לאחר קריירה ציבורית ענפה ושורה ארוכה של תפקידים, בהם שר וחבר כנסת בממשלות ישראל, יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר הסוכנות היהודית, נבחר אתמול יצחק (בוז׳י) הרצוג לנשיא ה־11 של מדינת ישראל. מי שניצבת לצדו ותיכנס לנעליה של הגברת הראשונה היא רעייתו מיכל הרצוג, שלאורך הקריירה של בעלה נותרה לרוב מאחורי הקלעים ושמרה על פרופיל תקשורתי נמוך יחסית.

הרצוג, 60, גדלה ברמת השרון. היא בתם של שאול אפק, שהיה אלוף משנה בצה"ל ולוחם פלמ"ח ושימש בין היתר מפקד מחוז חיפה, וצביה לבית ברין, מורה ומחנכת. אפק התאלמן מאשתו ב־2020 ומספר שבועות לאחר מכן, בנובמבר האחרון, נפטר גם הוא בגיל 92.

מיכל ויצחק הרצוג מתגוררים בשכונת צהלה בתל אביב ויש להם שלושה בנים. בשנת 1988 הוסמכה הרצוג, עורכת דין במקצועה, על ידי לשכת עורכי הדין והחלה לעבוד כמתמחה במשרד עורכי הדין של אורי סלונים. "לאחר שסיימה את ההתמחות המשיכה לעבוד איתי במשך עשור בכל התיקים הגדולים שהיו אז", מספר עו"ד סלונים. ״לאחר המון שנים של ניסיון בפרקטיקה המשפטית, אני יכול לומר שמיכל הרצוג היא אחת המתמחות ועורכות הדין הטובות ביותר שנתקלתי בהן".

בוזי ומיכל הרצוג  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בוזי ומיכל הרצוג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"היא מאוד מוכשרת וחכמה, ויש לה גישה מדהימה לבני אדם. עסקנו לא פעם במשפטים פליליים של הצווארון הלבן, ייצגנו אנשים שנפלו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, ונדרשה שם רגישות גבוהה. לאורך כל השנים שבהן הייתי עורך דין פעיל, עסקתי גם בנושא של השבויים והנעדרים. כיוון שהייתי מאוד עסוק בנושאים האלה, הייתי צריך שיהיו לידי אנשים נאמנים, ומיכל הייתה מאותו צוות מצומצם שהיה למעשה האלטר־אגו שלי. היינו משרד בוטיק, ומיכל תמיד העניקה שקט נפשי מדהים ואפשרה לי את כל הפעילות".

בין התיקים השונים שבהם הרצוג לקחה חלק היה גם תיקו של רוני ליבוביץ׳, שודד הבנקים הסדרתי הידוע בכינויו ה״אופנובנק". ״הכרתי אותה בנסיבות לא רגילות”, מספר ליבוביץ’. “היא הייתה עורכת הדין שלי, אבל היא הייתה הרבה יותר מזה, היא הייתה צוק איתן. היא עודדה אותי, ביקרה אותי בכלא, ולא רק במסגרת היחסים עם לקוח, אלא הייתה מגיעה פשוט כדי לעודד אותי. אני זוכר שהיה מקרה שנדרשה בו המעורבות שלה, והיא עמדה מול כולם והגנה עליי. היא מייצגת את הצד הטוב של המקצוע. עד היום יש לי קשר מיוחד איתה, מדי ראש השנה ופסח ובאירועים משמחים אנחנו מדברים. בשבילי היא אישה מיוחדת. היא מכילה ומסתכלת על אנשים בגובה העיניים. היא ששה לעזור. ראיתי איך היא מדברת ומתייחסת לאנשים, ראיתי את היחסים שלה עם הסובבים אותה, עם החברה, עם מי שהיא עובדת איתו ובשבילו. היא קשובה. יש לי רק מילים טובות לומר עליה״.

ישרה יותר מסרגל

בשנים האחרונות מקדישה הרצוג את עיקר זמנה לפעילות הומניטרית ולעיסוק בתחומי החינוך והרווחה. "אנחנו מתלוננים על החברה שלנו ועל כך שכל אחד לעצמו, אבל אני נחשפת לעשייה מדהימה של אנשים שעושים ומסייעים", אמרה בעבר.

״אחרי שמיכל עזבה את הפרקטיקה המשפטית, היא עסקה רבות בעמותות לסיוע לחלשים בחברה״, מספר עו"ד סלונים. "היא מכירה את הצד המעשי של החיים, של משפטים ופרשיות קשוחות שבהם עסקה, והיא טובה בזה, אבל אחרי שהיא עברה למגזר השלישי - היא השלימה את התמונה״.

במסגרת עבודתה, הרצוג עבדה גם עם איקי בר־חיים, מנכ״ל העמותה "אלין בית נועם", אשר דוגלת בכבוד האדם ובצדק חברתי, תוך שימת דגש בתחום המוגבלות. ״הקשר שלנו עם מיכל הוא קשר מקצועי", מספר בר־חיים. "בעבר היא הייתה מאוד פעילה בהנהלת חוג הידידים שלנו שעסקה בגיוס משאבים לעמותה. היא ישרה יותר מסרגל. בשנים האחרונות אנחנו בעיקר מתייעצים איתה. אין לי ספק שגם בבית הנשיא היא תעסוק בפעילות חברתית. זה דבר שנוגע לקשרים שלה מעצם עבודתה, אבל גם מעצם האישיות שלה. כל חשיבתה הולכת לכיוון הצד החברתי.

