בתום דיון סוער, הוועדה המסדרת בראשות ח"כ קארין אלהרר אישרה היום (שני) לקדם את הצעות החוק להגבלת קדנציות לראש ממשלה, ברוב של 17 תומכים לעומת 3 מתנגדים. כמו כן, מוקדם יותר אישרה הוועדה לקדם הקמת ועדת חקיקה ממלכתית לאסון הר מירון ברוב של 19 תומכים מול 13 מתנגדים.

הוועדה אישרה לקדם את הצעת חוק הגבלת כהונה של ראש ממשלה

הוועדה אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק הגבלת הכהונה של ראש ממשלה שהניח יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ לפני מספר כנסות, ברוב של 17 תומכים לעומת 3 מתנגדים. הוועדה אישרה בנוסף לקדם סייג להטלת המנדט להרכבת ממשלה, ברוב של 16 תומכים מול 3 מתנגדים. 

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מאיר כהן, אמר לאחר אישור ההצעה: "כל זמן הלחימה לא עסקנו בקידום חוקים, אך מעולם לא חזרנו בנו מהרצון וערך המאבק בשחיתות. כעת הגיע הזמן לחוקים נכונים וצודקים אלה. הצעת חוק זו היא המימוש הבטחתנו לבוחרים, ולכן נמשיך לקדמה יחד עם הסיעות שתמכו איתנו בהצעה, עד נעביר אותה בשלוש קריאות".

לדברי ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) שהקריא את הצעת החוק, "קיימת חשיבות רבה בממשל דמוקרטי לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת כדי למנוע ניוון וניתוק. הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. החוק קובע הגבלה לפיה כהונת ראש ממשלה תוגבל לשתי קדנציות רצופות. מוצע להחיל את הגבלת הכהונה החל מכינון הממשלה שתורכב בזמן כהונת הכנסת העשרים וארבע".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "מציעים לעגן נורמה מוסרית שבמקרה שהוגש כתב אישום נגד חבר כנסת בעבירה שיש עמה משום קלון, מרמה והפרת אמונים או פשע, לא יוכל הנשיא להטיל עליו את תפקיד הרכבת הממשלה".

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) אמר כי הוא מתנגד להצעה והוסיף: "אתם השתגעתם? אתם פשוט התחרפנתם. אני רוצה לשאול. האם מורשע בעבר בעבירה, נגיד של אלימות כלפי ילד בן 13 שפוצץ אותו במכות, יכול לקבל מנדט? איך אתם לא פוחדים מהרס הדמוקרטיה. האם פקיד אחד שתופר כתב אישום יחליט מי יהיה כאן ראש ממשלה? אתם הורסים את הדמוקרטיה".

ח"כ יוסי טייב (ש"ס) אמר בתגובה: "אני נגד כל הצעת חוק פרסונלית.", ושאל: "למה צריך פטור מחובת הנחה? מה אתם כל כך ממהרים?". על כך אמר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס): "אל תתאמצו. חבל על מיתרי הקול. אף חוק מהחוקים האלה לא יעבור". ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ציין כי "אלה הצעות חוק לחיסול אדם פוליטית. אם אתם גברים תבואו לעם. אין פתרון אחר זולת הצבעה ישירה לראשות הממשלה".

בהמשך פנה ח"כ מיקי זוהר ליו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר: "אני מאמין שהדרך להנהגת המדינה זה באמצעות כך שתשכנעי את הציבור שאת מתאימה. את חלק ממפלגה שהראש שלה. מועמד לראשות ממשלה. הדרך לכך היא לא באמצעות חוקים אפלים כמו באיראן. את  לא יכולה להגיד לנו אנו מחוקקים חוק פרסנולי נגד ראש הממשלה. יש לכם מועמד שנמצח כל פעם ואנחנו רוצים לנטרל אותו. תנצחו ביושר".

