שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה שוחחה היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על סערת מינוי שר המשפטים, על ישיבת הממשלה הדרמטית אמש ועל התנהלותו של בנימין נתניהו. תמנו שטה טענה כי "נתניהו באמת קרוב למקום של נבצרות, אני לא חושבת שאפשר להמשיך ככה" והבטיחה: "נעמוד כחומה בצורה כדי להגן על הדמוקרטיה".

"אני באמת מתקשה להבין מאיפה הגיע הקונספירציה הזאת שהעלינו במפתיע את הנושא של בני גנץ", אמרה תמנו שטה בפתח דבריה. "אני חייבת לומר שאת קידום המינוי של בני לשר משפטים שפקע ב-1/4, כבר מאז אנחנו מנסים. ועוד בטרם התכנסה הישיבה אתמול, הדבר היה גלוי. להבדיל ממה שעשה נתניהו, כשאנחנו מדברים על מזימת אפריל אנחנו איך הוא רוקם מזימות באישון לילה כאחרון הנוכלים. הוא זימן אליו את אקוניס. תכנן את כל הדבר הזה, הזכיר את זה כמעט כל מהלך ישיבת הממשלה".

היא הזכירה: "כי בהתחלה מה אמרו בליכוד? 'לא צריך שר משפטים, איך ממנים שר משפטים בממשלת מעבר. נראה לי שזיכרונם נמחק כי הם עצמם מינו את אוחנה כשר משפטים בממשלת מעבר. משראו שזה לא עובד, אמרו 'בואו נלך ונפריט את סמכויות שר המשפטים ונעביר לשר אחר העיקר שגנץ לא יהיה שר משפטים'. כמובן, בניגוד להסכמים שיש להם איתנו והם שרירים וקיימים בחוק יסוד הממשלה.

"מעבר לכך, ואני חושבת ששם היה ליקוי המאורות, שבא היועמ"ש, מתחילים בהצבעה שאנחנו מתנגדים לה כאילו מדובר בעסק פרטי שהם בעלי המניות הבלעדיים והתחילו לעשות הצבעה שהיא לא חוקית על אופיר אקוניס. הדבר הזה נסגר באישון לילה עם ראש הממשלה ועל זה עמדנו על הרגליים האחוריות. לא היינו נותנים להם לעשות את המחטף הזה".

"כל הדבר הזה לא היה רק דיון פוליטי או משפטי, זה היה דיון אישי. הכול התכנס לכך שראש הממשלה רוצה את תיק המשפטים. ואם שואלים למה כולנו מבינים: אפשר להזיז את איסמן לממלא מקום פרקליט המדינה, אפשר להזיז בעלי פונקציות שמחזיקים כאושיות בשמירה על שלטון החוק. הדברים האלה בלתי מתקבלים על הדעת כשמנגד מונח האינטרס הציבורי והלאומי".

השרה הסבירה מדוע גנץ החליט לקחת על עצמו את התפקיד, נוסף להיותו שר הביטחון: "אם יש משהו שאפשר לומר עליו זה שהוא ממש לא רודף שררה או תפקידים. יש אנשים שרודפים אחרי טייטלים, הוא לא שם. הוא בשליחות ציבורית והבין שהרציפות כאן היא משמעותית מאוד. בתקופה הזאת שיש ליקוי מאורות ורואים שיש הדרדרות וראש הממשלה באמת מנגח ומנסה לכרות את הענף עליו אנחנו יושבים. הוא מבין שהתיק הזה צריך להיות בידיו ובצדק. זה מעוגן בחוק שהחלפת שר צריכה להיות בשר אחר שיש לו זיקה לאותו הגוש, לכן זאת לא השאלה אם זה גנץ או לא".

"מה שחשוב זה שבסוף אנחנו נשארים בתוך הממשלה לא מאהבת הממשלה, זה סבל רצוף, לצערי. אבל אנחנו נעמוד כחומה בצורה כדי להגן על האינטרסים של האזרחים ועל הדמוקרטיה. לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם כחול לבן לא הייתה בתוך הממשלה".

היא הוסיפה ותקפה: "כל הדברים האלו אסור שיקרו במדינה דמוקרטית. אתמול פוגלמן הגדיר בצורה באמת טובה – יש פה התפרקות שלטונית. ואני אוסיף ואומר שיש התפרקות מנהיגותית של נתניהו, מוטב שירד מן הזירה הציבורית. הוא מצוי בניגוד עניינים מובהק שזועק לשמיים. זה לא פוגע ביריבים פוליטיים אלא קודם כל פוגע באזרחי מדינת ישראל".

