בג"ץ פסק היום (שני) כי יהודים שעברו תהליך גיור רפורמי וקונסרבטיבי יוכרו כיהודים על פי חוק השבות במדינה. ההחלטה התקבלה בדעת רוב על ידי הנשיאה אסתר חיות והשופטים הנדל, פוגלמן, עמית, ברק-ארז, ברון, קרא ומינץ.

ההחלטה של בג''צ גררה תגובות רבות בקשת הפוליטית והדתית בישראל. בארגון רבני צהר אמרו כי "העסקנים שבקשו להשתלט על שערי הכניסה לעם היהודי ולנהל את הליכי הגיור במדינת ישראל לפי השקפת עולמם בלבד ללא קיום השיח הנדרש, גרמו לכך שבג"ץ הוא זה שקיבל החלטה היכולה להשפיע על עתיד העם היהודי בזמן הקרוב והרחוק". בארגון הוסיפו כי "עדיין ניתן לתקן ולאפשר לרבני ערים ומועצות לגייר כפי שהיה מקובל מאז ומתמיד".

יו"ר ישראל ביתנו, ח''כ אביגדור ליברמן הגיב גם הוא ומסר: "אני מברך את בג"ץ על ההחלטה ההיסטורית. ישראל ביתנו תמשיך להלחם נגד הכפייה הדתית ותשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית וליברלית".

יושב ראש האופוזיציה, ח''כ יאיר לפיד: "מברך על פסיקת בג״ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות - אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים".

גם מן העבר השני של הקשת הפוליטית היו שהגיבו. שר הפנים אריה דרעי אמר כי " החלטת בג"ץ להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים מוטעה, מצערת מאד ותגרום מחלוקת וקרע קשה בעם. אני מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל". סיעת ש''ס הוציאה תגובה רשמית להחלטה וכתבה כי מדובר בפגיעה אנושה בצביונה היהודי של המדינה והרס הסטטוס קוו. "ההחלטה מהווה ביטוי לניתוק החמור של שופטי העליון מרוב העם בישראל, שמאמין במדינה יהודית ורוצה לשמור על היהדות על פי המסורת הנהוגה מזה אלפי שנים. ש''ס תתמוך בחוק שיבטל את ההחלטה ובחקיקת פסקת התגברות שתמנע מבג''ץ להתערב שוב בנושא", הגיבו במפלגה.

יו''ר ועדת החוקה ח''כ יעקב אשר מסר: "פרסום ההחלטה בעת הזו היא התערבות בוטה במערכת הבחירות לצורך הזנת הקמפיינים של צד מאוד מסוים במפה הפוליטית. אין פוליטיקאים גדולים יותר משופטי בג"ץ, הגיע הזמן לצמצום האקטביזם של ביהמ"ש בקביעת סדר היום במדינת ישראל".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר: ‏החלטת בג״ץ שערורייתית, היא עוד תביא עלינו אסון! כל אדם ברחבי העולם, ייגש לרב רפומי ויקבל אישור לעלות ארצה בתוך 30 ימים. ברור שבתוך זמן קצר, ישראל כבר לא תהיה יהודית ודמוקרטית. היום יותר מתמיד הציבור חייב להכריע מי ינהל את המדינה, אנחנו או בג״ץ. מפתיע שלפיד מוחא כפיים על ההחלטה?".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה להחלטה: "מפלגת העבודה בראשות ח"כ מרב מיכאלי מברכת את החלטת בית המשפט העליון, מפלגת העבודה תמשיך במאבקיה למען חברה פלורליסטית ושיוונית, המכירה בכל הזרמים ביהדות. לא בכדי, הרב גלעד קריב שהיה בין מובילי המאבק בעשרים שנה האחרונות נמצא בצמרת רשימת המפלגה לכנסת ישראל. בזכות מאבקו של הרב קריב ושותפיו, אזרחים ותושבים רבים החיים בישראל יוכלו להירשם כיהודים".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ: ״דרעי, בנט, ליצמן, סמוטריץ׳ ושאר הכופים: אין לכם מונופול על היהדות. ומעכשיו גם אין לכם את המפתח היחיד לכניסה לישראל״.

יו"ר סיעת מרצ, ח''כ תמר זנדברג הגיבה גם היא ואמרה כי "ההחלטה מבורכת וחשובה. הגיע הזמן שישראל תשתחרר מכבלי מונופול הרבנות שמתנהלת על פי זרם דתי צר, ותקבל בזרועות פתוחות גם את מי שבחרו להצטרף ליהדות דרך הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי. ליהדות גוונים רבים - ישראל היא ביתם של כל היהודים ולא מדינת הלכה".

"פעם נוספת בג"ץ מתערב בהחלטות ממשלה ושוכח את תפקידו. ההכרה של מדינת ישראל בגיור תיקבע על ידי נציגי העם שנבחרו באופן דמוקרטי, ולא על ידי משפטנים. מתווה ניסים היה ונשאר הדרך הנכונה להסדיר את סוגיית הגיור בישראל. נדאג למסד בחוק את הליכי הגיור", אמרו במפלגת ימינה.

