ברקע דיווחים בדבר אפשרות של תמיכת יהדות התורה בממשלה של גוש השינוי בראשות יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, הודיע ח"כ משה גפני (יהדות התורה) על ביטול הפגישה בינו לבין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שתוכננה להתקיים בכנסת ביום שני הקרוב.

בסביבתו של גפני טענו כי מדובר ב"דחייה מסיבות טכניות", אולם ההערכה היא כי גפני נרתע מהדיווחים על תמיכה אפשרית של יהדות התורה בממשלת השינוי באמצעות הימנעות בעת ההצבעה על הקמת הממשלה החלופית.

נתניהו על בחירות ישירות לראשות הממשלה. צילום: ערוץ הכנסת

שלשום התייחס גפני לפגישתו הצפויה עם לפיד ואמר בראיון לרדיו קול ברמה: "אני מדבר עם כולם, כולל עם לפיד, כי שלחו אותי לכנסת לעשות את עבודתי, ולא ל'בית המוסר'. גם עם אחמד טיבי אני מדבר. היחיד שאסרב לדבר איתו הוא אביגדור ליברמן. אני לא מקבל תכתיבים מאף אחד, וזה לא סותר את הכוונה ללכת עם הימין ונתניהו".

גורם אחר בגוש השינוי אמר ל"מעריב": "השבוע הבא יהיה קריטי, ובו יתברר אם ניתן להגיע לסיכומים עם בנט על הקמת ממשלה. המטרה שלנו היא לסיים את המשא ומתן עם ימינה לפחות ברמת העקרונות, עוד לפני שהמנדט של נתניהו יפוג, ולומר לנשיא שעלה בידינו להרכיב ממשלה, עד שריבלין יחליט על המשך צעדיו".

לדבריו, הוויכוח העיקרי עוסק בסוגית השוויון בממשלת הרוטציה שתקום. "בנט וסער הגיעו למו"מ כגוש אחד, ולמרות שהם 13 מנדטים הם דורשים שכוחם בממשלה יהיה זהה למשקל שאר השותפים בקואליציה".

בגוש ממתינים להכרעה ברורה של בנט אם לסגור הסכם עם לפיד וגוש השינוי על הקמת ממשלה פריטטית. "בנט חושש מנתניהו, וכנראה יחכה עד הדקה ה־90 של מנדט נתניהו כדי שלא יאשימו אותו שהביא לממשלה עם גוש השינוי", אומרים בגוש.

גורם המעורב במגעים אמר אמש כי גוש בנט־לפיד דורש לקבל את תיק הביטחון, כשהמועמד לכך הוא גדעון סער, בעוד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן דורש את האוצר. "אני מעריך שבסוף הביטחון יישאר בידי גנץ", אמר. "לא כולם בגוש שלמים עם הרעיון שיו"ר מפלגה עם שבעה מנדטים יקבל את ראשות הממשלה. יש עדיין קשיים ומכשולים שצריכים להתגבר עליהם.

"עדיין לא ברור מבחינתו של בנט אם יירד מהגדר ולא ירקוד על שתי חתונות. הוא לא יהיה זה שהקמת ממשלת שינוי תהיה על שמו. הוא יחכה עד הדקה ה־90. עד כה לא הוצגו הסכמים לשותפים בגוש. יושבים ומדברים, אבל זה לא פשוט. בנט מאוד רוצה, אבל הוא מפחד. מנסור עבאס העמיד את עצמו בעמדת - מי שיציע לו הצעה טובה, הוא ילך איתו".

בגוש מתכוונים להתגמש ככל שניתן, ויותר. ח"כ יאיר גולן ממרצ אמר אמש: "יש להקים ממשלת 61 בראשות לפיד, אבל אם האפשרות האחרונה והיחידה להחלפת ממשלת השחיתות היא ממשלה עם בנט ברוטציה - אצביע בעדה. זה פתרון הזוי ולא יציב, אבל למען עתיד ישראל אבלע את הצפרדע".

אמש נפגש לפיד שוב עם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. המטרה: "להמשיך בניסיונות להרכיב ממשלת אחדות ישראלית, שתסיים את שלטון נתניהו ותביא לשיקום מדינת ישראל".