"לבוא ולנסות לספר לנו למה לא צריכים פה שר משפטים כשאנחנו עדיין בתקופה רגישה שיש צווים שמגבילים את חופש התנועה של אזרחים וחופש הכניסה ועצירים שזקוקים שיקדמו את התיקים שלהם. כל כך הרבה סוגיות ששומר סף, והרי שר משפטים הוא בסוף שומר סף של זכויות האזרח. והם מנסים לספר שלא צריכים את זה רק כי יש שם אינטרס אישי, פה אנחנו מבינים שנתניהו באמת קרוב למקום הזה של נבצרות. אני לא חושבת שאפשר להמשיך ככה והמטרה שלנו בכחול לבן היא להחזיר את מדינת ישראל למסלול הנכון".

על השאלה האם גנץ יסכים להיות ראשון ברוטציה עם נתניהו אמרה: "זה לא יקרה. ענינו במיידי והבהרנו שזה לא מתכנס לשום מקום. יתר השותפים, מימין ומשמאל, מבינים שאנחנו בתקופה קריטית וכולם יצטרכו להיות במקום של התפשרויות".

עם זאת, היא חזרה על הדרישה שגנץ ישאר במשרד הביטחון גם בממשלת השינוי: "אין שום סיבה שימונה שר ביטחון אחר. גנץ שר ביטחון מעולה, אני לא חושבת שיש על זה וויכוח. בסוף אנחנו מבינים שהכול פתיר וכולם צריכים להתכנס שנקים פה ממשלה ישרה ושפויה. לאנשים ברחוב כבר אין כוח לפתוח חדשות כי הם מבינים שהם כבר במצב שהם נפגעים רק בגלל ההתקוטטויות מיותרות.

"שתיקתם של אנשי הליכוד מבישה, ההיסטוריה תבוא איתם חשבון"

יזהר שי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה מטעם כחול לבן, שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM על התנהלותו השנויה במחלוקת של ראש הממשלה בפרשת מינוי שר המשפטים ואמר: "כאזרח המדינה אני בעיקר עצוב וגם מודאג. מה שראינו אתמול זה זיקוק של כל הסיבות שבגללן מדינת ישראל צריכה לראות את נתניהו פונה לעסוק בענייניו ונותן למדינה הזאת להמשיך להתנהל. זה היה שיא שקשה להאמין שהגענו אליו ולצערי חווינו את זה כולנו".

"זה היה תרגיל של נתניהו כמו התרגילים האחרים. הוא מפזר בזמן האחרון רמזים לעבר סער ובנט, תראי לי את הפוליטיקאי התמים, הפראייר האולטימטיבי שיאמין למילה אחת שיוצאת מפיו של ראש ממשלת ישראל, למילה חתומה שלו. דרך אגב, זה כולל גם את אנשי הליכוד. אולי הדבר היחידי שמפליא אותי זאת התנהגותו של השר אופיר אקוניס אתמול, שהסכים להיות שחקן אומלל, מעין בובה, במשחק של ראש הממשלה".

על השתיקה בקרב חברי מפלגת הליכוד, ששותקים אל מול התנהלותו השנויה במחלוקת של נתניהו, אמר שי: "זאת שתיקה מבישה. הזכרת שרים כמו רגב ואוחנה, ויש עוד אחד או שניים, שמהותם הפוליטית מוגדרת על ידי בנימין נתניהו. הוא שם כראש ממשלה, הם טובים וחזקים, נתניהו בחוץ, גם הם בחוץ. לכן אפשר להבין את ההתלהבות וההגנה חסרת הפשרות שלהם על נתניהו. הם יודעים היטב שברגע שנתניהו בחוץ נגמר המשחק שלהם ולכן יעשו הכול כדי לתחזק אותו".

על הזלזול שהפגין אמש השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כל היועמ"ש אביחי מנדלבליט אמר שי: "זה עצוב. וחוזר למה שאמרתי, השר אוחנה יש לו תפקיד בממשלה הזאת, ראינו את זה גם בישיבות ממשלה פעמים רבות, גם כשאני נכחתי שם. תפקידם זה לדברר את מה שנתניהו לא רוצה להגיד בקולו. כל השאר שותקים, אני חושב שהם צריכים להסתכל על עצמם במראה. כולל השר אקוניס, שהבנתי שישב אתמול בצמוד אליו כשכל הפארסה הזאת התנהלה, שצריך לתת דין וחשבון לעצמו על איך הוא הסכים להיות בובת משחק כל כך צינית ועלובה בהתנהלות כזאת של ראש ממשלת ישראל, שהייתה בניגוד לחוק ולכללי מנהל תקין".

"לגבי שאר ה"מנהיגים" בליכוד – ההיסטוריה תבוא איתם חשבון. מעל דפי ההיסטוריה יהיה כתוב שלמרות שהם התבטאו הצורה חד משמעית בפורומים סגורים נגד ההתנהלות של ראש הממשלה, של הבית הזה בבלפור, נגד דברים חסרי שחר והיגיון ונוגדים כל ערכים – הם עמדו ושתקו".