חה"כ דוד ביטן (ליכוד) הצטרף לדיון ואמר כי "אנחנו לא היינו נגד זה. ברור שנוסח החוק הזה בעייתי כי הוא מ דבר על תקופת כהונה שהכנסת בחרה ממשלה. זה לא הגיוני. אם רוצים הגבלת כהונה צריך שזה יהיה שמונה שנים לא חשוב כמה תקופות כהונה זה. נותנים פטור לחוק לא הגיוני. לגבי החוק השני בית המשפט העליון לאחרונה אישר לנתניהו לקבל את המנדגט למרות כתב האישום. הפכתם להיות יותר טובים מבית המשפט העליון?".

ח"כ מאי גולן (ליכוד) אמרה: "יש פה מחנה שחושב שיש פה דיקטטורה משפטית. מהצד השני יש אנשים שחושבים שאנו הורסים את מערכת המשפט. אתם יפי נפש לא מקבלים את דין מערכת המשפט. שקובעת שראש הממשלה יכול לכהן. מתי נוח לכם שמישהו מנצח שוב ושוב ושוב בחירות דמוקרטיות אתם לא מקבלים את החוק. כשלא נוח לכם אתם רוצים לשנות אותו. יש פה מגזר שלהם של מעל מילון וחצי מבציעים. אתם רוצים להדיח בן אדם שנבחר ברוב קולות? הרעיון הזוי. אני יכול להגיד לכם להדיח את לפיד? אתם רוצים להדיח אדם שגם אם אתם לא מסכימים אתו פוליטית הוא מייצג המונים מארץ ישראל ממדינת ישראל. מה שאתם עושים זאת דריסה מוערת של הדמוקרטיה. ההמוניות שלכם מזויפת ושקרנית. מי שיגרום לבחירות יקבל ליכוד עם 40 מנדטים".

מיקי לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מיקי לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוועדה אישרה לקדם הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון

מוקדם יותר היום הוועדה אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון, ברוב של 19 תומכים מול 13 מתנגדים. ההצבעה התקיימה בתום דיון סוער באופן יוצא דופן, במהלכו הוצאו מהדיון כמה מחברי הוועדה. נציגי סיעת ימינה תמכו בהצעה.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה להצבעה כי "מה שקרה בוועדה המסדרת הוא ביזיון שלא נראה כדוגמתו. ההצבעה של גוש נתניהו נגד הצעת החוק היא זלזול בוטה ב-45 ההרוגים, ויריקה בפרצופן של המשפחות. הקמת ועדה חקירה ממלכתית לאסון מירון היא לא עניין של ימין ושמאל – אלא של חיי אדם. אבל מסתבר שבימין מעדיפים לטייח ולהסתיר מאשר למנוע את האסון הבא".

ח״כ מיקי לוי אמר בתום ההצבעה כי "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לבדוק באופן מקיף את המחדלים שהובילו לאסון, למנוע את האסון הבא ולמצות את הדין עם האחראים לו. בושה שחברי הכנסת של הליכוד, ש״ס, יהדות התורה והציונות הדתית התנגדו להצעה. כנראה שיש להם מה להסתיר ועל מי לחפות. אני שמח שלמרות ההתנגדות, אנחנו מצליחים לקדם את ההצעה ומצילים חיים".

בפתח הדיון שעסק בהצעות החוק הנוגעות לאסון אמר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ליו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר: "לא יעלה על הדעת שתעלי רק הצעת חוק של מפלגתך ולא של מפלגות אחרות באותו נושא. אני דורש שתעלי היום לדיון את הנושא של פיצויים למשפחות וגם את ההצעה שלנו לוועדת בדיקה ציבורית".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר בתגובה לדבריו של ח"כ אשר: "אתה שומע היום את המשפחות של הרוגי הר מירון נגד ההצעה שלכם ואתה טוען שהכול פוליטיקה?". באסון הקשה הזה התגלו כשלים רבים זה האסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. אסון בסדר גודל כזה ראוי שייבדק מכלל ההיבטים. מי אשם. מה צרך לתקן כדי שמקרים כאלה לא ישנו. אני שומע כבר כמה ימים שהציבור החרדי תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. כל מי שלא ירים את ידו להקמת ועדת חקירה ממלכתית ידיו ירחצו בדמם של 45 הרוגים!".