הליכוד מגביר את הלחץ על בנט

אחרי המתקפה החריפה של בנימין נתניהו על יו"ר ימינה נפתלי בנט שלשום, בליכוד נחושים להכביד עליו את מכבש הלחצים. גורמים בליכוד מסבירים: "מבחינתו של נתניהו, אין שום דבר אישי. הדברים החריפים שהוא אמר על בנט בשידור חי נועדו אך ורק להעביר מסר לקהל הבוחרים של ימינה ולהרתיע את בנט מהליכה עם גוש השינוי. המטרה העיקרית של נתניהו היא להעביר את חוק הבחירה הישירה, ולשם כך הוא זקוק לתמיכתו של בנט ולכן לא יהסס להמשיך בניסיונות לשכנע אותו לתמוך בכך".

גורמים בגוש הימין טוענים כי בתקופה האחרונה נמנע ראש הממשלה מלתקוף את בנט, בעצתו של אהרון קליין, האסטרטג האמריקאי של נתניהו. "שלשום נתניהו שינה את דעתו ואמר בפומבי את מה שחזר ואמר בשיחות סגורות", אומרים אותם גורמים. בליכוד משוכנעים כי העדפתו הברורה של בנט היא הליכה עם גוש מתנגדי נתניהו והקמת ממשלת רוטציה, כאשר הוא הראשון לכהן כראש ממשלה.

נפתלי בנט וגדעון סער (צילום: פלאש 90)
נפתלי בנט וגדעון סער (צילום: פלאש 90)


בליכוד מסבירים כי מהמתקפה של נתניהו על בנט שלשום ניתן להסיק שאזלו סיכוייו להקים ממשלה, אולם זה לא משקף את דעתו האמיתית של ראש הממשלה. "ההופעה נועדה להרדים את הצד השני, לגרום ללפיד ולשותפיו להרגיש שנתניהו הרים ידיים ושהממשלה נמצאת בכיסם", אומרים גורמים בגוש הימין. "אם הם יקנו את המסר ויירגעו, הם יתחילו לעשות טעויות ולריב ביניהם. זה בדיוק מה שבמפלגת הליכוד צריך שיקרה. המטרה של גוש הימין היא לחסל את קואליציית לפיד־בנט כדי לקבל הזדמנות נוספת ב־21 הימים שבהם המנדט עובר לכנסת".

בשבוע וחצי שנותר לנתניהו עד לפקיעת המנדט הוא מתכוון לפעול בשלושה כיוונים. הראשון, להמשיך את מסכת הלחצים על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כדי לנסות לגרום לו להסכים להקמת הממשלה בתמיכה חיצונית של מפלגת רע"ם. עם זאת, בסביבת נתניהו מודעים לעמדתו הבלתי מתפשרת של סמוטריץ' ומניחים שהסיכויים שישנה את עמדתו שואפים לאפס.

הכיוון השני הוא המגעים הלא רשמיים של אנשי הליכוד עם אנשי תקווה חדשה ועם גדעון סער עצמו. אומנם לא מתנהל משא ומתן רשמי בין המפלגות, אבל קיימים ערוצים לא פורמליים באמצעות שיחות פרטיות בין חברי הליכוד לבין סער וחבריו.

הרעיונות שמתגלגלים בליכוד הם להציע לסער לתמוך בחוק להגבלת הכהונה של ראש ממשלה; הצעה שלפיה מרכז הליכוד יצביע על מינוי המועמד לראשות ממשלה שאינו נתניהו, בעוד נתניהו ימונה לראש ממשלה חליפי ויכהן כשני ברוטציה, וכן הצעה לשלב את סער ואנשיו בליכוד. כל הרעיונות הללו אינם רשמיים ואינם על דעתו של נתניהו.

בליכוד משדרים דאגה מהעמדה העמומה של סער. גורמים במפלגה: "סער לא מנתק את הקשר הלא רשמי שלו עם חברי הליכוד הוותיקים, שהיו קרובים אליו במשך שנים. הוא מדבר איתם, שומע את ההצעות, ולא מביע את עמדתו באופן ברור".

לנוכח אי־הוודאות, חוששים בליכוד כי במפלגתו של סער נוקטים טקטיקה של הרדמה, וכי מאחורי הקלעים מנהלים במלוא המרץ מגעים להקמת הממשלה של גוש השינוי.