סאגת מינוי שר המשפטים הקבוע מסרבת להסתיים והערב (שלישי) התכנסו שופטי בג"ץ על מנת לדון בעתירת התנועה לטוהר המידות והתנועה למען איכות השלטון בישראל, שעתרו בנושא המינוי. לאחר ששמעו את שני הצדדים, קבעו השופטים כי החלטת הממשלה בדבר מינויו של אקוניס לתפקיד שר המשפטים אינה תקפה "ובעת הזו אין שר משפטים מכהן בישראל".

השופטים אף הוציאו צו ביניים אשר ימנע את כניסתו של אקוניס לתפקיד, כאשר לראש הממשלה ניתנה האפשרות להשיב עד מחר בצהריים מדוע אין לבטל את המינוי. בנוסף, השופטים הודיעו כי בכוונתם לבחון את האפשרות לקיים את הדיון, שיתקיים מחר, בשידור חי.

בתגובה להחלטה התנועה לטוהר המידות, שעתרה לבג''ץ, מסרה: טוב שבג"ץ עצר את הניסיון לפגוע בשלטון החוק. אין תוקף למינוי של אקוניס לשר משפטים.  מנכ"ל התנועה עוה"ד עומר מקייס הוסיף: "ישיבת הממשלה היום והדיון בעתירה בבג"צ הטיחו בפנינו את הנזק העצום שנגרם מהחלל השלטוני שנקלענו אליו. אחרי בחירות רביעיות, עושה ראש הממשלה, הנאשם בפלילים כל טריק אפשרי כדי להימנע ממינוי שר משפטים, רק בשל מצבו האישי ותוך הפרה של הסדר ניגוד העניינים שלו. טוב שבג"ץ קבע שאין תוקף למינויו של השר אקוניס, ואנו מקווים כי כבר מחר יורה בג"ץ על מינוי שר משפטים בהתאם לדין, שכן בזמן שראש הממשלה ממשיכים בתרגיליו הנזק לאינטרס הציבורי הולך וגדל עקב אי-כהונת שרים".

הדיון, שהיה אמור להיפתח בשעה 17:00, נדחה בשעה בעקבות ההצבעה על מינויו של אופיר אקוניס לתפקיד השר, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וראש הממשלה החליפי, שר הביטחון בני גנץ. לאחר מכן נדחה הדיון פעם נוספת בחצי שעה, בעקבות דרישת בג''ץ להוסיף את אקוניס כמשיב לעתירה.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו לא יוצג על ידי מנדלבליט, אלא קיבל אישור מהיועמ''ש להיות מיוצג באופן פרטי. עו"ד דוד פטר מפורום קהלת היה זה שייצג את נתניהו בדיון.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, טען: ״למרות הפריטטיות בממשלה, התקבלה החלטה בניגוד גמור לעמדת היועמ״ש ובניגוד להסכמת שני הצדדים בממשלה - הנדרשים בחוק. על כן, ׳המינוי׳ בטל מעיקרו. אנו מבקשים שיוצא לאלתר צו ביניים. מדובר בנסיבות סופר חריגות. אנו דורשים שסמכויות שר המשפטים יישארו בידי גנץ לעת עתה - עד שיינתן פסק דין בעתירה זו. נדרש פתרון מיידי, אי אפשר להמשיך בלימבו הזה״.

עורך דינו של נתניהו: ״ההחלטה תקפה באופן חוקי. תקנון הממשלה מאפשר זאת - נדרשת העלאת נושא ולא העלאה שמית. לגבי ההחלטה הזו לא נדרש מנגנון פריטטי״. השופט פוגלמן השיב: "זו תפיסה קצת רדיקלית" נשיאת העליון חיות: "ראש הממשלה נתן הסכמתו להצבעה של גנץ. לעומת זאת - כאשר ראש הממשלה ביקש לשים את שמו של השר אקוניס, הביע גנץ התנגדות שהדבר יעל על סדר היום".

אקוניס ונתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אקוניס ונתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

‏הנשיאה חיות המשיכה ואמרה כי "חוות דעת של היועץ המשפטי מחייבת כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת. לכן מה שקרה היום בהצבעה, על פי חוות דעת היועץ - לא נעשה דבר, מפני שזה לא עבד לפי חוות הדעת שלו". עו"ד פטר השיב: "הממשלה יכולה לקבל החלטה בניגוד לדעת היועץ".

עורך דינו של נתניהו טען: ״ההחלטה תקפה באופן חוקי. לגבי ההחלטה הזו לא נדרש מנגנון פריטטי״. נשיאת ביהמ״ש העליון אסתר חיות נזפה בו: ״חוות דעת היועץ מחייבת - כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת״. השופט פוגלמן: ״הוראה בחוק יסוד היא לא פוליטית, היא חוקתית ויש לה אחריות בפני עצמה״.