ביש עתיד טענו כי נציגי מפלגת הציונות הדתית הגיעו אל הדיון במטרה לפוצץ אותו ולא לאפשר דיון בהצעת החוק להקמת וועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון. יו״ר הוועדה ח״כ קארין אלהרר אף הוציאה מהדיון את חברי הכנסת יעקב אשר, אורית סטרוק ושמחה רוטמן לאחר שהפריעו למהלכו התקין.

לאחר שהוצא מהדיון אמר חה"כ רוטמן: "כך נראית הדמוקרטיה שמתכננים לנו חברי יש עתיד. נכחתי במאות ישיבות שבהן הואשמו לשווא יושבי הראש מטעם הימין בכוחנות ובדורסנות. חברת הכנסת קארין אלהרר הצליחה בחצי שעה לשבור את כל השיאים שראיתי". לאחר מכן חזר רוטמן אל האולם כדי להתייחס להצעת החוק, אבל בחר לנצל את הזמן כדי לבקש מח״כ אלהרר לדאוג לשקט באולם. "את פועלת באלימות וכוחנות, את סותמת את הפה", אמר רוטמן, והורחק בשנית.

חברת הכנסת מאי גולן: "אנשים צופים בנו ומסתכלים עלינו. בסוף צריך לאפשר אחד לשני לדבר. בזמן שבתי כנסת נשרפים וספרי תורה חוללו ויהודים חוללו מבתיהם המטרה שלכם זה להתעסק בחוקים אישיים ופרסונליים. אתם עושים פוליטיקה זולה ומגעילה. אם באמת הייתם כאלה ליברלים ודמוקרטים הייתם משחקים במשחק הדמוקרטי כמו שצריך. אני מציעה חוק שאסור להניף דגל של מדינת אויב והייתי מציעה שתעלו גם חוקים שחשובים לשאר ארחי ישראל".

ח''כ יעקב אשר מורחק מהדיון בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ יעקב אשר מורחק מהדיון בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

משה ארבל (ש"ס): אני מתנצל בפני המשפחות השכולות שצופות בנו. אתם לא ראויים לצפות בכזה בזיון. קול דמי אחינו זועק אלינו מהמדינה. אני אומר כאן לפרוטוקול הועדה - ועדת חקירה ממלכתית יכולה לקום באופן מידי אם גבירתי בסמכותה תקים ועדה זמנית לועדת ביקורת המדינה שתקים ועדה הזאת. תעשו את זה".

גם יו"ר עוצמה יהודית ח״כ איתמר בן גביר הורחק מהדיון לאחר שצעק והפריע למהלכו התקין. ח"כ סטרוק הורחקה פעם נוספת. לאחר מכן עלתה ההצעה לפטור מחובת הנחה להצעת חוק ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון להצבעה. ח״כ אשר הוצא שוב מהדיון אחרי שצעק ולא איפשר להמשיך בהצבעה. ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) וחברי הכנסת מגוש הימין עזבו את החדר תוך מחאה וצעקות.

בהמשך חזרו חברי הכנסת לאולם תוך שחלקם מביע מחאה על כך שלא מעלים גם את ההצעות של ח"כ אשר וההצבעה התקיימה, כשבסיומה אושר פטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון, התשפ"א-2021 (פ/743/24), של חה"כ מיקי לוי ברוב של 19 ח"כים שתמכו בהצעה מול 13 ח"כים שהתנגדו.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס וח"כ יעקב טסלר, פנו לראש הממשלה נתניהו לאחר ההצבעה בוועדה המסדרת, בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית עוד היום. בפנייה נכתב "בהחלטת הגוש הצבענו היום נגד הצעת 'יש עתיד' על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון מירון. הצבעה זו כחלק מגוש הליכוד והמפלגות החרדיות הייתה בניגוד לצו המצפון וללב שותת הדם, נוכח האסון הנורא בו קיפחו את חייהם ארבעים וחמישה קורבנות. שאלות המשפחות השכולות ותהיות הציבור העולות מאליהן, דורשות בדיקה וחקירה, ללא טיוח וללא משוא פנים".

