האסון במירון: 45 גברים וילדים נהרגו בלילה שבין חמישי לשישי, במהלך ההילולה בקבר הרשב''י שבהר מירון. כ-150 נוספים נפצעו ומטופלים כעת בבתי חולים ברחבי הארץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים נוספים הגיעו במהלך יום שישי למקום האירוע והבטיחו כי יפעלו לוודא שלא יתרחש שנית, אך האם היה ניתן להימנע ממנו מראש?

במהלך האירוע חגגו עשרות אלפי בני אדם במקום, מה שהוביל לדוחק ולצפיפות הרבים. רבבות האנשים יכלו להגיע למקום לאחר עבודה מאומצת של פוליטיקאים רבים אשר עשו כל שביכולתם להבטיח שלא יוטלו הגבלות על כמות המשתתפים בהילולה. 

כך לדוגמה, חבר הכנסת איתמר בן גביר מרשימת הציונות הדתית פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין וביקש ממנו שלא להטיל הגבלות על עליית מתפללים להר הבית: "לא יתכן שהגבלות הקורונה יחולו רק על שומרי תורה ומצוות במדינת ישראל, האפליה בה עשרות אלפי מתפללים מוסלמים עולים להר הבית ללא הגבלת משתתפים וקיום אירועי ספורט עם המוני צופים ומאידך ההגבלות מתקיימות רק בהר מירון היא לא הגיונית ולא שוויונית".

יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח''כ בצלאל סמוטריץ' אף הציג לראש הממשלה מתווה אשר נועד לאפשר לרבבות להגיע להר וכתב כי העלייה להר תהיה לבעלי תו ירוק בלבד ותפעל בשיטת הסרט הנע – אשר לפיו כל פרק זמן יפונה ההר ממתפללים, כך שיוכלו להיכנס מתפללים נוספים. 

סמוטריץ' הוסיף בפנייתו כי "אסור שתיווצר תחושה של התעלמות מצרכי הציבור הדתי, החרדי והמסורתי, ובאי הבנה גורף של ערכיו ואמונותיו. כפי שלמרבה הצער התגלה בלא מעט סוגיות בשנה האחרונה בהן העדיפו ערכים כמו חופש ביטוי והפגנה וכדו' על פני ערכים יהודים ודתיים".

בתוך כך, בתחילת אפריל פורסם כי השר אריה דרעי סיכם עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה כי לא תוגבל הגעת מתפללים להילולה. לאחר הפרסום מסר דרעי: "יום הילולת הרשב"י במירון הינו יום חשוב מאוד להמונים מכל גווני הקשת היהודית, בחסדי ה' נתוני התחלואה נמוכים ומשכך אין שום הגיון בהגבלת מתפללים באוויר הפתוח. צריך לאפשר לכל יהודי הגעה חופשית למירון, הגבלת מתפללים להגעת ההילולת הרשב"י תפגע קשות באמון הציבור".

אריה דרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

שר הדתות יעקב אביטן אף פרסם הודעה בתחילת השבוע ובה הוא הודה לדרעי על "פעילותו לקיום האירוע במתכונתו המורחבת". אביטן פרסם את הדברים לאחר ישיבת ההיערכות האחרונה לפני החג, בה השתתפו קציני משטרה, מד''א, ארגוני הצלה והמקומות הקדושים.