מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, פתח את הביקור שלו במזרח התיכון כאשר נחת הבוקר (שלישי) בישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מטרת הגעתו היא שימר וחיזוק הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, וזירוז הסיוע ההומניטרי לעזה. 

"אני רוצה לברך על ביקורך הראשון בירושלים כמזכיר המדינה", פתח נתניהו את דבריו והודה לבלינקן על התמיכה שלו בזכות של ישראל להגן על עצמה. "אם חמאס יפר את הסכם הפסקת האש ויתקוף אותנו, אנו נגיב בעוצמה". עם זאת, הבהיר גם כי עלינו לחשוב "איך לשפר את התנאים ההומניטריים בעזה כולל השאלה של החזרת השבויים והנעדרים". 

עוד התייחס נתניהו להסכם הגרעין האיראני ולסכנות הטמונות בכך שלמשטר האייתולות יהיה נשק בלתי קונבנציונלי: "הנקודה השנייה היא איראן. אני יכול לומר לך שאני מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין הישן, מכיוון שאנחנו חושבים שההסכם הזה יאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. ישראל תשמור את הזכות להגן על עצמה מפני משטר שמחויב להשמיד אותה". 

בנוסף, הדגיש נתניהו את הצורך "לעבוד יחד כדי להגיע לנורמליזציה עם העולם הערבי ולשמר את השלום שכבר הושג".

ראש הממשלה נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי בלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)
ראש הממשלה נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי בלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)

בלינקן נשא דברים מיד אחרי רה"מ, ואמר כי "הנשיא ביידן ביקש ממני להגיע לכאן מארבע סיבות - להביע את מחויבתינו לביטחון ישראל, לעבוד על מנת להביא ליציבות, לתמוך בשיקום הומניטרי של עזה ולהמשיך לפתח את היחסים שלנו עם הפלסטינים".

"אנחנו עובדים קרוב מאוד עם נתניהו, ועזר להשיג את הפסקת האש ואנחנו חייבים לשמר אותה. מאחורי כל מספר יש משפחה, אנחנו חייבים לשמור על החיים, הן בצד הישראלי והן בצד הפלסטיני, ארה"ב תומכת בזכות של ישראל להגן על עצמה מירי רקטות לעבר אוכלוסייה אזרחית", אמר. 

הוא הבהיר את חשיבות הסכם שהושג בין ישראל לחמאס: "אנחנו מאמינים שצריך להתבסס על הפסקת האש. מאחורי כל מספר יש בן אדם - חבר טוב, בת, אבא ובן. הנשיא ביידן הבהיר במהלך העימות כי ארה"ב תומכת לגמרי בזכותה של ישראל להגן על עצמה אל מול המתקפות והירי של חאמס. המחויבות הזו עמוקה, ביידן הוא אחד מהתומכים הגדולים ביותר של ישראל".

"כפי שראש הממשלה ציין, הייתה לנו שיחה על צורכי הביטחון של ישראל, כולל נושא כיפת ברזל. אנחנו יודעים שעל מנת למנוע את החזרה לאלימות עלינו להתמודד עם מספר בעיות, בהן המצב ההומניטרי בעזה. נעבוד עם שותפינו על מנת להבטיח שחמאס לא תרוויח מהשיקום של עזה", הוסיף הבכיר האמריקאי.

בלינקן צפוי לבקר גם ברמאללה, בקהיר ובעמאן. כמו כן, במהלך ביקורו, הוא צפוי להיפגש עם שר הביטחון בני גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

"זהו כבוד גדול לארח אותך כאן בביקורך הרישמי הראשון", כתב מוקדם יותר שר החוץ גבי אשכנזי בחשבון הטוויטר שלו. "מודה לך על עמידתה האיתנה של ארה"ב לצד ישראל ולצד זכותה להגן על עצמה ועל אזרחיה".

שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, הצטרף גם הוא לקבלת הפנים החמה שנערכה לבכיר האמריקאי בשדה התעופה, וצייץ בטוויטר שלו כי "נדון עם אנתוני היום על העמקת היחסים בין המדינות והרחבת שיתוף הפעולה, ולפני הכל במלחמה בגל ההתקפות האנטישמיות ובמניעת התעצמות החמאס בעזה".

מעמד נחיתתו של מזכיר המדינה בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
מעמד נחיתתו של מזכיר המדינה בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)

בד בבד, הרשויות בישראל אפשרו לדלק, תרופות ומזון להיכנס לרצועת עזה הבוקר לראשונה מאז הסתיים מבצע "שומר החומות".

"ההתמקדות העיקרית שלנו היא בשמירה על הפסקת האש ובהשגעת הסיוע לאנשים הזקוקים לו", הבהיר גורם במשרד החוץ האמריקאי, שאמר את הדברים תחת מעטה אנונימיות. בלינקן, שיישאר באזור עד יום חמישי, צפוי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מאוחר יותר.