שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, התראיין הערב (שבת) אצל רינה מצליח בערוץ 12 ונשאל על יחסיו עם שותפיו לשעבר, שר הביטחון בני גנץ וראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "לא יתכן שבמקום בו הערכים שלי לא מתקיימים, אשאר בו, לדעתי אסור להיות בשיירי מפלגות". מו כן, הסביר את כישלון 'הישראלים' – "הציבור הישראלי לא הסכים לקבל עוד מפלגה".

אתה מרגיש כישלון?
"לא, אני מרגיש אדם עם ערכים שניסה להילחם".

גנץ אמר שזו הייתה טעות ללכת עם נתניהו, אתה גם חושב ככה?
"לא. אני חושב שתחת הנסיבות זו הייתה החלטה נכונה אבל כשאתה בפנים אתה צריך לבחון שני דברים – שאתה נאבק כל יום על הערכים שלך, ואני עשיתי את זה, וצריך לבחון כל יום אם להישאר או לא".

מה זה עזר לקורונה? את כל התיק אתה מפיל על גנץ?
"אני לא מדבר בשם אחרים. יש פוליטיזציה של תפקידים ודבר שני הכניסה שלנו מנעה סיפוח חד צדדי".

ראיון של אבי ניסנקורן בערוץ הכנסת. צילום: מתוך ערוץ הכנסת

הרוב לא חושבים כמוכם. בוא נדבר עניינית, הראשון להפר את ההסכם הקואליציוני בן כחול לבן לליכוד זה אתה.
"אנחנו הסכמנו להקים ועדת מינויים לא לפוליטיזציה של מינויים. כשאמרו לי שאוחנה יעשה פוליטיזציה של מינויים – אני אמרתי לא".

נכנסתם איתם לקואליציה ופתאום גיליתם?
"היה ניצחון לימין והייתה מגיפה קורונה, זו הייתה עת לסולידריות וביבי לא התרומם".

גם הפירוק היה מכוער. גנץ הביא אותך ושריין אותך ברשימה.
"זה לא נכון, לא באתי משום מקום. אני באתי מתפקיד יו"ר ההסתדרות ואז ויתרתי עליו בגלל שהמדינה במצוקה. כשאני בא לישיבה ויושב חיים רמון ולא ידעתי שנוהל עמו משא ומתן מאחורי גבי, לא ניהלתי שום משא ומתן בתקופת הביניים. חיים רמון מראה לי כיצד הוא עושה הפוך ממה שעשיתי במשך שמונה חדשים, גם בהתנהלות ועדת השרים לחקיקה ובנושאים נוספים שרוקנו אותם מכל תוקף – אני ראיתי בזה עניין חמור. חיים רמון עם השקפת עולם שונה משלי, ואמרתי את זה לגנץ. הוא ידע שאני פורש. חיים רמון הוא אדם מריר".

חיים רמון אמר שניהלתם משאים ומתנים עם יאיר לפיד, עם חולדאי, עם העבודה.
"לא ניהלתי עם אף אחד משא ומתן. גנץ ידע שהיה ציבור ח"כים בכחול לבן שרצו להתפצל ואני סירבתי. אני מכבד את גנץ ולכן לא פיצלתי את כחול לבן אבל לא יתכן שאם הערכים שלי לא מתקיימים, אני אשאר באותו מקום. גנץ ידע שהיה ציבור ח"כים בכחול לבן שרצו להתפצל ואני סירבתי". 

גנץ יכול להיות רה"מ?
"היה לי משבר אמון ואני עזבתי, לא רוצה לתת לא ציונים, הציבור יחליט".

בנימין נתניהו, בני גנץ  (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

אתה התראיינת לפני חודש ואמרת שכחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה ויהיו רק יש עתיד והישראלים. אך הם עוברים את אחוז החסימה ודווקא ה'ישראלים' לא שרדו.
"בחודש האחרון לא קיבלתי החלטות פוליטיות נכונות, אבל ערכיות הן היו".

גם עם חולדאי לא הסתדרת למרות שהוא ביקש 'תישאר'.
"אני עם חולדאי ביחסים טובים ואני חשבתי שאסור להישאר בשיריי מפלגות".

איפה היה הכישלון של הישראלים?
"יש משבר קשה במרכז-שמאל וכנראה הציבור לא הסכים לקבל עוד מפלגה חדשה בתקופה הזו. אני חושב שהרצון שלי ושל חולדאי לחזק את המרכז-שמאל לא הספיק. אני חושב עדיין שיש צורך במרכז-שמאל חזק בישראל". 

יכולת ללכת למפלגת העבודה. הם לא הערכים שלך?
"אני קיבלתי את ההחלטות שלי ולא מצטער על זה כי הלכתי עם הלב. מפלגת העבודה היא הערכים שלי ואני חושבת שצריך להקים את ה'ניו לייבור'. 

אז יכול להיות שכן תלך עם העבודה?
"יכול מאוד להיות. אני שמח שהעבודה עוברת את אחוז החסימה. אני אבי אצביע לאחת ממפלגות המרכז-שמאל, יש לי משבר עם כחול לבן אז ברור שלא. חייבים שינוי במדינת ישראל".

חולדאי היה ראוי כראש ממשלה?
"בוודאי שכן, אין הרבה אנשים עם ניסיון כזה של חולדאי. זה שהציבור החליט את החלטתו, זה עניין אחר. אבל חולדאי היה ראוי. מדינת ישראל לא יכולה להמשיך עם המשבר הדמוקרטי".

חולדאי וניסנקורן (צילום: נס הפקות )
חולדאי וניסנקורן (צילום: נס הפקות )

ההתייחסות של נתניהו למערכת המשפט השפיעה על מערכת המשפט?
"אני ראיתי מערכת משפט בטראומה ובמשך שמונה חודשים עבדתי בלהוציא אותה מזה. מערכת משפט שבה אף בעל תפקיד לא ממונה, שכולם מנסה לחבוט בה, שאנשים דורכים על תמונות שלי ושל היועמ"ש מנדלבליט. אנשים מחוץ לארץ לא מבינים איך זה קורה במדינה דמוקרטית. הפסקנו לראות את זה".

איזה בנאדם ראש הממשלה נתניהו?
"בנאדם אגוצנטרי, מרוכז מעצמו. הוא חכם ונבון אבל מערכת הערכים שלו התבלבלה. ההבדל שלו בין מה טוב לו לבין מה טוב למדינה – התבלבלה בגלל התיק. הוא תוקף את מערכת המשפט לחלוטין. השקפת העולם הכלכלית שלו שובשה כי לא התאימה לו".

מי יהיה רה"מ?
"אני מקווה למישהו אחר שיביא שינוי ואני חושב שהמדינה צריכה שינוי".

גדעון סער או בנט הם שינוי?
"כל מי שבא והוא נקי כפיים – זה שינוי. זה צריך להיות מישהו מהמרכז-שמאל, אולי לפיד. אני עשיתי פסק זמן. כשאני מגיע הביתה ויש לי ילד עם מוגבלות, זה מכניס פרופורציה".