בליכוד קיבלו את הצהרת יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט, שלפיה לא יצטרף לממשלת השינוי, כאות רגיעה במחנה הימין. גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו אומרים כי בימים האחרונים הוא חזר לשדר ביטחון בנוגע להמשך המאמצים הקואליציוניים, ואף התבטא כי ייתכן שבחירות חמישיות עדיפות מבחינת הליכוד על הקמת ממשלה בתנאים שרחוקים מלהיות אידיאליים.

גם האפשרות של בחירה ישירה לא ירדה מהפרק, אך זה יהיה רלוונטי רק בסמוך לפקיעת המנדט של יאיר לפיד. במקביל, המגעים בין הליכוד וימינה לא בוטלו ולא נעצרו. היום אמור טל גן צבי, נציגו של בנט, לשוחח עם יעקב אטרקצ'י שמייצג את הליכוד, והשניים צפויים לקבוע לו"ז למשא ומתן הקואליציוני בין שתי המפלגות. בימינה חוזרים ומדגישים כי "המטרה הייתה ונשארה מבחינתנו הקמת ממשלה. הדרישות שלנו הן לא הסיפור אלא איך מביאים את סער, גנץ או לפיד לממשלת אחדות רחבה עם הליכוד, למרות שהסיכויים קלושים".

במקביל, לא פוסקות השמועות שלפיהן נתניהו מעוניין לקדם ממשלת רוטציה עם כחול לבן, שמועות הזכורות עוד מתקופה שבה ממשלת השינוי נראתה קרובה מאוד להקמה. גם כעת בליכוד מאשרים כי ההצעה הועברה לגנץ באמצעות מתווכים וכי ההצעה להקמת ממשלת רוטציה, כאשר שר הביטחון יהיה הראשון לכהן לתקופה של שנה עד שנה וחצי, נותרה מבחינת הליכוד על כנה.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גנץ (צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ) (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גנץ (צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ) (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)


עם זאת, גורמים בליכוד שמכירים את המגעים שהתקיימו עם כחול לבן, מדגישים כי עד היום גנץ לא נראה "בשל פוליטית ומנטלית" כדי לקדם את הרעיון. "הוא לא יעשה שום צעד עד סיום המנדט של לפיד, כי הוא לא רוצה להצטייר כבוגד בגוש שלו", טוענים גורמים בליכוד.

מקורבי גנץ מצדם מכחישים את הדיווחים גם על המגעים בין הליכוד לבין כחול לבן, וכן - את עצם הרעיון להקמת ממשלה עם נתניהו שמבוססת על רוטציה שבה יו"ר יש עתיד הוא הראשון. מכחול לבן נמסר בתגובה: "גם שקר וספינים אובססיביים שיחזרו עליהם אלף פעם לא יהפכו לאמת. כבר הוצע לגנץ הכל, כולל כניסה לבלפור מחר. גנץ התחייב ומחויב לגוש השינוי. אין שיחות, אין קריצות, אין משא ומתן. יש מערכה צבאית אותה מנהל גנץ באחריות, זה לא הזמן לפוליטיקה".

ההערכה בגוש השינוי היא כי הסיכויים להקמת ממשלה מטעמם הם קלושים עד בלתי קיימים. עם זאת, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כתב בפוסט בפייסבוק כי "החמאס לא ינהל לנו את החיים. הטילים שלו לא ינהלו את התהליך הפוליטי בישראל, לא יקבעו לנו מי יהיה בשלטון באמצעים אלימים. הדבר הנכון הוא ממשלת אחדות ישראלית. נמשיך להפוך כל אבן בניסיון להקים אותה".

עוד הוסיף כי "החמאס לא ינהל לנו את החיים. הטילים שלו לא ינהלו את התהליך הפוליטי בישראל, לא יקבעו לנו מי יהיה בשלטון. ההיסטריה והפחד לא ינהלו לנו את החיים. אם חשבנו לפני שבוע שהגיע הזמן לממשלת אחדות ישראלית – אנחנו חושבים את זה גם עכשיו. כן, צריך לשבור את הכנופיות המשתוללות ברחובות הערים המעורבות. כן, צריך להבהיר שאיתנו לא מתעסקים, לא בירושלים ולא בעוטף עזה. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא להמשיך בדרכנו. זה מה שעושה מנהיגות בימים קשים – לא נותנת לאירועים להפחיד או לבלבל אותה. ממשיכה לחתור לעבר המטרה".