בנימין נתניהו יכנס מחר (חמישי) ישיבה ביטחונית מצומצמת בנושא הסכם הגרעין האיראני, בשהתתפות בכירים במערכת הביטחון והחוץ.

מדובר בדיון המתקיים בהמשך לכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני בשבוע שעבר, בו הוצגו נתונים בקשר למצב הגרעין האיראני, והמשא ומתן של המעצמות העולמיות מול איראן. דיון המשך יתקיים השבוע.

נוסף על כך, בימים הקרובים בכירים ישראלים, בהם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן וראש המל"ל מאיר בן שבת, עתידים לטוס לוושינגטון לשיחות עם מקביליהם בממשל ביידן כדי להציג את העמדה הישראלית בנושא הגרעין האיראני, לנסות לגשר על הפערים ולתאם עמדות בין המדינות.

כזכור, בין איראן למעצמות העולם, החל מסין ורוסיה, וכלה בבריטניה, גרמניה וצרפת, מתנהלות שיחות בווינה בנושא חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין, כאשר האחרונה לא מקיימת שיחות ישירות עם איראן, אלא באמצעות תיווכן. כזכור, המדינה פרשה מהסכם הגרעין בשנת 2018, עת דונלד טראמפ כיהן כנשיאה. 

הכור הגרעיני באראק (איראן) (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני באראק (איראן) (צילום: רויטרס)

בתוך כך, כפי שדווח אתמול ב"מעריב", בישראל סבורים כי אנחנו מתקרבים למבוי סתום אל מול האמריקאים ביכולת להשפיע על חזרתם למסגרת הסכם גרעין בתנאים שישראל מבקשת.

ההערכה במערכת הביטחון היא כי ההחלטה האמריקאית כבר התקבלה: חזרה למסגרת הסכם עם איראן. בשלב הראשון - בהסכם ביניים, שכבר בו יוסרו חלק מהסנקציות ללא שינוי מהותי מהסכם הגרעין הקודם.

בדיון בקבינט השבוע לא התקבלו החלטות חדשות ולא דנו על אסטרטגיה. היה זה בסה"כ דיון של שעתיים, שבו שיקפו גורמי הביטחון לשרי הקבינט את תמונת המצב מול איראן, לאחר יותר מחודשיים שבהם הקבינט לא התכנס. השרים שאלו גם על האמריקאים וקיבלו את התשובה כי ארה"ב נחושה לחזור למסגרת של הסכם.