לאחר הפרסום שלפיו נתניהו מינה את היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לתפקיד השליח המיוחד לנושא בכל הקשור למגעים עם ארה"ב והמעצמות, בכחול לבן דורשים לבטל את המינוי; או לחלופין להוסיף לבן שבת נציג נוסף מטעמם של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

היום אמור להתקיים דיון מדיניות, שבו ישתתפו ראש הממשלה ושר הביטחון, וכנראה בכירים נוספים במערכת. בשיחות סגורות ובהתבטאויות פנימיות מותחים גנץ ואשכנזי ביקורת חריפה על מינויו של בן שבת לתפקיד.

בני גנץ מתייחס לאיראן בעת ביקור בשייטת 13. צילום: טל עוז, משרד הביטחון

"אין לו רקע בסוגיה האיראנית, הוא מעולם לא טיפל בזה, הוא לא מבין אנגלית ולא מחובר לבכירי ממשל ביידן", אומרים בסביבתם של שרי הביטחון והחוץ. "כל עוד אנחנו כאן, אין לנו כוונה להניח לנתניהו להפוך גם את הנושא הקריטי הזה לנחלתו הפרטית. הביטחון הלאומי הוא נכס של מדינת ישראל, וצריכים לטפל בו בזהירות ובנחישות".

בצמרת כחול לבן טוענים עוד כי בן שבת לא מונה לתפקיד מתאם המגעים בנושא האיראני, וכי המטה לביטחון לאומי הוא המתכלל של עבודת המטה בתחום, ולא יותר. התפקיד, לתפיסתם של ראשי כחול לבן, לא מאויש עדיין, ואין לאף אחד כוונה לתת לנתניהו לאייש אותו מבלי לשתף בהחלטה את שותפיו בממשלה הפריטטית.

ברקע הוויכוח נמצאת גם סוגיית המדיניות עצמה. בכחול לבן חוששים שנתניהו כלל לא מעוניין להגיע להסכמה אינטימית עם הממשל האמריקאי ולא מעוניין להיכנס לדיאלוג חשאי אמיתי עם בכירי ממשל ביידן, אלא להפך: הוא מעדיף לחזור על השגיאות שעשה ב־2015, כשלא הצליח לבלום את הסכם הגרעין והפך למוקצה מחמת מיאוס בוושינגטון.

"האינטרס הישראלי הוא לשכנע את האמריקאים כמה שיותר בצדקת העמדה שלנו ובחיוניות של הכנסת שיפורים מקיפים בהסכם הגרעין, ולא להיכנס עם הממשל לעימות מוקדם, שיגרום לביידן לטרוק עלינו את הדלת כפי שעשה בזמנו אובמה", אומרים בסביבת גנץ ואשכנזי.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)

ההערכה היא כי לכחול לבן יש מועמדים חלופיים לבן שבת, הבקיאים בסוגיה האיראנית ובמסדרונות הכוח בוושינגטון. השאלה היא עד כמה יתעקשו גנץ ואשכנזי בסוגיה הזו. בכל מקרה, השניים צפויים להתעקש על ניהול המגעים בשיתוף מלא של מערכת הביטחון, צה"ל, אמ"ן ומשרד החוץ. "הפעם לא ניתן לנתניהו להפוך את הנושא הזה לצעצוע פרטי", אמרו בסביבתם.

גנץ כבר התבטא בנושא בראיון שנתן בחודש שעבר, כשאמר שלא יאפשר לנתניהו לעקוף את מערכת הביטחון בכל הקשור למגעים בנושא האיראני.

"אני מכיר היטב את בכירי הממשל הנכנס, חלק גדול מהם עבדו מולי כשהייתי נספח צה"ל בוושינגטון ורמטכ"ל. ממשל ביידן ידידותי לישראל, ואני משוכנע שגם בנושאים חשובים כמו איראן נמצא אוזן קשבת", אמר. "אני מתכוון לדאוג שאיש לא יחשוב להפריע לנו לשמור על ביטחון ישראל עם תרגילים ומעקפים שמסכנים אותנו".