב כמעט בכל הסקרים בכל מערכת הבחירות, אז אין מפתח. נתניהו לא יכול להקים ממשלה, נקודה. ההתבלטות תהיה אם מקימים ממשלת אלטרנטיבית או גוררים את מדינת ישראל לבחירות חמישיות. אני חושב שבנט לא מסתיר שהוא נוטה ללכת עם נתניהו ומוכן לשבת תחתיו למרות המילים הקשות שלו על נתניהו. מהבחינה הזאת מן הסתם תקום ממשלה של 61 והיא תהיה עקומה ביותר בדרך ההקמה שלה, כי ברור שהליכוד במקרה הטוב יהיה רבע בממשלה הזאת, אם לא פחות".

איך תמנעו את זה? 
"אם הבוחר רוצה שנתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה הוא יכול להצביע לנתניהו ולבנט".

אני קורא לשותפים בימין, ימינה, ש"ס ויהדות התורה לעשות מעשה ולקחת על הגב את עוצמה יהודית להגיע להסכם מהסוג שאנחנו הגענו עם זהות. עכשיו פוסל?
"זה שני דברים שונים, גם אז הם לא התכוונו להיות חלק מהקואליציה. הרצון לאחד את הימין, לא לבזבז קולות, הוא מובן. הביקורת שיש לי על התהליך שהיה פה הוא לא על החיבור, זכותו של סמוטריץ' להתמודד עם בן גביר בבלוק טכני, הבעיה היא 'סחר מכר' שהיה בעניין הבניה בירושלים, זה ערך עליון".

אתה מדבר על הכותרת ב'ישראל היום'. נתניהו מציע לבנות בעטרות אם יהיה איחוד?
"זה פורסם גם בכלי תקשורת אחרים. נתניהו שם להם אולטימטום, אם אתם מתחברים אני אאשר בנייה. אני אומר שבן גביר לא יהיה חלק מהקואליציה שלנו בגלל הפערים".

מה השתנה?
"גם אנשי ליכוד בחלקם אומרים אותו דבר".

מה השתנה?
"גם אז אף אחד לא דיבר על זה שהוא יהיה חלק מקואליציה".

קראת לימינה לקחת אותו.
"כבלוק טכני, גם עכשיו הליכוד אומר שסמוטריץ' יהיה חלק מהקואליציה ובן גביר לא".

אתה והליכוד אותו דבר?
"מבחינתנו בן גביר לא יהיה שותף קואליציוני. בליכוד יש מרואיינים שאומרים שכן וכאלה שאומרים שלא. הם צריכים להיסגר".

מספר 7 בעבודה?
"כל מי שמסתכל על הסקרים האחרונים מבין שזה לא רלוונטי. מפלגת העבודה לא תקבל את מספר המנדטים הזה והעמדות שלה וודאי לא מקובלות עליי".

מנסור עבאס?
"תפוס על ידי נתניהו".

בנט רוקד על שני הסעיפים, גם עבאס אומר שהוא פנוי להצעות.
"אני לא ראיתי קשר הדוק שעובדים עליו תקופה מסוימת".

היית במשא ומתן עם הליכוד שעבאס דיווח עליו.
"לכן אני אומר שעבאס תפוס על ידי נתניהו. אנחנו לא פוגעים בקשר זוגי כל כך חזק, אנחנו מיותרים שם".

נושא החינוך?
"היינו מקיימים דיון רציני ומחליטים. מה שקורה עכשיו זה כאוס, ככה לא מנהלים מדינה. דרך קבלת ההחלטות מאוד חשובה מבחינת אמון הציבור, אבל כשהולכים לבחירות באמצע מלחמה זה מה שמקבלים. השיקול הפוליטי משתלט על כל דרך קבלת החלטות. במקומות הירוקים והצהובים בוודאי שאפשר בהדרגה להתחיל לפתוח את מערכת החינוך. אני רואה שכנראה אחרי הרבה ייסורים ילכו לשם".

את חאן אל אחמר תפנה?
"את חאן אל אחמר בוודאי שנפנה כי זו החלטה של בית המשפט. יש אנשים שהובילו את תהליך האג, בכירי הרשות הפלסטינית והם לא משלמים שום מחיר על זה. אני חושב שפה מדינת ישראל שוגה לחלוטין".