התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר כדי להבהיר שבכל הנוגע לתשלום דמי האבטלה, יש לפעול לפי הקבוע בחוק הביטוח הלאומי. הפנייה למנדלבליט נעשתה לאחר ששר האוצר ישראל כ"ץ הנחה בשבוע שעבר את מנכ"ל הביטוח הלאומי לא להפחית את דמי האבטלה ב־10% בחודש הבא ולשלם את דמי האבטלה בגובהם הנוכחי גם בחודש מאי, בניגוד לחוק ובחריגה מוחלטת מסמכותו.

התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי אף שאינה נוקטת עמדה בנוגע להפחתת דמי האבטלה או מתנגדת להשארתם כפי שהם, היא סבורה כי כל מהלך כזה מוכרח להיעשות אך ורק לפי כללי המינהל התקין, המחייבים חקיקה ראשית בכנסת שתסדיר את העניין מול הכנסת והציבור – ולא באופן עקלקל.

במכתבם מדגישים עו"ד אריאל ברזילי, מנהל האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, ועמיתו עו"ד דן שבל כי סעיף 179.ז.ב לחוק הביטוח הלאומי קובע בחוק הוראות ברורות לקביעת גובה דמי האבטלה כאשר נתוני האבטלה במדינת ישראל יורדים מתחת ל־10%, והוא אינו מקנה שיקול דעת לשרי הממשלה או למוסד לביטוח לאומי. "על כן, הנחייתו של השר להפר את החוק אינה חוקית וחסרת כל תוקף", מדגישים השניים ומתייחסים לאבסורד נוסף בהנחייתו של השר למנכ"ל הביטוח הלאומי: "ממילא המוסד לביטוח לאומי אינו כפוף למשרד האוצר, ובפרט לא להוראותיו של שר האוצר (הביטוח הלאומי הוא תאגיד סטטוטורי עצמאי שכפוף לשר העבודה והרווחה ולא לשר האוצר - י"ב). על מר שפיגלר להשיב לשר כ"ץ כי לא ימלא אחר הנחייתו. אם השר מעוניין לשנות את ההוראה הקבועה בחוק, הוא בהחלט רשאי לקדם את שינויו כדין בחקיקה ראשית בכנסת. עד שייעשה כן, השר והמוסד לביטוח לאומי כפופים להוראה הברורה של החוק", מדגישים ברזילי ושבל.

בתוך כך, לקראת הביטול בסוף חודש יוני של ההסדר שלפיו עובדים שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה זכאים אוטומטית לדמי אבטלה כלשהם, קיבל לידיו ביום חמישי האחרון שר העבודה והרווחה איציק שמולי דוח המלצות של ועדת מומחים שמינה, בראשות הכלכלן פרופ' מומי דהן מהאוניברסיטה העברית, והיא מציעה כי קצבאות האבטלה יחזרו לרמתן מלפני הקורונה רק לאחר ששיעור האבטלה יירד מתחת ל־7.5% - שינוי שלפי חוות הדעת של התנועה לאיכות השלטון אפשרי גם הוא, כאמור, רק לאחר שינוי חקיקה בכנסת שכרגע משותקת בשל המבוי הסתום הפוליטי. עוד בהמלצות הוועדה: קביעת מנגנון אוטומטי לקביעת תשלום האבטלה, תקופת הזכאות ותנאיה לפי שיעור האבטלה במשק, הסדר תשלום דמי אבטלה לעצמאיים, הארכת תקופת ההכשרה המקצועית והמשך תשלום דמי האבטלה במהלכה ועוד.

השר שמולי ציין בהקשר זה: "אני מאמץ את מסקנות הוועדה, מדובר בהסדר מדורג שמאזן בין הצורך להחזיר עובדים לעבודה לבין החשש שיישארו ללא עבודה וללא הכנסה".