הלילה (בין חמישי לשישי) נחת המטוס ועליו הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לשטח סוריה, זאת במסגרת הסכם לשחרור אסירים בתיווך רוסי -ולאחר שהגיעה לרוסיה עוד מאתמול. מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום יצא לרוסיה כדי להשיב אותה. גורם בטחוני מסר כי במערכת הביטחון קיוו שלא מתוכננת קבלות פנים חגיגיות בשדה התעופה כאשר ינחת המטוס ועליו הצעירה.

״לפני ימים אחדים צעירה ישראלית חצתה את הגבול לסוריה. אני שוחחתי פעמיים עם ידידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביקשתי את עזרתו כדי להשיב אותה, והוא אכן פעל. אני מבקש להודות לו על שנרתם שוב להשבת אזרחים ישראלים ארצה. ישראל תמיד עשתה ותמיד תעשה כל מה שביכולתה כדי להשיב את אזרחינו לארץ. אני מבקש להודות לנשיא המדינה, ראש המל״ל, מתאם השבויים והנעדרים, צה״ל, שב״כ, מוסד, משרד הביטחון, משרד החוץ ולכל מי שעזר בפעולה החשובה הזאת. תודה לכם״, מסר נתניהו.

כפי שציין, ראש הממשלה נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה פוטין פעמיים בימים האחרונים, בתאריכים 8.2.21 וב-13.2.21, וביקש לסייע לישראל כדי להשיב את האזרחית הישראלית. הנשיא פוטין נענה בחיוב לבקשת ראש הממשלה נתניהו שהודה לו על הסיוע. ראש המל"ל והיועץ המדיני לנשיא רוסיה המשיכו ברצף שיחות על מנת להשלים את פרטי החזרת האזרחית. 

"מדינת ישראל מבקשת להביע הערכה לפעולות נשיא רוסיה וכמחווה של רצון טוב ישראל החזירה לסוריה שני רועי צאן שנכנסו לישראל וכן תקצר בשלושה חודשים את עבודות השירות (באמצעות חנינה) של ניהאל אל-מקת", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

כחלק מהעסקה, כוחות צה"ל החזירו היום שני רועי צאן לידי הצלב האדום בשטח סוריה דרך מעבר קוניטרה, זאת בהתאם להנחיית הדרג המדיני. השניים, מוחמד אחמד חוסין וטאריק גבאב אל-אוביידן, נעצרו על ידי כוחות צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים של הכוחות מזרחית לגדר, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל.

חיילי צה''ל בגבול הצפון, סמוך לזירת המטענים (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בגבול הצפון, סמוך לזירת המטענים (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, מוקדם יותר היום נודע למעריב כי נרשמה התקדמות משמעותית במשא ומתן להשבת הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לשטח סוריה. כעת נראה כי העסקה קרובה לסגירה. במקביל, בישראל אופטימיים על רקע העובדה שהרוסים נחושים לסגור את העסקה ומהר.

לגבי חציית הישראלית לסוריה, מדובר בחוזרת בשאלה שמניעיה האישיים טרם התבררו. ניתן להעריך כי היא עברה את הגבול בנקודה בה לא הוקם המכשול החדש ("פרויקט שעון חול"), במורדות המזרחיים של החרמון, ולא זוהתה בזמן החציה. למעשה, הדיווח שיש ישראלית בסוריה הגיע מהסורים בדיעבד,  לאחר שהבינו כי אין מדובר בסוגיה ביטחונית. בעבר עצרו אותו חיילים באזור הגדר בעזה. לא ברור האם חשבה לחצות את הגדר.

כתבנו טל לב רם התייחס הבוקר בפירוט לסוגיה בשידור ב-103FM, והסביר: "אנחנו מבינים שיש אופטימיות כי הרוסים מעורבים בזה ורוצים לפתור את זה, והסורים מושפעים מאוד מהרוסים. יש עדיין דברים לפתור, שאחד מהם הוא עניין שקשור לכל סוגיית האסירים אצלנו".

אתמול דיווחה הטלוויזיה הסורית כי מתקיימים מגעים בין ממשלת ישראל וממשל אסד בסוריה, בתיווך בכיר רוסי, לשחרור ישראלית שחצתה את הגבול בשוגג ונעצרה על ידי כוחות הביטחון במדינה. על פי פרסומים בכלי התקשורת הזרה, מדובר בישראלית חרדית בת 25 מהיישוב קרית ספר. בעקבות המגעים המריא היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת למוסקבה במטרה להגיע לסיכום על חילופי השבויים, ואמש שב ארצה.

השליח המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, נשאל אתמול על ידי העיתון הרוסי היוקרתי "קומרסנט", מהו נושא המגעים שמתנהלים בימים האחרונים בין ישראל ורוסיה. לברנטייב אמר בתגובה כי "המגעים מתקיימים ויש לברך עליהם מפני שבמהלכם קיימת אפשרות להגיע להסכמות על מניעת התקיפות הישראליות בשטחי סוריה".

לדיווחים בתקשורת הסורית קדמה ישיבת ממשלה חשאית שעסקה בסוגיה ביטחונית חשובה, והתקיימה באופן פרונטלי ולא מקוון, כמו יתר ישיבות הממשלה בתקופה האחרונה. בישיבה הובהר לשרים כי בשבועיים האחרונים התקיימו מגעים הדוקים מול ההנהגה הרוסית הבכירה בעניינו של נושא הומניטרי רגיש בסוריה.