הארגון הבינלאומי משמר זכויות האדם פרסם אתמול דוח שמאשים את ישראל במדיניות אפרטהייד נגד פלסטינים בשטחים ונגד המיעוט הערבי בקרבה, וטען כי מדובר ב”פשע נגד האנושות”. הדוח, בן 213 עמודים, סקר “מעשים ומדיניות ספציפית” ובחן אם הם מהווים אפרטהייד, כפי שמגדיר החוק הבינלאומי. 

הדוח הצביע על הגבלות ישראליות על תנועה פלסטינית ועל תפיסת אדמות בבעלות פלסטינית להתיישבות יהודית בשטח שנכבש במלחמת ששת הימים ב־1967 כדוגמאות למדיניות של פשעי אפרטהייד ורדיפה. בין היתר ציין הדוח אמצעים כמו מחסומי תנועה, בקרת מסחר, מעצרים מנהליים, הקמת התנחלויות, סיפוח חד־צדדי ותקיפות אזרחיות נגד פלסטינים מצד מתנחלים. “על בסיס זה הדוח מגיע למסקנה שפקידים ישראלים ביצעו פשעים נגד האנושות של אפרטהייד ורדיפה, כהגדרתם במסגרת אמנת האפרטהייד משנת 1973 ואמנת רומא משנת 1998”.

משרד החוץ דחה את הטענות כ”מופרכות ושקריות כאחד”. המשרד האשים את הארגון ב”אג’נדה אנטי־ישראלית” וטען כי “במשך שנים ביקשה הקבוצה לקדם חרמות נגד ישראל”. ברשימה המשותפת, לעומת זאת, בירכו על הדוח. “הגיע הזמן לקרוא לפשע בשמו - אם זה נראה כמו אפרטהייד ונשמע כמו אפרטהייד, אז זה אפרטהייד”, אמרה ח״כ עאידה תומא סלימאן.

לדבריה, הדוח הוא “נקודת מפנה ביחס של הקהילה הבינלאומית לפשעים של ישראל, ויחד עם החקירה בבית הדין בהאג הוא מסמן כיוון מאוד ברור של הוקעה בינלאומית של הכיבוש הישראלי. ההתנגדות לכיבוש ולאפרטהייד היא המשימה המובילה של כל מי שמאמין בשלום וזכויות אדם מקרב שני העמים".

יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה הגיב לדוח וקרא “לכל האזרחים הדמוקרטים במדינה לפעול באומץ, להישיר מבט אל העובדות ולהתנגד למעשים עצמם: להפקעת קרקעות, להגבלות על חופש התנועה, למעצרי ילדים ולמעצרים מנהליים המוניים, להתנחלות ממוסדת, ולכינון בפועל של שתי מערכות חוק שונות על ישראלים ופלסטינים בגדה”.

לדבריו, “מול כל אלה הפתרון הצודק היחיד הוא הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל וכינון של שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי לכולם". 
בארגון בצלם אמרו כי “הדוח צריך לשמש כיום כקריאת השכמה דחופה לקהילה הבינלאומית, לנקוט סוף־סוף פעולה ממשית נגד משטר האפרטהייד ובתמיכה בזכויות האדם, בדמוקרטיה ובצדק”.