מפלגת רע"ם פנתה היום (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי בדרישה להפסקת מדיניות המעצרים כנגד צעירי החברה הערבית.

במכתב ששלחו חברי המפלגה שבראשה עומד חבר הכנסת מנסור עבאס נטען כי "המשטרה פרסמה אתמול 'באופן חגיגי' על התחלת מבצע 'חוק וסדר' המכוון נגד המעורבים 'במאורעות האלימים' שפקדו את הערים במדינה בשבועיים האחרונים. המשטרה גם "התגאתה" בכך שהיא ביצעה כ- 550,1 מעצרים וכי הוגשו כ - 150 כתבי אישום".

עוד נטען, כי "מבדיקה של הנתונים מתברר כי רובם של המעצרים ככולם בוצעו כנגד צעירים מהחברה הערבית, וכי כל כתבי האישום, למעט שניים, הוגשו כנגד צעירים ערבים בלבד".

"ברור לכל כי במאורעות האלימים השתתפו רבים מהצעירים היהודים, ואף ראינו בשידורים הישירים בטלוויזיה מליציות אזרחיות יהודיות של עשרות צעירים שהסתובבו עם כלי נשק ורימונים, תקפו ערבים והטילו אימה בשכונות הערביות", נכתב. 

לטענת חברי המפלגה, "חרף העובדה שמאות יהודים התפרעו, נהגו באלימות קשה, ביצעו לינצ'ים והסתובבו עם כלי נשק ורימונים, המשטרה לא עשתה דבר ולא חצי דבר נגדם, אלא בחרה לנקוט ביד קשה אך ורק כנגד צעירים ערבים שהפגינו בתוך היישובים הערביים, גם אם בהפגנות הובערו צמיגים ופחי אשפה.

"למיותר לציין כי אנו מגנים כל תופעה וכל פעולה של אלימות, וכל פגיעה ברכוש הציבורי או סיכון שלום הציבור", כתבו חברי רע"ם. "ואולם, לא נוכל להשלים עם מדיניות הפחדה מכוונת, חד לאומית, של מעצרים כנגד צעירים ערבים, הגם שהזכות להפגין היא זכות יסוד בסיסית במשטר דמוקרטי גם אם היא אינה לרוחו של הרוב השולט. הדברים מקבלים משנה תוקף לאור האפליה הבוטה והדוקרת עין בכמות המעצרים ובכמות כתבי האישום, כאשר ברור כי גל המעצרים מופנה אל ורק כנגד צעירי החברה הערבית בלבד".

ברע"מ הדגישו כי "צעירי החברה הערבית הם בגדר קבוצת ילידים אשר זכאית להגנה מיוחדת לפי עקרונות המשפט הבינלאומי, ו'המבצע' הנ"ל הנו מהלך הפחדה המהווה ענישה קולקטיבית ומביא עשרות של צעירים ערביים לפתח כניסה לעולם הפשע". בנוסף טענו, כי המהלך של המשטרה אשר מבוצע בהנחיותיכם וברכותיכם הוא מהלך מפלג וגורם להגברת המתח ותחושת הניכור אצל הצעירים הערבים, ומרחיב את השסע העמוק בין האוכלוסיות השונות בתוך המדינה".

לאור האמור דורשים חברי המפלגה כי המבצע יופסק לאלתר וכן יופסקו ההליכים כנגד הצעירים הערבים בגין ההשתתפות בהפגנות, ורק מי שהוכח שעבר על החוק יובא למעצר.