לכן אין לי ספק שהיא יכולה לתרום לתפקיד בצורה בלתי רגילה. אם בוז׳י יתעסק בחוץ, היא תוכל להתעסק בתחום הפנים. מוסד הנשיאות יזכה בכך שתהיה בו אשת נשיא בשיעור קומה כמו של מיכל. היא אישה נפלאה, עם יכולות בלתי רגילות״.

כיום הרצוג מכהנת כנציגתה בארץ של הקרן הפילנתרופית הבריטית מוריס וויויאן וואהל, שמשקיעה בבריאות ובמדעי הרפואה ובאוכלוסיות נזקקות. בעבר שימשה חברת הוועד המנהל של "מעלה", ארגון גג של למעלה מ־100 חברות מובילות במשק הישראלי, וליוותה את ״מרחבים״, מכון לקידום אזרחות משותפת בישראל. מייק פרשקר, מייסד ״מרחבים״, זכה להכירה עם עלייתו ארצה. ״הרצוג ידע שאני עוסק בחינוך יהודי פלורליסטי ושברצוני להקים מכון שיחזק את הרקמה הישראלית כולה, וכך הכרתי את מיכל", הוא מספר.

"היא הפכה במהרה לחברת ועד מנהל פעילה ותרמה הרבה לבניית המכון. בזכותה המכון פעל מהיום הראשון בשיתוף פעולה עם משרדים רבים בממשלה כמו משרד החינוך, משרד ראש הממשלה והמשרד לשוויון חברתי. הכל היה קשור בחיזוק הקשר ובבניית האמון בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית מתוך ההבנה שמדינת ישראל, היקרה לכולנו, לא יכולה להיות חזקה אם לא נשקיע במרקם החברתי. היום כולנו מבינים את מה שמיכל הבינה כבר אז״.

מה הדבר שהכי מאפיין בעיניך את אשת הנשיא הנבחר?
פרשקר: ״היא נדיבה עם הזמן שלה. יש לה מחויבות עמוקה לחיזוק המדינה והחברה המרכיבה אותה, והיא יודעת לפעול בדרכים שונות למימוש חזון מקימי המדינה. אני אגדיל לומר שמבחינתי היא חיה את החזון המוצג במגילת העצמאות. היא אישה נדיבה שמחויבת להוגנות״.

רוח גבית

ח"כ לשעבר איתן כבל מכיר את מיכל הרצוג זה 30 שנה. "ימי ההיכרות שלי איתה הם כימי ההיכרות שלי עם יצחק", הוא אומר. "היא אישה מדהימה, והיא תהיה דמות אחרת בתוך המערכות השונות. היא כולה טוב״.

איתן כבל (צילום: אריאל בשור)
איתן כבל (צילום: אריאל בשור)

מדוע לאורך הקריירה של בעלה היא בחרה להישאר מאחורי הקלעים?
״היא מעולם לא התחבאה. גם אם היא לקחה צעד לאחור, היא לא נחבאת אל הכלים, אלא נתנה רוח גבית ליצחק״.

איזו אשת נשיא היא תהיה לדעתך?
״היא אדם משכמו ומעלה, מוסד הנשיאות זכה בגברת ראשונה מן המעלה הראשונה: נעימה, מכילה, אשת שיחה שיש לה עמדות, והיא יודעת לומר אותן״.

״מיכל היא אדם מקסים בכל מובן, שילוב של חוכמת הראש וחוכמת הלב", אומרת גם השרה לשעבר ציפי לבני, שהובילה במשותף עם יצחק הרצוג את "המחנה הציוני" בבחירות 2015. "היא מונחית לפי ערכים ותרמה בפעילותה לחברה הישראלית הרבה לפני כניסתה למשכן הנשיא. מדינת ישראל התברכה גם בה״.

ציפי לבני (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ציפי לבני (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

״היא תהיה מנשות הנשיא הטובות שהיו במדינת ישראל", אומר גם עו"ד סלונים. "היא נעימת הליכות ומכירה היטב את החיים ואת בני האדם. אני חושב שזה העיקר, החוכמה שלה. יש לה חוכמת אישה שלא פגשתי רבות כמותה. יש לה שכל טוב וישר עם ניתוחים קרים, אבל מצד שני חום אנושי חסר תקדים. זה כאילו דבר והיפוכו, אבל במקרה שלה זה לא. היא נעימת הליכות ודיפלומטית ויכולה להיות נשיאה בפני עצמה. אם מישהו רוצה להיות נשיא, כדאי שתהיה לו את מיכל לידו״.

״היא תהיה אשת נשיא שתמשיך להיות מחויבת למה שהיא תמיד הייתה מחויבת לו וזה לשרת את החברה הישראלית, לפעול לחיזוק הקשר בין החברה הישראלית לעם היהודי", מסכם פרשקר. "היא תהיה קשובה מאוד לקבוצות המוחלשות, לאלו שעדיין לא מרגישים שהחברה הישראלית מאפשרת להם לממש את הפוטנציאל שלהם. היא תהיה אופטימית וחיובית, והיא תדע לחבק את כלל הקהילות. זאת המיכל שאני מכיר״.