ועדת הכספים בכנסת דנה הבוקר (שלישי) בנסיבות האסון במירון, שגבה את חייהם של 45 בני אדם עקב קריסת טריבונה בהילולת ל"ג בעומר לפני כשבועיים, מתן מקדמה לפיצוי לנפגעים והצעות לפתרון. בנוסף דנה הוועדה בהצעתה של ח"כ אתי חוה עטיה למקדמה לפיצוי לנפגעי האסון. 

הדיון בוועדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בפתח הדיון כי "כולם ידעו שיהיה אסון, רק לא ידעו מתי. ידעו שבהר ללא מקום, עם המון אנשים זה יקרה, ומדינת ישראל עומדת מהצד, כאילו זה לא נוגע אליה. המקבילה של זה הוא הכותל המערבי שם עשו רחבה ענקית, ומקום שמכבד את הבאים בשעריו, והכל לפי אישורים והנחיות, מה שלא קורה במירון". במהלך הדיון, הביעה ח"כ אתי חוה עטיה ביקורת נגד המכון לרפואה משפטית ואמרה כי "שמעתי מהמשפחות שההתנהלות וההמתנה היו ארוכים במכון". 

לדבריו, " אם אנו רוצים שיהיה סוף לכל הסיפור הזה גם בדרכי הגישה וגם עם התשתיות במירון צריך להשקיע שם כסף. הממשלה צריכה להיות בעניין ולא לשחק עם זה. המציאות הזאת היא מציאות שבה צריך לחשוב על ועדה שתחשוב מה עושים בעתיד".

ח"כ יצחק פינדרוס הביע ביקורת נגד השר לביטחון פנים ובמהלכו קרא לו להפטר. "למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה", אמר. ח"כ מוסי רז הביע גם הוא ביקורת נגד התנהלות משרדי הממשלה ואמר כי " צריך לבדוק מי אחראי בכל משרד, לא כדי להעמיד לדין, יכול להיות שגם זה צריך, אבל בעיקר כדי למנוע את האסון הבא".

כמו כן, ח"כ ינון אזולאי התייחס לצעדים הנדרשים בעקבות האסון בהר מירון והאסון בגבעת זאב ואמר כי "הרשויות צריכות לעשות את הכל, לא לוותר על שום דבר בבטיחות.לעשות הכל בשיתוף פעולה. בנוסף צריך לעשות פעם אחת סדר עם ועדת החמישה, היא עושה מה שהיא רוצה, בלי לתת לאף אחד להיכנס. זה בסדר שתקום ועדת הבחירות הממלכתית, אבל במקביל שיגיע למסקנות מבקר המדינה".

ח''כ גפני  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ גפני (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

במהלך הדיון ועדת הכספים, התפרץ פנימה, אחד מבני משפחות הנספים שנציגיהם ממתינים להיכנס לאולם הדיונים וציין כי הם ממתינים בחוץ ומבקשים להיכנס. בן המשפחה הוצא מתחומי האולם. על פי סדרי הדיון יקבלו נציגי המשפחות זמן להציג את דבריהם בתום הדיון עם גורמי המקצוע.

ישי צרפתי שאביו משה נהרג באסון מירון אמר בדיון בועדת הכספים כי :איבדנו את היקר לנו ביותר במצב כזה צריך לחקור מהקוקדוד ועד אחרון האנשים מה קרה ואיך זה קרה כדי להפיק לקחים וכדי לדעת שזה לא יקרה עוד פעם".

הוועדה צפויה להתכנס גם בשבוע הבא, בעקבות מבצע "שומר החומות", ולדון בפיצויים לנפגעים.