הממשלה אישרה היום (ראשון) את רפורמת "נפש אחת", למען נכי צה"ל ופגועי הנפש, באגף השיקום של משרד הביטחון. הרפורמה נועדה לשפר את התנאים של נכי צה"ל ולקצר את הבירוקרטיה מול אגף השיקום, על מנת שיוכלו לממש זכויותיהם. זאת, לאחר המקרה הטראגי בו לוחם צה"ל לשעבר, איציק סעידיאן, הצית עצמו מול משרד האגף.

שר האוצר ישראל כ"ץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר מכן: "הרפורמה תתחיל לתקן עוול ארוך שנים למען נכי צה״ל ופגועי הנפש, שצריכים לעמוד בראש סדר העדיפות הלאומי. אני שולח את תפילתי לרפואתו השלמה של איציק סעידיאן, ומקווה שהוא יזכה לראות את הרפורמה שיוצאת לדרך".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, אמר בתדרוך כתבים כי "אנחנו בתהליך של תיקון ועשיית החובה המוסרית של מדינת ישראל מול נכי צה"ל. מבחינתנו, מדובר בבשורה גדולה לנכי צה"ל ולנפגעי פוסט טראומה בפרט, אבל זה הרבה מעבר. יש פה בשורה לחברה בישראל בכלל".

לדבריו, התוכנית מגדירה מהלכים בהווה ובהמשך, כאשר כחלק מכך ישופר השירות הרפואי בתחום הוועדות הרפואיות. כמו כן הוסיף, "בשורה משמעותית נוספת נוגעת לקשר שבין צה"ל למשרד הביטחון, שמירת הרצף בין האירועים לנפגעים, לטיפול שלהם בצה"ל ובהמשך כשהם הופכים להיות אזרחים ועוברים לאחריות של משרד הביטחון". 

הרפורמה תוביל טיפול בפוסט טראומתיים ותכלול, לדבריו, תכנית עם מגוון פעילויות שייושמו כבר בשנה הנוכחית, הן לנכים ולמשפחותיהם – בנות זוג וילדים. המוקד הטלפוני יתן מענה לכל אורך שעות היממה ויוקם בית מאזן לפוסט טראומתיים, כלבי שירות יוכנוס לנכי PTSD, טיפול פסיכולוגי יוענק לבנות הזוג ולילדיהם של פגועי הנפש. בנוסף, יינתן טיפול מיידי לנכים מבוגרים יותר, המהווים למעלה מ-60% מנכי צה"ל.

אשל הסביר כי כחלק מהרפורמה, כוח אדם לאגף השיקום יתוגבר: "צה"ל הולך להקים ענף בתוך מחלקת הנפגעים שלו לטיפול בנכים, לא לטיפול רפואי אלא לליווי ושימור הקשר של צה"ל לנכים, תחום שנמצא בפער. בנוסף כוללת התכנית תמיכה בבתי הלוחם שנפגעו על רקע הקורונה".

עוד הוסיף אשל כי שר הביטחון יקבע סט פעילויות נוסף שחלקו אף יעוגן בחקיקה, כדוגמת עיגון הטבות, ביטול מבחן הכנסה כמו שמתרחש בביטוח הלאומי, הפרדת תקצוב הנכים כסעיף נפרד מתקציב הביטחון. תוקם גם מועצה לאומית לנפגעי פוסט טראומה. לסיכום, ציין אשל, "החלטת הממשלה מעידה על קונצנזוס של החברה הישראלית באשר לטיפול ושיקום נכי צה"ל".

עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל הגיב על אישור הרפורמה ופרסם בחשבון הפייסבוק שלו: "הישג לארגון נכי צה"ל - אושרה הרפרומה באגף השיקום! מאמצנו נשאו פרי ועל בסיס עבודתנו בשנתיים האחרונות, לרבות במסגרת דו"ח ועדת בן ראובן, גיבשנו בשבועות האחרונים את רפורמת 'נפש אחת'. הרפורמה מהווה פריצת דרך ביחס המדינה בכלל ואגף השיקום במשרד הבטחון, בפרט אליכם פצועות ופצועים יקרים. אנו, ארגון נכי צה''ל, מהנהגת הארגון ועד אחרון הפצועים, נעמוד על כך שהרפורמה תיושם במלואה".

הישג לארגון נכי צה"ל- אושרה הפרומה באגף השיקום! אחיותיי ואחיי, פצועות ופצועי צה״ל וכוחות הביטחון, אני גאה ומתרגש לבשר...

Posted by ‎ארגון נכי צה"ל‎ on Sunday, May 9, 2021



כזכור, הרפורמה הוצגה לפני כשבועיים במסיבת עיתונאים שקיים השר בני גנץ, יחד עם השר מיכאל ביטון, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידו קלימן וזיו שילון. בסוף השבוע האחרון הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הושגו הסמכות באשר לרפורמה.