מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן יבקר בישראל וברשות הפלסטינית במהלך השבוע הבא, כך מסר היום (שבת) לסוכנות הידיעות "רויטרס" גורם המעורה בפרטים. בכירים אמריקאים, ישראלים ופלסטינים לא פרסמו את מסלול הביקור המלא של בלינקן, ובהודעת משרד החוץ האמריקאי מיום חמישי נמסר כי הוא "ידון במאמצי השיקום ויפעל לבניית עתיד טוב יותר לישראלים לפלסטינים".

מסעו של מזכיר המדינה האמריקאי במזרח התיכון יכלול בין היתר ביקורים בירדן ובמצרים, שתיווכה במשא ומתן להפסקת האש בין ישראל לחמאס. הוא צפוי להגיע לישראל ביום רביעי הקרוב, ולשהות בה במשך יום אחד.

כזכור, הפסקת האש בין ישראל לפלסטינים נכנסה לתוקפה במהלך הלילה בין חמישי לשישי, בשעה 02:00, לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני אישר את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי.

תקיפת דירה ששימשה את מערך הסייבר של חמאס, קרדיט דובר צה"ל

כמו כן, בוואלה! פורסם כי גורמים אמריקאים שהיו מעורבים במגעים להפסקת האש אמרו כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן דחף להפסקת אש מהירה ככל האפשר באמצעות דיפלומטיה שקטה, ולא קרא באופן פומבי לסיום הלחימה.

לפיהם, העובדה שישראל וארה"ב לא התעמתו בצורה פומבית במהלך המבצע תרמה לכך שהוא הסתיים הרבה קודם לכן מאשר מבצע צוק איתן. הם הבהירו כי דווקא בגלל הגיבוי שביידן העניק לישראל במהלך המבצע, הבקשה שלו מנתניהו ביום רביעי לחתור לסיום הלחימה התממשה בתוך 24 שעות.

עם זאת, הנשיא האמריקאי לא הפסיק עם לחציו על נתניהו להביא לסיום הלחימה במישור הסמוי. "לאן המבצע הזה הולך? מתי אתם מסיימים את זה?", הוא שאל את נתניהו לפי גורמים הבקיאים בתכני השיחה ביום רביעי.

נתניהו השיב שהוא צריך כמה ימים נוספים ללחימה, אבל ביידן ידע כבר שמבחינת צה"ל המבצע מוצה. "אתה יכול להמשיך עוד כמה ימים אבל אתה לא שולט באירועים", אמר לראש הממשלה. "כל יום שאתה ממשיך משהו יכול להשתבש ותהיה הסתבכות. יש למצרים הצעה סבירה ואני חושב שהגיע הזמן לסיים".

בנוסף, דווח כי ביידן שוחח הן עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס והבהיר בפניו כי עליו לשמור על השקט בגדה המערבית כדי שההסלמה לא תזלוג גם לשם, והן עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, לאחר שהתגבשה ההבנה בבית הלבן כי המצרים הם המתווך היחיד שיוכל להביא לסיום הלחימה. 

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

כאמור, המצרים אכן הצליחו להגיע לסיכומים בין ישראל לחמאס, ואף שמרו עליו בשעות האחרונות של הלחימה, כאשר נתניהו הבהיר לנשיא כי במידה וחמאס יירה מטח לעבר מדינת ישראל, ישראל תגיב בחריפות, מה שיכל למוטט את מאמצי הפסקת האש.

לקראת השעה 01:00 בלילה בין יום חמישי ליום שישי, נתניהו התקשר שוב לביידן ואמר שקיבל מסר מהמצרים על כך שחמאס לא יירה. רק אז ביידן נתן את הצהרתו על סיום הלחימה.