חמישה ימים לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה: יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר היום (שישי) כי "גם אם היו ליש עתיד 40 מנדטים, גם אם נתניהו כבר הלך הביתה, זו עדיין הייתה הממשלה שצריכה לקום כאן. זו הממשלה שעם ישראל ומדינת ישראל זקוקים לה כאוויר לנשימה".

לפיד כתב את הדברים בפייסבוק ברקע הדיווחים לפיהם נפגש אתמול עם יו"ר ימינה נפתלי בנט בניסיון להקים ממשלת שינוי, לפני תום המנדט שניתן לו להרכבת הממשלה, שצפוי לפוג ביום רביעי בחצות.

לפיד כתב כי "ביום רביעי הקרוב, בחצות, יסתיים המנדט שנתן לי הנשיא להקים ממשלה. איני יודע עדיין אם הממשלה תוקם. אנחנו הופכים כל אבן, עושים כל מאמץ, אבל הדברים אינם תלויים רק בנו. דבר אחד אני כן יודע: אילו היו לי 40 מנדטים, הייתי מקים את אותה ממשלה, עם אותם שותפים. עם הימין והשמאל והמרכז. ממשלה שכל מהותה אומרת: אנחנו פה יחד, המאבק שלנו משותף, המדינה הזו היא באחריות כולנו. מעל לכל, ממשלה שאומרת: אנחנו לא שונאים אחד את השני".

"גם אם היו ליש עתיד 40 מנדטים, גם אם נתניהו כבר הלך הביתה, זו עדיין הייתה הממשלה שצריכה לקום כאן", כתב יו"ר יש עתיד. "זו הממשלה שעם ישראל ומדינת ישראל זקוקים לה כאוויר לנשימה. ממשלה שבה נפתלי בנט וניצן הורוביץ עובדים יחד כדי לשפר את מצבה של מערכת הבריאות. גדעון סער ומרב מיכאלי פועלים יחד לצמצום פערים בחברה (הוא בשם 5 המ"מים המפורסמים של ז'בוטינסקי, היא בשם מדינת הרווחה הסוציאל-דמוקרטית). ממשלה שבה איווט ליברמן וחילי טרופר מוצאים יחד פתרונות שמאפשרים לישראל להיות מדינה יהודית, אבל לכבד את הרעיון שיהדות אינה ניתנת לכפיה. ממשלה שתזכיר לעם ישראל שבני גנץ ותמר זנדברג ויפעת שאשא ביטון ומתן כהנא הם פטריוטים ישראלים שאכפת להם. שיש להם דיעות שונות, אבל עמדה אחת: שהגיע הזמן ללכת לעבוד למען אזרחי ישראל".

יו''ר ימינה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו''ר ימינה נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפיד אף ציין כי "יש הסתייגויות כמובן. מספר השרים המסתמן, הנושאים שהחלטנו לא לגעת בהם בשנה-שנתיים הראשונות כדי לתת לספינה להתייצב, ועדיין - אם היו לי את כל האופציות, זו האופציה שהייתי בוחר. הייתי בוחר בה מפני שאנחנו מוכרחים ממשלה שבה יש דתיים וחילונים, שמאלנים וימנים, גוש מרכז לאומי-ליברלי גדול במיוחד, יהודים וגם, כן, ערבים, שחושבים ואומרים בקול רם שהם מאמינים בדו-קיום ובחיים משותפים ובשמירת החוק".

עוד כתב, כי "אני לא יודע אם הממשלה הזו תקום, אבל זו הממשלה שאנחנו זקוקים לה. היא לא תהיה מושלמת, יהיו לה חריקות, אבל היא תהיה נטולת שנאה ותתניע מחדש את הרעיון המופלא של אחדות ישראל. זו תהיה ממשלה שתזכיר לנו שבדמוקרטיה ערנית לפעמים השלטון מתחלף. פשרה אינה מילה גסה אלא בסיס לקיום משותף. אנשים שחושבים אחרת מאתנו אינם אויבינו ואינם רוצים ברעתנו (והם יהיו הראשונים להתייצב לצדנו כשאויבינו האמיתיים – החמאס, החיזבאללה, איראן – ינסו לפגוע בנו). אם הממשלה הזו תוקם, בעוד ששה חודשים יהיו לא מעט אנשים שיגלו בהפתעה שהממשלה הזו לא הפכה את ישראל ליהודית פחות או ציונית פחות, היא רק הורידה את מפלס האלימות והזעם, הביאה לצמיחה ושגשוג, והזכירה לנו שאנחנו טובים יותר ממה שמתרחש עכשיו".