"אנא מנע דיונים מיותרים בכנסת והפיכת הקמת הוועדה לכלי ניגוח פוליטי. הבא עוד היום החלטה על הקמת ועדה לפי חוק ועדות חקירה שתבחן את הטעון חקירה ותבדוק את הטעון תיקון, למען הסדרת המקום מבחינה הלכתית, הנדסית ובטיחותית, תוך התייחסות ורגישות לקדושת האתר ולחשיבותו. לצד זאת ולצד שאר פעולות החקירה הנדרשות, צריכה לבוא באופן מידי החלטה ממשלה על לקיחת אחריות ממשלתית על אתר ציון הרשב"י במירון לאלתר".

שרת העלייה פנינה תמנו שטה הגיבה בתקיפות לסערה בדיון: "המתנגדים להקמת וועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון מבזים את זכר ההרוגים. מי שמסרב לחקירה ממלכתית ובלתי תלויה אינו רוצה להגיע לחקר האמת וחוטא לתפקידו כנבחר ציבור. צריך להפוך כל אבן ולפעול בכל הצעדים הנדרשים למניעת האסון הבא חלילה".

ח''כ מיקי לוי ותמר זנדברג בוועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)
ח''כ מיקי לוי ותמר זנדברג בוועדת הכספים (צילום: דוברות הכנסת)

מתן דמי אבטלה לעצמאים שנפגעו כלכלית בעקבות משבר הקורונה

לאחר מכן אישרה הוועדה המסדרת פטור מחובת הנחה להצעת החוק של יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, למתן דמי אבטלה לעצמאים שנפגעו כלכלית בעקבות משבר הקורונה. על פי הצעת החוק, עצמאים יקבלו דמי אבטלה בשיעור של 90% מהכנסתם הממוצעת בחצי השנה שקדמה לסגירת העסק בעקבות המגיפה. כמו כן, החוק יחול רטרואקטיבית החל מ-1 במרץ 2020 ועד סוף שנת 2021. 

ח"כ זנדברג: "המשק חזר לשגרה ומרבית העסקים פתחו שוב את שעריהם, אבל הקורונה הכלכלית עדיין נוכחת עבור עצמאים רבים שספגו פגיעה אנושה. אמנם נראה שהמגיפה כמעט מאחורינו, אבל אי אפשר להמשיך הלאה כאילו שהפגיעה הכלכלית הזו לא הייתה ולהפקיר את בעלי העסקים לגורלם. זוהי חובתה של המדינה לספק רשת ביטחון ומשענת כלכלית עבור מי שיצאו ממעגל העבודה בעל כורחם. יש לנו הזדמנות לתקן עוול היסטורי של שנים אחורה, ולעגן בחוק את זכאותם של עצמאים לדמי אבטלה".

מוקדם יותר התכנסה הוועדה המסדרת לדון בבקשה למתן פטור מחובת הנחה ל-15 הצעות חוק פרטיות לפני הקריאה הטרומית, בבחירת סגנים זמניים נוספים ליו"ר הכנסת ובהקמת ועדה מיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ובחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה. בנוסף תדון הוועדה בפניית יו"ר הכנסת בדבר קביעת ישיבה כנסת מיוחדת לבחירת נשיא המדינה וביטול ישיבת הכנסת הרגילה באותו יום.

במסגרת הדיון התקיימה הצבעה על מתן פטור מחובת הנחה להצעות החוק הבאות: הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – הגבלת כהונת ראש הממשלה), הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – סייג להטלת התפקיד להרכבת ממשלה), התשפ"א-2021, הצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון, התשפ"א-2021, הצעת חוק ליישוב תחת איום מידי (הוראת שעה), התשפ"א-2021, הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – דמי אבטלה לעצמאים בתקופת הקורונה), הצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מינימום על החזקת נשק בלתי חוקי), התשפ"א-2021, הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – דמי ביטוח מופחתים לסטודנטים), התשפ"א-2021, הצעת חוק לימוד חובה (תיקון – חינוך חינם לפעוטות וילדים), התשפ"א-2021, הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – צמצום פערים בין הפריפריה למרכז), התשפ"א–2021 והצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (פטור ממס בעד דמי הבראה והחזרי הוצאות נסיעה), התשפ"א-2021.