חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה הרב גלעד קריב ונשות הכותל הגיעו הבוקר (שלישי) אל הכותל המערבי לתפילת ראש חודש. קריב נשא עמו את ספר התורה של נשות הכותל, ובשל חסינותו של הראשון, לא יכלו מאבטחי רב הכותל לקחת את הספר. 

במקום שהו לפי נשות הכותל "מאות פורעים חרדים וחרד"ליים שביקשו לפגוע בהן ובח"כ קריב", אך לבסוף הצילחו לקרוא בתורה במקום. במהלך התפילה, נשמעה כריזה הקוראת לקריב להכניס את ספר התורה לתיק, והאשימה אותו בניצול סמכותו כחבר כנסת.

יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל אמרה כי "הניצחון שלנו לקרוא בכותל בתורה, ערב יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל הוא ניצחון הסובלנות והשפיות על הקיצוניות, ההסתה וההדרה - הניצחון של כלל עם ישראל".

נשות הכותל קוראות בספר התורה. צילום: נשות הכותל

הרב קריב הוסיף: "יחד עם נשות הכותל, ובתמיכת רוב הציבור הישראלי ומיליוני יהודים ברחבי העולם. אנו נמשיך להיאבק על הזכות של כל הזרמים והקהילות בעם היהודי להתפלל כמנהגן בכותל המערבי. אני גאה להשתמש בחסינות שלי על מנת לשאת את ספר התורה של נשות הכותל, ומתבייש בכך שרשויות שלטון בישראל עסוקות בניסיון להחרים ספרי תורה ולמנוע מנשים להתפלל ולקרוא בתורה כמנהגן.

מנגד, חברי הכנסת הדתיים המשתייכים לזרם האורתודקסי גינו בתוקף את המעשה של נשות הכותל ושל קריב. 

ח"כ אבי מעוז ממפלגת נעם אמר כי יפעל לכך "שבממשלה הבאה הפרובוקציות בכותל לא יחזרו". חברו לרשימת הציונות הדתית, ח"כ איתמר בן גביר ציין כי מדובר במעשה "בזוי ולא ראוי שחבר כנסת מנצל חסינותו לעבור עבירה פלילית ולפגוע ברגשות עם ישראל בראש חודש. בכוונתי לפנות בתלונה ליו"ר הכנסת נגד מעשיו של קריב ולבקש שיוזהר לבל ימשיך לבצע עבירות פליליות של התססה והמרדה שהחסינות לא מגנה עליהם".

גלעד קריב ונשות הכותל (צילום: נשות הכותל)
גלעד קריב ונשות הכותל (צילום: נשות הכותל)

קריב לא נשאר חייב, והשיב לאמירותיו של בן גביר: "מציע לחבר כנסת שהורשע בפלילים פעם אחר פעם, לא להטיף מוסר על שמירת חוק. במדינת ישראל לא קיים כל חוק האוסר כניסה עם ספרי תורה לכותל המערבי. אם כבר, הנהלים המופרכים של רב הכותל, שכל עניינים התנכלות לנשות הכותל, סותרים את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוקים רבים נוספים".

גם ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה התייחס למהלך של קריב, ופנה לנפתלי בנט יו"ר ימינה, וגדעון סער וזאב אלקין מתקווה חדשה: "הבוקר קיבלתם 'טעימה' שממחישה מי הם שותפי 'ממשלת השינוי'. כשומרי דת ומסורת מתבקש שתבהירו לקהל בוחריכם כי לא תייצרו שיתופי פעולה פוליטיים עם פרובקטור חסר כל רגישות לקודשי ישראל כמו גלעד קריב. מבזי הדת וההלכה לא יכולים ליהיות חלק מהמערכת הציבורית במדינת ישראל".

נשות הכותל הוא ארגון נשים שמטרתו המוצהרת היא "לאפשר חופש תפילה לנשים בכותל המערבי". הוא הוקם בסוף שנות השמונים לאחר שקבוצת נשים ביקשה להתפלל ברחבת הכותל, אך הוטל  עליה איסור להתעטף בטליתות, להשתמש בספרי התורה שבמקום או להכניס ספר תורה משלהן.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, פנה במכתב ליו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין עבור ועדת האתיקה בבקשה להטלת סנקציות על ח"כ גלעד קריב בגין הכנסת ספר תורה לכותל המערבי. במכתב כותב ח"כ גפני, כי נוהל הכנסת ספרי תורה לרחבת הכותל המערבי הקיים אוסר ככלל על הכנסת ספרי תורה חיצוניים לרחבת הכותל המערבי לרבות הרחבה העליונה, אלא אם ניתן לכך אישור מאת רב הכותל המערבי ובהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת.

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, אמר: “הפרובוקטור גלעד קריב הוכיח הבוקר את זילות קדשי ישראל בידי הרפורמים והקונסרבטיבים. הגעתו לכותל הבוקר תוך הפרעה לציבור ולתפילה היא בושה וחרפה, ומהווה פגיעה בקדושת המקום”.

חה"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) אמר: "תורת ישראל היא תורת חיים. אף פרובוקטור שרלטן לא יצליח לקעקע את נצח ישראל. גם הקריאה בספר חסרת כל משמעות, מכיוון ש"ספר תורה שכתבו מין, יישרף" (רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ו ה"ח)".

מסיעת ש"ס נמסר: "ח״כ גלעד קריב עבר הבוקר על הנחיית היועמ"ש רק בכדי לעורר פרובקציה בכותל המערבי, מעשה בזוי שראוי לכל גינוי. לקריב וקבוצתו אין שום קשר לכותל המערבי, הם אינם מאמינים בבית המקדש, אלא רק רוצים לעורר פרובוקציות ופירוד בעם".