ישראל לא תשתף פעולה עם חקירת התובעת פאטו בנסודה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כך על פי החלטה שהתקבלה היום (חמישי) על ידי ממשלת ישראל. בימים האחרונים נערכו דיונים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, ובכירים נוספים, בהם הוחלט לאמץ את עמדת הצוות הבין משרדי שבראשות המל''ל, לפיה יש לענות למכתב התובעת פאטו בנסודה ולהבהיר כי בית הדין פועל ללא סמכות. כמו כן, יובהר כי ישראל היא מדינת חוק אשר יודעת לחקור את עצמה.

במכתב יצוין כי בנוסף לכך שישראל דוחה לחלוטין את הטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה, ישראל שבה ומבהירה את עמדתה החד-משמעית לפיה אין לבית הדין בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדה.עמדה זו הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבינלאומי. 

עוד יובהר במכתב כי מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה.

נתניהו אמר במהלך הדיון כי "בזמן שחיילי צה"ל נלחמים במוסריות עילאית נגד טרוריסטים המבצעים פשעי מלחמה חדשות לבקרים, בית הדין בהאג החליט לגנות דווקא את ישראל. אין מילה אחרת להגדיר זאת מלבד צביעות. גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם, הפך לגוף עוין שמגן על מי שרומס זכויות אדם".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)

כזכור, הדיון שנערך אמש באותו הנושא הסתיים ללא הכרעה מצד המשתתפים וחודש היום, כאמור, המועד האחרון להגשת התשובה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. 

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע בחודש שעבר כי יפתח בחקירת פשעי מלחמה שבוצעו בשטחי עזה, יהודה, שומרון ומזרח ירושלים. על פי הודעת תובעת בית הדין החקירה תבחן אירועים החל מחודש יוני 2014 - כלומר, לפני מבצע צוק איתן שהתרחש בחודשים יולי-אוגוסט 2014. בחקירתו צפוי בית הדין לעסוק הן בעבירות שבוצעו לכאורה על ידי כוחות צה"ל, וכן על ידי חמאס וגורמים פלסטיניים נוספים. 

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי השיבה לתגובת ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "באיחור מופקר של חודשים רבים, נתניהו הואיל לקיים דיון בנושא בית הדין בהאג. עכשיו התנהלותו עלולה לגבות מחיר כבד מקציני וחיילי צה"ל. נתניהו מסכן את ישראל, נתניהו חייב ללכת".