לאחר שקיבל את מלאכת הרכבת הממשלה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יכנס הערב (רביעי) את צוות המו"מ של מפלגתו ויתדרך אותם לקראת המו"מ הקואליציוני לימים הקרובים.

על פי חוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת לפיד נתונים 28 ימים (לא כולל יום ההטלה), אותם לא ניתן להאריך. ב-2 ביוני בחצות (הלילה שבין רביעי לחמישי) - יפוג המנדט של לפיד.

אם ח״כ לפיד לא יצליח להרכיב ממשלה, או שיודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שתוצג על ידו  ממשלה והכנסת תדחה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים.

אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על ח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה, אותם לא ניתן להאריך.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו בחירות. 

כאמור, הנשיא פתח את דבריו ואמר כי "אמש הודיע לי ראש הממשלה נתניהו כי לא עלה בידו להקים ממשלה ובשל כך הוא מחזיר לידיי את המנדט. לאחר שקיבלתי את עמדתם של כלל הסיעות ושוחחתי עם לפיד ובנט, התברר בפניי כי בנט נותר עם שבעה ממליצים, ואילו ללפיד נוספו 11 ממליצים כך שיש לו 56 ממליצים. עבאס אמר שישתף פעולה בצורה החיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הקמת הממשלה, בעוד נפתלי בנט הביע את רצונו בממשלה יציבה, שתשרתת את אזרחי ישראל, והבהיר שאינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם לפיד".