איתמר בן גביר, יו''ר עוצמה יהודית אמר כי "בג"ץ הפך להיות הבית של התנועה הרפורמית ומקעקע את הזהות היהודית של מדינת ישראל. פסק הדין החמור שפורסם היום פותח פתח מסוכן שיאפשר למחוק את הרוב היהודי במדינה ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה. בבחירות הקרובות עם ישראל יצטרך להכריע בין ממשלת ימין שתחוקק פסקת התגברות, תערוך רפורמה במערכת המשפט ותשמור על זהותה היהודית של המדינה - לבין ממשלת שמאל מסוכנת שתאפשר לבג"ץ להמשיך לשלוט הלכה למעשה ולמחוק כל סממן יהודי במדינה".

ממפלגת הציונות הדתית נמסר: "מדובר בפסיקה מסוכנת לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בג״ץ ממשיך לרמוס ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל וממשיך לפעול באופן אקטיבי ולא דמוקרטי כשלוחה של ארגוני השמאל ע״מ להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".

במפלגת תקווה חדשה הגיבו גם הם להחלטה ואמרו: "פסק הדין של בג״ץ הוא תוצאה של חוסר יכולת קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו במשך למעלה מעשור בנושא, המאפיינת את התנהלותה בכל התחומים. וועדת נסים, שמונתה ע״י נתניהו, הציעה מתווה הגיוני לפתרון - אך גם לאחר המלצותיה נתניהו נמנע אפילו מדיון ומקבלת החלטות בנושא. עתה נלמד את פסק הדין והשלכותיו".

הראשון לציון הרב הראשי לישראל: "החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק. מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם".

שר הדתות יעקב אביטן בתגובה להחלטת בג״צ: ״העם היהודי לא מכיר ברפורמים ולא בגיורהם המגוחכים. במשך אלפי שנים שמרו היהודים על יהדותם על פי ההלכה וזה מה ששמר עליהם לאורך כל הגלויות. אבסורד לגלות שדווקא במדינת היהודים קמים שופטים ובמחי החלטה אומללה אחת שומטים את הקרקע מתחת למדינה היהודית. אבל זה לא יעזור להם. ש״ס שמובילה את דגל המדינה היהודית תוביל בכנסת הבאה חוק שיבטל את ההחלטה ותשאיר את הסטטוס קוו על כנו״.

שר הדתות יעקב אביטן (צילום: יעקב כהן)
שר הדתות יעקב אביטן (צילום: יעקב כהן)

תגובת הרב גלעד קריב, מועמד לכנסת מטעם מפלגת העבודה: "בית המשפט העליון הגן בפסק הדין שלו על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי כולו וכמדינה דמוקרטית המחויבת לחופש דת ומצפון של אזרחיה. פסק הדין הוא בשורה של ממש לציבור הישראלי, ליהודי התפוצות ובמיוחד לאותם אזרחים ותושבים ישראלים המבקשים להשלים את מסעם אל חיק העם היהודי. פסק הדין אינו כופה דבר על הרבנות הראשית או על קהילות אורתודוכסיות אך הוא קובע את מה שהיה צריך להיות מובן מאליו: מדינת ישראל, כמדינת העם היהודי, צריכה לכבד את כל הזרמים והחוגים בעם ישראל באופן שווה וללא אפליה".

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר״ד לאו: "מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל".

תנועת נאמני תורה ועבודה לפסק הדין בבג״צ הגיור: "פסיקת בית המשפט העליון היתה צפויה בעקבות ההתעקשות החרדית ארוכת השנים שהגביהה יותר ויותר את חומות הגיור.  בפועל, פסק הדין לא יביא לשינוי גדול במציאות, בהיותו מהווה המשך לגיורים המוכרים ממילא על ידי הזרמים מחוץ לישראל. צר לנו שכאשר הפוליטיקאים אינם מסוגלים להסכים על פתרונות, הם מגוללים את ההחלטה לפתחו של בית המשפט שיעשה את העבודה במקומם. אנו מקווים כי הציבור הדתי ילמד את הלקח ולא יחשוש להיות להבא, היוזם והמוביל בסוגיות דת ומדינה".

גם ב'ועידת רבני אירופה' תקפו את החלטת בג"ץ ואמרו כי "'ועידת רבני אירופה' המייצגת את המנהיגים הרוחניים של למעלה מ-80% אחוז מהקהילות המרכזיות והכלליות באירופה המונים כמיליון וארבע מאות אלף איש קובעת כי אין כלל דרישה להכיר בגיורים אלה שאין לה כל תוקף הלכתי. כל החברים במאות הקהילות שלנו באירופה מעוניינים רק בגיור על פי ההלכה ומסורת ישראל".

הרבנים הראשיים ומאחוריהם הרב פנחס גולדשמיט, ראש הוועידה, והרב משה לבל, המנהל הרבני של ועידת רבני אירופה. (צילום: אלי איטקין)
הרבנים הראשיים ומאחוריהם הרב פנחס גולדשמיט, ראש הוועידה, והרב משה לבל, המנהל הרבני של ועידת רבני אירופה. (צילום: אלי איטקין)

בהודעת הוועידה נאמר עוד כי "ישראל כיום היא מדינה של העולם הראשון, אליה שואפים מיליוני אזרחי מדינות עולם שלישי להגר - הליברליזציה של תהליך הגיור לבתי דין רבניים שאינם רשמיים, עשויה להביא לישראל מיליוני אנשים ממדינות שונות כתיירים, שיעברו גיור פרופורמה וידללו את דמותה של המדינה היהודית היחידה בעולם".