לאחר מכן טען השופט פוגלמן כי "כל שאלה משפטית שמתעוררת, מתאפשר ליועץ המשפטי לממשלה להשמיע את עמדתו. לכן, אם היועץ המשפטי לממשלה רוצה לחוות את דעתו, צריכים לאפשר לו את זה".

עו''ד פטר: ״לא ברור מה מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני״. השופטים פוגלמן והנדל: ״מעמדו מעוגן בחוק יסוד, אפשר פשוט להסתכל בחוק״. עורך הדין הוסיף לאחר מכן כי "צריך לתת למגרש הפוליטי להתגלגל". השופט פוגלמן: ״יש פה סוגיה משטרית-חוקית. אנחנו לא נכנסים לשדה הפוליטי בשום צורה אלא מדברים על כיבוד החוק״.הנשיאה חיות: ״יש צורך לשמור על רציפות שלטונית חיונית, אי אפשר להמשיך בריק שלטוני כזה״.

עו"ד פטר: "הממשלה צייתה באופן מלא להחלטת בית המשפט, שכן התקיים דיון. אני לא מבין מה המשמעות המשפטית של צו שהעותרים מבקשים 'למנות לאלתר שר משפטים"'. השופט פוגלמן: "אדוני אומר 'דחקו אותי לקיר'. זה לא ביטוי מוצלח כאשר מדובר בהתפרקות שלטונית. אף אחד לא דוחק לקיר, רק מבקשים שימלאו את החוק. אילוצים פוליטיים לא יכולים להוות אמתלה לפירוק סמכות שילטונית".

השופט פוגלמן: "התווית ששמים על משהו כותרת 'פוליטי' לא עושה אותו חסין לביקורת שיפוטית". עו"ד פטר השיב: "ראש הממשלה מעוניין לשמר יחסים תקינים עם כל הצדדים. הוא מבקש עוד 48 שעות כדי לדון מחדש בעניין הזה". הנשיאה חיות: ״מה יקרה בתוך 48 שעות שלא קרה מאז יום חמישי בו התכנסנו לראשונה בנושא?״.

הנשיאה חיות סיכמה את הדיון לבסוף ואמרה כי היום "תתקבל החלטה בנושא שר המשפטים, ייקבע דיון נוסף למחר בעניין שאר השרים החסרים".

כאמור, אקוניס נבחר היום לתפקיד בישיבת ממשלה סוערת, אשר כללה גם את אי מינויו של גנץ לתפקיד שר המשפטים הקבוע, לאחר שההצבעה על המינוי לא עברה בעקבות התנגדות שרי הליכוד. לאחר מכן, הגישו בליכוד את שמו של אקוניס כמועמד לתפקיד, למרות התנגדות מנדלבליט וגנץ.

עוד בטרם הדיון פרסם היועמ''ש את עמדתו, לפיה יבקש מהשופטים להוציא צו שיורה על מינוי שר משפטים באופן מיידי: "אי-מינוי שר משפטים באופן מיידי הוא בלתי סביר באופן קיצוני. בנוסף, לא ניתן פתרון מיידי לסוגיית ההשלכות הבריאותיות מרחיקות הלכת של פקיעת ההכרזה על קיום דיונים בבית המשפט בהשתתפות עצורים ואסירים בדרך של היוועדות חזותית, לנוכח עמדתם הברורה של גורמי הבריאות בדבר הסיכון הבריאותי החמור הטמון בהמשך המצב הקיים. לפיכך, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, התגבשה חובה משפטית למינוי שר משפטים לאלתר, ובהתאם לכך ולצו על-תנאי שהוצא ביום 22.4.21, אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלת לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים בממשלה ה-35".

אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

לקראת הדיון, יו"ר כחול לבן פנה למנדלבליט במכתב שיוגש לשופטים בו כתב: ""מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על ידי ראש הממשלה נתניהו. מעשה זה של פגיעה ברורה, מודעת ומפורשת בשלטון החוק, מצטרף לניסיונות האינסופיים החוזרים ונשנים של ראש הממשלה לקעקע את יסודות הדמוקרטיה, מתוך רצון ליצור תוהו ובוהו וכאוס שלטוני, מסיבות ברורות וידועות. אנו נמצאים במצב קפקאי בו מטרתו של ראש הממשלה היא לקעקע את אמון הציבור במערכת המשפט, על מנת להכין את דעת הקהל למצב דברים בו יורשע. לטובת הגשמת המטרה הרשות נתונה, גם בנקיטת פעולות המובילות להרס הדמוקרטיה הישראלית – כמו ניסיון למנות שר משפטים בניגוד לחוק".